[scheikunde] Eindwerk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Eindwerk

Hallo iedereen,

Ik ben Koen en ik moet dit jaar een wetenschappelijk eindwerk maken met geïntegreerde proef.

Ik onderzoek de groeisnelheid van gistcellen bij verschillende omstandigheden. Bij de gisting onder anaerobe toestand produceren gistcellen CO2. Dit wordt gemeten door een maatcilinder die gevuld is met water.

Ik heb een paar opmerkelijke resultaten verkregen waar ik geen verklaring voor heb.

Zou iemand mij hierbij kunnen helpen?

Ik herhaal mijn proef telkens met verschillende parameters, 1 hiervan is verschillende soorten suikers.

Sucrose vergist sneller dan glucose terwijl sucrose eerst moet splitsen in fructose en glucose. Hoe kan sucrose dan sneller vergisten dan glucose?

Fructose vergist ook beter dan glucose. Dit komt omdat bij de glucolyse glucose eerst omzet in fructose maar waarom gebeurt dit?

Een andere factor die ik onderzoek is temperatuur aangezien gistcellen inactief blijven op te lage temperatuur of afsterven bij te hoge temperatuur. Weet er iemand op welke temperatuur Sacharomyces Cerevisiae (bakkersgist) afsterft want ik heb al verschillende dingen gelezen?

Een derde factor is de hoeveelheid voeding, in dit geval enkel suiker, bij hoge concentraties vertraagt de gist blijkbaar door osmostische problemen. Kan iemand mij uitleggen wat dit precies inhoudt?

Bijkomende informatie is ook steeds welkom

Ik hoop dat iemand mij kan voorthelpen met deze vragen

mvg,

Koen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Eindwerk

Welkom op het chemieforum!
Sucrose vergist sneller dan glucose terwijl sucrose eerst moet splitsen in fructose en glucose. Hoe kan sucrose dan sneller vergisten dan glucose?

Fructose vergist ook beter dan glucose. Dit komt omdat bij de glucolyse glucose eerst omzet in fructose maar waarom gebeurt dit?
Als ik het goed heb is de snelheid dus: fructose>sucrose>glucose. Voor zowel sucrose als glucose geldt dat er eerst fructose moet worden gevormd voordat vergisting plaats kan vinden. Enkel fructose kan 'vergisten'

Glucose -glucolyse-> Fructose

Sucrose -enzymatische hydrolyse-> Fructose en Glucose -glucolyse-> Fructose (uit de glucose)

Wanneer de enzymatische hydrolyse van sucrose sneller verloopt dan de glucolyse van glucose dan zal sucrose sneller fructose voor de vergisting leveren. Uit sucrose vorm je natuurlijk ook glucose maar dit wordt tegelijkertijd ook nog eens omgezet in fructose door glucolyse. Al met al een grotere 'stroom' fructose voor de vergisting en dus snellere vergisting.
Een derde factor is de hoeveelheid voeding, in dit geval enkel suiker, bij hoge concentraties vertraagt de gist blijkbaar door osmostische problemen. Kan iemand mij uitleggen wat dit precies inhoudt?
De osmotische problemen komen doordat er een groot concentratieverschil is aan suiker tussen de buiten- en de binnenkant van de gistcel gescheiden door de celwand. Er zijn twee manieren om dit concentratieverschil op te heffen. Òf suiker er in óf water er uit. De gistcel heeft een beperkte capaciteit om suiker op te nemen, maar water gaat er gemakkelijker in of uit. Het effect is dat bij hoge concentraties van opgeloste stoffen buiten de cel, de cel zelf zal krimpen om het verschil op te heffen. Waarschijnlijk beïnvloed dit krimpen en het verlies aan vocht van de cel de productiviteit nadelig. Er is vast een optimale concentratie waarbij het goede compromis tussen osmose en voldoende aanwezigheid van voedingsstof (suiker) wordt gevonden.

Over het afsterven bij hogere temperatuur ken ik geen waardes.

Reageer