[scheikunde] Hoeveel mg Zilverchromaat in 1,0 liter water?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 6

[scheikunde] Hoeveel mg Zilverchromaat in 1,0 liter water?

Ik ben nieuw hier, Ik zit in de 5de klas VWO NT

Nu zit ik met een probleem, ik heb morgen een SET en ik was net de diagnostische toets aan het maken, maar uit 1 vraag kom ik niet uit... Ik heb wel het antwoord maar geen uitwerkingen, kan iemand me misschien helpen?

De vraag:

13 Zilverchromaat, Ag2CrO4, is een rode stof die slecht in water oplost.

Bij 298 K kan in 1,0 L water oplossen:

Het antwoord op deze vraag is: 22 mg

Kan iemand me uitleggen waarom dat is?

Alvast hartstikke bedankt,

Groeten Daan

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Hoeveel mg Zilverchromaat in 1,0 liter water?

Hallo Daan, welkom op Chemieforum.nl!

Ik heb je topic maar even verplaatst naar H&T aangezien het Onderwijsforum meer bedoeld is om te discussiëren over ontwikkelingen in het Chemie-onderwijs :oops:

Terugkomend op je vraag: wat weet je van oplosbaarheidsproducten? Wat is het oplosbaarheidsproduct van Ag2CrO4?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Hoeveel mg Zilverchromaat in 1,0 liter water?

Ow sorry, ik had niet gezien dat dit onderdeel er ook was, excuses...

De oplosbaarheid van Ag2CrO4:

Ks = 1,1 x 10^-12

Maar wat ik er precies mee moet doen dat weet ik niet dat staat ook niet in mijn boek beschreven...

Alvast bedankt voor de moeite,

Groeten Daan

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Hoeveel mg Zilverchromaat in 1,0 liter water?

Ksp is dus 1,1.10-12... wat? Kilo's? Liters? Regenpijpen? Gemiddelde IQ van Bonnie St. Claire?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Hoeveel mg Zilverchromaat in 1,0 liter water?

Ksp is dus 1,1.10-12... wat? Kilo's? Liters? Regenpijpen? Gemiddelde IQ van Bonnie St. Claire?
Ks is een constante, word geloof ik geen eenheid van gegeven

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Hoeveel mg Zilverchromaat in 1,0 liter water?

Geloof me, deze Ksp heeft wel een eenheid. Voor het begrip van wat een oplosbaarheidsprodukt zegt, is dat zeker nuttig om na te gaan.

In mijn versie van BINAS staat er trouwens een waarde van 9,0.10-12, maar wel met een eenheid (mijn BINAS is van 3e druk, 1992).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Hoeveel mg Zilverchromaat in 1,0 liter water?

Beryllium schreef: Geloof me, deze Ksp heeft wel een eenheid. Voor het begrip van wat een oplosbaarheidsprodukt zegt, is dat zeker nuttig om na te gaan.

In mijn versie van BINAS staat er trouwens een waarde van 9,0.10-12, maar wel met een eenheid (mijn BINAS is van 3e druk, 1992).
Bij mij staat geen eenheid en bovenstaande waarde, ik heb de 5de druk...

Berichten: 497

Re: [scheikunde] Hoeveel mg Zilverchromaat in 1,0 liter water?

In mijn Binas staat het ook niet, maar in neem aan dat hier kubieke molair wordt bedoeld?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Hoeveel mg Zilverchromaat in 1,0 liter water?

Het is een oplosbaarheidsproduct van de concentraties van 3 ionen (2 x Ag+ en 1 x CrO42-). De concentratie van een ion wordt uitgedrukt in mol/L. Dus het oplosbaarheidsproduct van Ag2CrO4 wordt uitgedrukt in mol3/L3

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Hoeveel mg Zilverchromaat in 1,0 liter water?

Hoe neem je de natuurlijke logarithme van mol3/l3?

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Hoeveel mg Zilverchromaat in 1,0 liter water?

Je kunt geen transcendente functies nemen van grootheden, die niet dimensieloos zijn. Wiskundig gezien is dat lariekoek.

Helaas wordt het in de chemie wel gedaan, om de getallen wat hanteerbaarder te maken. Ik vind de Ksp sowieso al een beetje een dubieuze eenheid hebben, omdat de dimensie van die constante afhangt van de stof (het aantal ionen dat de stof produceert). Een betere eenheid zou ik vinden Ksp1/n met n het aantal ionen van de stof. Dan zou je de getallen ook veel beter kunnen vergelijken.

Als ik nu van een stof een Ksp zie van bijv. 10-10 mol2/l2 en van een andere zie ik 10-20 mol5/l5, dan kan van die tweede stof de oplosbaarheid (in mol/l) toch hoger zijn, omdat die 5 ionen heeft en die eerste stof maar 2.

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Hoeveel mg Zilverchromaat in 1,0 liter water?

woelen schreef: Je kunt geen transcendente functies nemen van grootheden, die niet dimensieloos zijn. Wiskundig gezien is dat lariekoek.
Dat bedoelde ik. Tóch wordt het gedaan. ΔG=-RT ln K zie je zomaar staan. En nu vraag ik me af, moet je nu K definieren als dimensieloze constante, dus alle concentraties (activiteiten) delen door 1 mol/l of moet je de genoemde formule anders gebruiken?

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Hoeveel mg Zilverchromaat in 1,0 liter water?

Je moet ln(K) zien als dimensieloze grootheid. Dus de eenheid van ΔG is de zelfde als het product van de eenheden van R en T.

Eigenlijk is K een dimensieloze grootheid. We nemen altijd mol/l, maar eigenlijk is het mol/mol. Bij oplosbaarheids producten gaat het dan om mol stof per mol oplosmiddel. We werken vaak met liters, omdat dat prettiger werken is (1 mol water is 18 ml), maar formeel is dit niet helemaal juist. Er zit nl. altijd een benadering in, de dichtheid (en concentratie) van het oplosmiddel wordt constant verondersteld. Dit is voor kleine concentraties van opgeloste stof zinvol, maar voor hoge concentraties wordt die benadering minder nauwkeurig. Maar als je uitgaat van mol/mol, dan is dat hele wiskundige probleem uit de wereld geholpen en dat is ook de werkelijke onderliggende correcte formulering.

Berichten: 264

Re: [scheikunde] Hoeveel mg Zilverchromaat in 1,0 liter water?

even terug over die oplosbaarheid (praktisch gezien 8-[

ik bereken steeds uit de Ks (het oplosbaarheidsproduct) de oplosbaarheid. Dat kun je met je reactievergelijking en de wet van Guldberg en Waage. Zo kun je de oplosbaarheid (in mol/L) berekenen en dan kun je daaruit het aantal gram halen dat je nodig hebt voor je oplossing verzadigd is.

:oops:

Berichten: 87

Re: [scheikunde] Hoeveel mg Zilverchromaat in 1,0 liter water?

Hee!

Ik geloof dat ik heel toevallig het antwoord weet op je vraag, ik heb er vandaag een proefwerk over gehad. Ik heb het als volgt aangepakt:

Oplosvergelijking van Ag2CrO4(s)-->2Ag+Cr+O4 (allen Aq)

Concentratiebreuk is: (ervan uitgaande dat Ag2CrO4 inderdaad een vaste stof is): [Ag]2 x [Cr] x [O4]

Nu neem je voor het maximaal aantal mol dat je kan oplossen een variabele X.

dan zou je krijgen als je de CB invult: (2x)^2 x (X) x (X) = 1,1 exp -12

Hieruit volgt dat X= 7,24 exp -4 mol

X staat nu dus voor het maximaal aantal mol dat je oplossen kan als de evenwichtsvoorwaarde inderdaad 1,1 exp -12 is.

Vervolgens vermenigvuldig je X met de MolMassa van Ag2CrO4 (dat was naar mijn berekening 331,8)

en je krijgt het aantal gram eruit dat maximaal oplost.

Ik kreeg er 0,24 gram uit. Het klopt dus niet helemaal met het correcte antwoord maar ik zal wel wat in mijn haast verkeerd gedaan hebben met de oplosvergelijking. Desalniettemin denk ik dat deze berekening je misschien wel zou kunnen helpen. Als je het zo aanpakt is het eigenlijk vrij simpel allemaal!

Groetjes

Reageer