[scheikunde] Evenwichtsreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 87

[scheikunde] Evenwichtsreacties

Ik was net aan het leren voor mijn scheikundeproefwerk. Het gaat onder andere over evenwichtsreacties en hoe je de ligging van het evenwicht kunt beinvloeden. In mijn boek stond geschreven dat als er sprake is van een evenwicht, en je de temperatuur van het goedje verhoogt, het evenwicht zal gaan verschuiven naar de endotherme kant. Dit wil ik best aannemen, maar eigenlijk wil ik het liefst weten Waaarom dit zo is.

Waarom het evenwicht naar de 'andere' kant verplaatst als je aan de ene kant de concentratie verhoogt, dat kan ik nog beredeneren. Immers: als er meer deeltjes aan de ene kant bijkomen zal de reactiesnelheid van deze kant toenemen. Aangezien de evenwichtsconstante gelijk blijft, moet het evenwicht dus naar de 'andere' kant toe schuiven wil je hetzelfde getal uit de concentratiebreuk krijgen.

Tot zo'n redenatie kom ik niet bij het verhaal van de verschuiving naar de endotherme kant bij toevoeging van warmte. Kan iemand me misschien hierbij helpen of stel ik mijn vraag te onduidelijk?

Groetjes!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Evenwichtsreacties

Eigenlijk komt het precies op hetzelfde neer: wanneer je reactie juist naar de exotherme kant zou gaan, zou er NOG meer warmte vrijkomen. De reactie verschuift juist naar de endotherme kant om het evenwicht te herstellen: in deze zin het energie-evenwicht.

Berichten: 87

Re: [scheikunde] Evenwichtsreacties

Ik begrijp het nog niet helemaal. Hoezo zou er dan 'meer energie' zijn aan de exotherme kant in geval van verwarming? Waarom blijft het evenwicht dan uberhaupt niet gewoon hetzelfde?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Evenwichtsreacties

De exotherme kant is de kant die energie levert. Zelfde als je een fikkie stookt, zou je het in die ruimte heter maken (slecht voorbeeld, want deze reactie is aflopend, maar schetst verderop wel een goede situatie), dan brandt je hout dus sneller op. Het zou grappig zijn als je de temperatuur verhoogt en ineens groeit het hout er weer aan :oops:

Berichten: 264

Re: [scheikunde] Evenwichtsreacties

het helpt ook om gewoon bij de reactie zelf te zetten + energie

links voor een endotherme en rechts voor een exotherme.

Als je de energie ziet als één van de reagerende elementen kun je gewoon het principe van Le Châtelier toepassen, zoals je zou doen als er extra stof bijgevoegd wordt.

Berichten: 180

Re: [scheikunde] Evenwichtsreacties

Het is eigenlijk vrij simpel.

Een endotherme reactie is een warmte-opnemende reactie.

Als je de temperatuur verhoogt, zal de endoreactie dus sneller verlopen, daar er meer energie is. Als dat de reactie naar rechts is, zal het evenwicht dus meer naar rechts komen te liggen.

Reageer