Gip Cafeïne (Vragen)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 9

Gip Cafe

Bepaling van gehalte aan cafeïne door extractie

1. We nemen een beker van 100ml en doen hierin 20ml kokend water.

2. Daarna voegen we 1g gemalen koffie toe en 300mg natriumcarbonaat (Na2CO3). (waarom? Treedt hier een reactie op?)3. Al dit roeren we enkele maal met een glazen staaf.

4. Vervolgens dekken we de beker af met een horlogeglas en later we het gedurende 30 minuten trekken.

5. We nemen een papierfilter en plaatsen deze op de büchnertrechter.

6. We zuigen vacuum om het filtreren te vergemakkelijken. Druk de koffieresten zo goed mogelijk aan om zo veel mogelijk water uit te persen.

7. Spoel de glazen staaf en beker na met 20ml water. Dit water wordt ook door de büchnertrechter gegoten en afgezogen.

8. Het filtraat laten we afkoelen en gieten we vervolgens over in een scheitrechter.

9. De afzuigerlenmeyer spoelen we na met 20 ml water en word ook in de scheitrechter gebracht.

10. We voegen 20ml dichloormetaan toe. De dichtheid van dichloormetaan is groter waardoor deze vloeistof onderaan zal komen te staan. Niet te hard schudden aangezien je dan een emulsie krijgt en de 2 lagen zich niet goed scheiden. (wat gebeurt hier?)

Aantonen van cafeïne in koffie door extractie

1. We doen 150ml van de caffeïne houdende vloeistof en 2g natriumcarbonaat in een erlenmeyer. Zelfde opmerking als in eerste proef: waarom?2. We maken de stof basisch om eventueel conserveermiddel benzoëzuur te neutraliseren. Geef de mogelijk optredende reacties weer. Test met lakmoespapier.

3. Voeg 50ml dichloormethaan toe en schud lichtjes gedurende 5 min. Niet te hard schudden aangezien je dan een emulsie krijgt en de 2 lagen zich niet goed scheiden.

4. Giet vervolgens in een scheitrechter en wacht 5 à 10 minuten tot zich twee lagen gevormt hebben.

5. De onderste laag vang je op in een erlenmeyer.

6. Bij de bovenste laag voeg je nogmaals 50ml. We keren de scheidrechter enkele malen om en laten de onderste fractie bij de eerste lopen.

7. Bij de dichloormethaanfractie doe je 5mg magnesiumsulfaat als droogmiddel.

8. Hierna affiltreren op een wattenfilter.

9. Dan uitdampen op een waterbad in de zuurkast of afdestilleren.

10. Het bekomen poeder wegen en bereken de fractie.

11. Op een horloge glas doe je een beetje van het poeder. Voeg 3 druppels HCL conc. Toe samen met enkele kristalletjes kaliumchloraat. Meng met een glazen staaf.

12. Damp uit in een waterbad. Voeg enkele druppels 2M NH4OH toe. Een paarse kleur wijst op cafeïne.

Probeer bij de laatste stappen nog meer te verklaren wat er gebeurt. Optredende reacties proberen weergeven.

Berichten: 35

Re: Gip Cafe

Wanneer een emulsie gevormd wordt betekend dat dat kleine druppeltjes van de ene vloeistof gedispergeerd worden in de andere vloeistof. Dit betekend dat het rendement van je extractie lager zal liggen. Zo'n emulsies kunnen soms vrij stabiel zijn.

Als ik het me nog goed herinner wordt natriumcarbonaat gebruikt om aanwezige fenolen in hun zoutvorm te houden, zodat ze oplosbaar blijven in water. Als dat niet het geval zou zijn, dan zal je deze mee extraheren met je organische laag. Allen heb ik geen idee meer van waar die fenolen komen?

Berichten: 385

Re: Gip Cafe

Wat is eigenlijk de molecuulformule van cafeine?

Berichten: 9

Re: Gip Cafe

C8H10N4O2 , volgens wiki

Berichten: 9

Re: Gip Cafe

ik zoek eerder enkele reacties die optreden , iemand enig idee?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Gip Cafe

1.2 Wat is bicarbonaat voor een stof?

1.10 Er ontstaan 2 lagen. Wat is daar nier duidelijk aan?

2.1 Antwoord staat in je volgende vraag.

2.2 Wat is benzoëZUUR en hoe reageert dat met iets als bicarbonaat?

Berichten: 9

Re: Gip Cafe

C7H6O2+Na2CO3->C7H5O2Na+NaHCO3

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Gip Cafe

En je elimineert je hele benzoaat? Dat vind ik knap. Dat is dus fout op het onstaan van CO2 na. NA bestaat trouwens niet, wel Na.

Berichten: 9

Re: Gip Cafe

C7H6O2+Na2CO3->C7H5O2Na+NaHCO3
Wat ook kan is C7H6O2+Na2CO3->C7H5O2Na+NaOH + CO2

Klopt dit gedeeltelijk ? de H van de zuur groep word vervanger door een Na , maar wat gebuert er net met de rest?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Gip Cafe

Mag ik je aanraden niet proberen met gokken aan je antwoord te komen??

Bicarbonaat is een base die met 1 mol zuur 1 mol water en CO2 vormt. Benzoëzuur mag je schrijven als C6H5COOH.

Waar haal jij nu in vredesnaam hydroxide vandaan??

Berichten: 9

Re: Gip Cafe

FsWd schreef: Mag ik je aanraden niet proberen met gokken aan je antwoord te komen??

Bicarbonaat is een base die met 1 mol zuur 1 mol water en CO2 vormt. Benzoëzuur mag je schrijven als C6H5COOH.

Waar haal jij nu in vredesnaam hydroxide vandaan??
dus

2C6H5COOH+Na2CO3->2C6H5COONa+H2O+CO2

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Gip Cafe

****** ik heb pas 10x gezegd dat je bicarbonaat gebruikt en je bent nog steeds bezig met soda...

Berichten: 5

Re: Gip Cafe

Halloo,

Ikhoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb dat bovestaande proefje uitgevoert.

maar dr kwam helemaal geen cafeine uit? athans, een bruine vlek en ''kristalletjes'' we verwachten dat dit cafeine is, maar om dat we geen 2M, NH4OH hebben.

Hebben jullie enig idee wat hier uit zou moete komen khoop dat jullie me kunnen helpen, Dan kan ik weer veder met me pws :cry:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Gip Cafe

Nemotje schreef: Halloo,

Ikhoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb dat bovestaande proefje uitgevoert.

maar dr kwam helemaal geen cafeine uit? athans, een bruine vlek en ''kristalletjes'' we verwachten dat dit cafeine is, maar om dat we geen 2M, NH4OH hebben.

Hebben jullie enig idee wat hier uit zou moete komen khoop dat jullie me kunnen helpen, Dan kan ik weer veder met me pws :cry:
NH4OH is ammonia. Dit kun je gewoon in de supermarkt kopen.

Berichten: 5

Re: Gip Cafe

DrQuico schreef:
Nemotje schreef: Halloo,

Ikhoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb dat bovestaande proefje uitgevoert.

maar dr kwam helemaal geen cafeine uit? athans, een bruine vlek en ''kristalletjes'' we verwachten dat dit cafeine is, maar om dat we geen 2M, NH4OH hebben.

Hebben jullie enig idee wat hier uit zou moete komen khoop dat jullie me kunnen helpen, Dan kan ik weer veder met me pws :cry:
NH4OH is ammonia. Dit kun je gewoon in de supermarkt kopen.
Dit klopt niet NH4 = amonia 0h = iets aparts. waar van we niet weten wat t is :(! (volgns onze scheikunde docenten), want OH en NH4 kunnen toch nooit met elkaar reageren tis OH- en NH4+ ofzo:o dus dan krijg je dat is een vaag iets..

Reageer