redox reactie tussen koper & salpeterzuur, klopt?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 20

redox reactie tussen koper & salpeterzuur, klopt?

ik heb een stuiver opgelost in salpeterzuur. hier is als het goed is een redoxreactie tussen koper& salpeterzuur.

Cu(s) > Cu2+ + 2e-

2HNO3- > NO3- + H2O + NO2

Cu(s) + 4HNO3- > Cu 2+ +2NO3- + 2H2O + 2NO2

maar dan schijnt er nog een andere reactie plaats te vinden, namelijk:

3CU + 8HNO3 ----> 3Cu2+ + 6NO3- +4H2O + 2NO

hoe en waarom gebeurt deze reactie dan? en klopt die eerste?

dankjulliewel

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: redox reactie tussen koper & salpeterzuur, klopt?

Het is eerder een verhouding van deze 2.

Overgens vind ik de 2e- in de eerste reductiereactie nergens terug :oops:

Berichten: 3.145

Re: redox reactie tussen koper & salpeterzuur, klopt?

Beide reacties vinden tegelijkertijd plaats, maar welk deel van het koper reageert volgens de eerste, en welk deel volgens de tweede reactie is van te voren moeilijk te zeggen. Dat hangt van veel parameters af, zoals concentratie, temperatuur en verdeling van het metaal. Ook onzuiverheden in het metaal kunnen de verhouding sterk beinvloeden.

Hoe dan ook, de werkelijke reactie zal altijd een lineaire combinatie zijn van de twee reacties die je hebt gegeven.

Berichten: 20

Re: redox reactie tussen koper & salpeterzuur, klopt?

ja ik begrijp dat ze allebei plaatsvinden, maar wat is de redox van die laatste reactie van mijn verhaaltje? en klopt mijn eerste dedox?

Berichten: 1.379

Re: redox reactie tussen koper & salpeterzuur, klopt?

m-elisabeth , je moet eerst de achterliggende gedachte begrijpen alvorens je de

reactievergelijkingen kunt opstellen. Die gedachte is als volgt:

Bij het oplossen van een onedel metaal in een zuur ( bijv. Fe in zoutzuur) wordt het metaal geoxydeerd door de H+ ionen. Dat gaat zo omdat het ijzer in de electrochemische spanningsreeks links staat van de waterstof.

Maar bij koper ligt het anders. Koper staat in de spanningsreeks rechts van de waterstof en kan dus niet direkt door de H+ ionen geoxideerd worden.

Koper kan alleen in een zuur oplossen als het tevoren door een andere oxydator geoxydeerd wordt. Dat is hier het nitraat ion.

Beschouw het als drie achtereenvolgende reakties:

HNO3 ----) HNO2 + O

Cu + O -----) CuO

CuO + 2HNO3 ----) Cu(NO3)2 + H2O

Gevolgd door de ontleding van het instabiele salpeterigzuur tot bruine nitreuze dampen:

2 HNO2 -----) H2O + NO + NO2

Als je deze vier vergelijkingen onder elkaar zet en algebraisch optelt krijg je de complete reaktievergelijking.

Een analoge reaktie is het oplossen van koper in heet, geconcentreerd zwavelzuur ( beschermkleding dragen). Hier moet dan het sulfaation eerst als oxydator optreden onder vorming van SO2 alvorens het CuO in het zuur kan oplossen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 3.145

Re: redox reactie tussen koper & salpeterzuur, klopt?

Hzeil, ik ben het hier niet helemaal eens met dit mechanisme. Dit zou betekenen dat er altijd NO en NO2 in een 1 : 1 verhouding ontstaan. In de praktijk ligt het denk ik ingewikkelder. De verhouding van deze twee gassen is van veel factoren afhankelijk, waaronder de concentratie, maar ook de temperatuur, de verdeling van het metaal en evt. onzuiverheden in het metaal. Ik heb daar aardig mee lopen experimenteren in van de lucht afgesloten buisjes, maar ik kon er niet echt een goed schema uit afleiden.

Berichten: 1.379

Re: redox reactie tussen koper & salpeterzuur, klopt?

Ik heb de kwestie van de stikstofoxydes er buiten willen houden om de nadruk vast te houden op de lotgevallen van het koper.

Ik denk ook nog wel aan volgreakties na de ontleding van salpeterigzuur. NO kan door O2 uit de lucht geoxydeerd worden en dat verstoort natuurlijk de 1 : 1

verhouding. Daarom worden de stikstofoxyden in de uitlaatgassen van auto's meestal aangeduid met NOx met de x als een variabele grootheid. Maar mensen moeten wel weten dat dit een gasmengsel is en geen molecule met een variabele samenstelling.

Ik weet niet of er aan de lucht al dimerisatie van NO2 zal optreden tot

het kleurloze N2O4. Waarschijnlijk moet je daarvoor het bruine gas eerst sterk afkoelen.

De docent kan daar bij vertellen dat het eenzame elektron van NO2 de oorzaak is van die bruine kleur en dat deze verdwijnt zodra het electron gaat "paren".
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer