[scheikunde] CO2 Bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] CO2 Bepalen

Hallo,,

Voor mijn profielwerkstuk wil ik het verschil tussen verschillende soorten benzines en hun invloed op het milieu bepalen. (euro 95 euro 98 v-power)

Nou heb ik niet zo veel ideen mbt het practische gedeelte van het porfielwerkstuk maar een idee was om de hoveelheid CO2 te bepalen die vrijkomt bij het verbranden van de versschillende soorten benzine.

Nou blijkt dit toch moeilijker dan gedacht.

Zijn er standaardbepalingen om de hoeveelheid CO2 te bepalen bij een verbrandingsreactie? (ik moest hier van mijn TOA achteraan omdat hij eht ook niet precies wist :oops: )

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Zijn er nog andere dingen die ik kan bepalen (mbt benzine / milieu)

Alvast bedankt,

Warface

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] CO2 Bepalen

Door de hoeveelheid CO2 te meten, bepaal je eigenlijk de hoeveelheid C die in je benzine zat.

Dit wordt eigenlijk altijd bepaald met een hiervoor speciaal ontworpen apparaat voor elementanalyse. Deze bepaalt in één keer de hoeveelheid C, H en N van een monster. Universiteiten hebben meestal wel de beschikking over een dergelijk apparaat.

Om een idee van de samenstelling krijgen is het echter beter om de benzine te analyseren met behulp van GC-MS (gaschromatografie met hieraan gekoppelde massaspectrometrie). Hiermee kun je de samenstelling in één keer zowel kwantitatief als kwalitatief bepalen.

Een andere analyse is het bepalen van de verbrandingswarmte in een calorimeter. Dit is niet zo'n ingewikkeld experiment.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] CO2 Bepalen

DrQuico schreef: Door de hoeveelheid CO2 te meten, bepaal je eigenlijk de hoeveelheid C die in je benzine zat.

Dit wordt eigenlijk altijd bepaald met een hiervoor speciaal ontworpen apparaat voor elementanalyse. Deze bepaalt in één keer de hoeveelheid C, H en N van een monster. Universiteiten hebben meestal wel de beschikking over een dergelijk apparaat.

Om een idee van de samenstelling krijgen is het echter beter om de benzine te analyseren met behulp van GC-MS (gaschromatografie met hieraan gekoppelde massaspectrometrie). Hiermee kun je de samenstelling in één keer zowel kwantitatief als kwalitatief bepalen.

Een andere analyse is het bepalen van de verbrandingswarmte in een calorimeter. Dit is niet zo'n ingewikkeld experiment.
idd de verbrandingswarmte meten is niet zo moeilijk, maar ook minder interessant.

We beschikken op school idd niet over een gaschromatograaf, ik zou echter wel eens op het mlo kunnen vragen.

Ik heb er over gedacht om met behulp van kalkwater de CO2 concentratie te bepalen. Echter is dit in de praktijk dnek ik moeilijk uit te voeren.

Iemand een idee?

Berichten: 385

Re: [scheikunde] CO2 Bepalen

Stel je neemt een bekend volume van de verbrandingsgassen. (met liefst ook constante druk en temperatuur). Die laat je reageren met een bekende hoeveelheid en concentratie kalkwater. Als je dan afloop van die reactie meet hoeveel ongebruikt kalkwater er is overgebleven, dan weet je ook hoeveel CO2 er gereageerd heeft. Dus ook de concentratie, want het volume is bekend

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] CO2 Bepalen

Het probleem bij een dergelijke bepaling is voornamelijk het zorgdragen voor de volledige verbranding van de brandstof. Bij onvolledige verbranding zul je een onbekend deel van de eerder aanwezige koolstof niet als CO2 aantonen omdat deze in PAK's en CO e.d. zijn omgezet. In dat geval slaat je CO2 bepaling nergens meer op.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] CO2 Bepalen

hmm het is toch iets moeilijker dan ik dacht.

Alleen al het verbranden van de benzine (en het opvangen van de gassen) is al een hels karwei. ik ga nog eens met de leraar/toa`s brainstormen :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] CO2 Bepalen

Het probleem bij een dergelijke bepaling is voornamelijk het zorgdragen voor de volledige verbranding van de brandstof. Bij onvolledige verbranding zul je een onbekend deel van de eerder aanwezige koolstof niet als CO2 aantonen omdat deze in PAK's en CO e.d. zijn omgezet. In dat geval slaat je CO2 bepaling nergens meer op.


Dit slaat de spijker op zijn kop. Het risico bestaat dat één van de twee benzines minder CO2 ontwikkeld dan de andere. Je zou dan de conclusie kunnen trekken dat die ene benzine minder milieu-onvriendelijk is. Maar misschien wordt er bij die ene benzine wel minder CO2 ontwikkeld omdat er meer PAK en CO ontwikkeld wordt. Hij zou dan juist schadelijker zijn.

Volgens mij kun je je beter richten op de meer schadelijke stoffen, als PAK, CO of roetdeeltjes. Daar komt nog bij dat die veel makkelijker te meten zijn.

Let er verder goed op dat de verbrandingsomstandigheden voor beide benzinemonsters volkomen gelijk moeten zijn. Het makkelijkste is misschien aan de uitlaat van een auto te meten, die eerst een kleine hoeveelheid van de ene en, als dat op is, daarna een kleine hoeveelheid van de andere benzine tankt (je vaders auto?)

Reageer