sulfochroomzuuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 47

sulfochroomzuuur

Hallo,

In ons milieulabo gebruiken wij nog steeds het uitermate schadelijke en carcinogene sulfochroomzuur om de meest hardnekkige vervuiling van ons glaswerk te verwijderen.

Vooral voor analyses van zeer persistente stoffen (PCB's en dergelijken) maken we hiervan gebruik, de rest gaat gewoon in de vaatwas. Nu hebben we vorige week een klein ongevalletje gehad met het chroomzuur en rijst de vraag nog maar eens (die rijst zo ongeveer elk jaar wel eens) of het chroomzuur niet kan vervangen worden door een minder schadelijk alternatief.

In de handel vind je zaken zoals alconox of RBS maar zijn deze doeltreffend genoeg?

Wat gebruiken jullie om jullie glaswerk te reinigen, en ik richt mij speciaal tot Marianne vanwege haar gelijkaardige beroep.

Berichten: 1.379

Re: sulfochroomzuuur

Als de leveranciers van het zg. alconox en RBS geen duidelijkheid willen geven over de samenstelling van hun produkt moet je het niet nemen. Op een laboratorium behoor je te weten wat je gebruikt.

Ik ken sulfochroomzuur niet. Ik ken wel een chroomzuur-zwavelzuur mengsel om glaswerk te ontvetten en te reinigen.

Misschien is bleekwater een alternatief, eventueel aangevuld met een oppervlakte-actieve stof.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: sulfochroomzuuur

Dag Arjan, ik vraag me steeds af in welk mileulab jij werkzaam bent. :oops:

Wij gebruiken geen bichromaat/zwavelzuur, behalve voor de bepaling van het CZV. Bij onze werkzaamheden wordt voor organische analyses gespoeld met aceton, dan de vaatwasser. Voor gebruik nog een keer voorspoelen met het te gebruiken oplosmiddel.

Voor ernstige gevallen proberen we het met een laboratoriumschuurmiddel. Mocht dat nog niet helpen: gec. salpeterzuur, eventueel verwarmen.

Maar dat komt al niet vaak voor. Verder: als het om gebruikelijk goedkoop glaswerk gaat, dan loont het vaak de moeite niet om het schoon te maken. Het gaat dan al gauw het ronde glasarchief in (al of niet per ongeluk...)

Edit: Overigens wordt bij de grote labs niet meer zoveel glaswerk gebruikt, dat gewassen en hergebruikt wordt. Steeds meer wordt overgegaan op wergwerpglaswerk (bijv. in-fles-extractie). Echt veel duurder dan afwassen is dat niet. Bovendien vermijd je discussies met auditors over cross-contaminatie via slecht afgewassen glaswerk.

Berichten: 47

Re: sulfochroomzuuur

@ Marjanne

Ik werk in het Provinciaal Centrum voor Milieuonderzoek, een klein milieulabo dat zich voornamelijk richt op overheidsopdrachten (polders en wateringen en gemeentes enzo, een beetje vergelijkbaar met jullie waterschappen als ik mij niet vergis ?).

Ik vermoed dat jij in één van Nederlands giganten werkt, type Alcontrol of Analytico als ik het aantal analyses bekijk dat jullie dagelijks uitvoeren ?

Wij spoelen het meeste ook gewoon uit met solvent en vervolgens de vaatwas in, maar er zijn een paar kleinere stukjes -toch niet bepaald goedkoop- glaswerk dat niet in de vaatwas past en dus bijkomend door te weken in het bichromaat/zwavelzuur mengsel wordt schoongemaakt. En daar wil ik dus vanaf stappen. Maar goed, ik ben blij te horen dat er toch alternatieven zijn.
Ik ken sulfochroomzuur niet. Ik ken wel een chroomzuur-zwavelzuur mengsel om glaswerk te ontvetten en te reinigen.
@hzeil

hetgeen ik sulfochroomzuur noem is gewoon het mengsel dat jij beschrijft. Ik vermoed dat "sulfochroomzuur" meer een handelsnaam is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: sulfochroomzuuur

Ik vermoed dat jij in één van Nederlands giganten werkt, type Alcontrol of Analytico als ik het aantal analyses bekijk dat jullie dagelijks uitvoeren ?


De nagel op zijn bolletje. Het eerste type is raak. :oops:

Reageer