[scheikunde] Glucose/sacharosegehalte bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Glucose/sacharosegehalte bepalen

Hoi iedereen,

Binnenkort hebben wij op school een practicum, we gaan namelijk het glucosegehalte in Red Bull proberen te bepalen. Omdat dit nogal een tijdrovend experiment is moeten we hiervoor eerst een tijdsplanning maken. Voor dit practicum moeten we een groot aantal oplossingen die we nodig hebben zelf maken, namelijk:

- 100 mL 0.280 M kopersulfaat-oplossing

- 100 mL van een oplossing van 35 g kaliumnatriumtartraat en 10 g natriumhydroxide.

- 100 mL 0,6 M kaliumjodide-oplossing

- 100 mL 2 M zwavelzuuroplossing

- 100 mL zetmeeloplossing

- 100 mL 0,1000 M natriumthiosulfaat-oplossing (met nauwkeurig berekende molariteit), hiermee gaan we titreren

- 200 mL 1M kaliumthiocyanaat-oplossing

Omdat ik dus die tijdsplanning moet maken, en omdat ik niet voor verassingen wil komen te staan heb ik een vraagje aan jullie: zitten hier stoffen bij die er echt lang over doen om op te lossen?

Behalve het glucosegehalte moeten we ook het sacharosegehalte berekenen, maar de beschreven methode is alleen voor glucose. Heeft iemand enig idee hoe je het sacharosegehalte kan bepalen? Ik niet namelijk 8-[

Dit zal trouwens niet de eerste vraag zijn die ik over dit practicum stel, ik snap echt helemaal niks van dit practicum :oops: Maar als iemand me op deze manier al een klein beetje verder kan helpen: alvast heel erg bedankt!!!

Berichten: 385

Re: [scheikunde] Glucose/sacharosegehalte bepalen

De meeste zouten zijn redelijk tot goed oplosbaar, dus dat gaat vrij snel. Alleen zetmeel weet ik niet of dat snel gaat. I denk van wel, maar weet het niet zeker. (Bij aardappels schillen lost het zetmeel wel goed op.) Bij het maken van de zwavelzuur-oplossing moet je wel het zuur bij het water gieten, en niet omgekeerd.

Berichten: 274

Re: [scheikunde] Glucose/sacharosegehalte bepalen

Tja die oplossingen heb je in een tijd van een scheet en een boer gemaakt. (in een mum van tijd)

Alleen die zetmeel oplossing, is dat een verzadigde oplossing, is dat een oplossing van 10 mg in 100 ml?

Hoe was je van plan dit te gaan doen? Ik neem aan dat je geen HPLC ter beschikking hebt als ik dit lijstje zie.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Glucose/sacharosegehalte bepalen

Bedankt voor de reacties allebei!

Wat de zetmeeloplossing betreft, dit staat (gelukkig) al in de methode zelf:

"Gebruik bij het maken van de zetmeeloplossing 0,1 g oplosbaar zetmeel per 100 mL gedemineraliseerd water, roer het zetmeel eerst met weinig van het koude water, breng de rest van het water aan de kook, voeg het papje toe, blijf verwarmen en roeren totdat de vloeistof helder is geworden."

Dus dit zal denk ik niet zo'n probleem worden, maar omdat deze oplossing langer duurt dan de anderen denk ik dat ik deze het eerst maak. Trouwens, weet iemand of een zetmeeloplossing het hele weekend goed zal blijven? Aangezien ik het practicum op maandag heb, zou het handig zijn als ik de oplossing al op de vrijdag daarvoor kan maken.

Ondertussen heb ik ook uitgezocht hoe ik het sacharose-gehalte kan bepalen, hier een stukje uit de voorbereiding die ik moet inleveren:

"Het sacharose-gehalte in Red Bull kan bepaald worden met dezelfde methode als voor het glucose-gehalte. Het enige verschil is dat ik de sacharose-moleculen zal moeten splitsen in glucose en fructose. Mijn plan hiervoor is als volgt:

1. Glucose-gehalte bepalen volgens de beschreven methode.

2. Sacharose-moleculen splitsen.

3. Glucose-gehalte opnieuw bepalen, als het goed is valt dit resultaat hoger uit.

4. Het verschil uitrekenen tussen de eerste en tweede bepaling, dit is het sacharose-gehalte."

Dus heb ik nog een andere vraag aan jullie: hoe kan ik de sacharose-moleculen splitsen? Het verteringsenzym sacharase doet dit volgens mij, is er hier ook een (niet al te moeilijke) methode voor?

Berichten: 274

Re: [scheikunde] Glucose/sacharosegehalte bepalen

Die zetmeel oplossing weet ik niet of die lang goed blijft het weekend over. Uiteraard moet je het in de koelkast donker bewaren.

Volgens mij moet je dan gewoon saccharase toevoegen aan je oplossing met sucrose. Alleen weet ik niet hoe precies en of je nog andere dingen moet doen.

Zou je geen last kunnen hebben van andere suikers of storende componenten?

Reageer