Wie zou mij kunnen helpen met vloeibaar kristal?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Wie zou mij kunnen helpen met vloeibaar kristal?

Ik heb een klein probleem.

Ik heb een profielwerkstuk samen met iemand en we hebben het over kristallen. Aaangezien er in LCD schermen vloeibare kristallen zitten heb ik daar een hoofdstuk over geschreven. Ik weet precies hoe het werkt en hoe ik het kan uitleggen, maar het is een scheikunde werkstuk, dus moet ik me ook scheikundig kunnen verantwoorden.

Nu zou ik graag willen vragen of iemand een site weet waar ik dit kan vinden, of het misschien zelf weet. Aangezien ik niet kan vinden wat voor stoffen deze fase hebben en hoe en wat..

heeft er iemand een idee, over hoe ik aan die informatie kom?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Wie zou mij kunnen helpen met vloeibaar kristal?

Nou het is gewoon een vast polymeer, maar wel een speciaal soort (duh). De moleculen kunnen alleen maar in een plat vlak draaien in plaats van een heleboel richtingen.

Als je nu maar genoeg van die ketens onder en naast elkaar zet, gaan die vanzelf licht breken naar de kleur die jij voor ogen hebt (= regelt door een bepaalde spanning door het polymeer te jagen waardoor je dus de draaiingshoek kan wijzigen).

Dit was een beetje de basis. Hier staat het wat beter uitgelegd: http://nl.wikipedia.org/wiki/LCD

Berichten: 5

Re: Wie zou mij kunnen helpen met vloeibaar kristal?

Jah dat begrijp ik ook wel (dubbel duh)

Ik doe me haarkleur vaak eer aan, maar dat snap ik nog wel.

Het gaat erom dat ik wil weten welke stoffen dit kunnen zijn. En wat voor soort rooster formules ik dan zou kunnen vinden op het web.. en artikelen erover.

De artikelen van wikipedia over lcd enzo ken ik al uit me hoofd.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Wie zou mij kunnen helpen met vloeibaar kristal?

Ah wat is dan het 2e teken op regel 15? Nee grapje. Zover ik weet zijn het allemaal tolueenmoleculen waarvan de methylgroep op de 4e (para) plaats van een volgend tolueenmolecuul is gekoppeld. Omdat je nu echt overal dubbele bindingen hebt zitten, is dit molecuul 1) plat en 2) geleidend.

Dit is dus niet een of ander bergkristal zoals jij misschien verwacht.

Toch weer een linkje gevonden :oops:

http://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_crystal_polymer

En de zoekopdracht:

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=%22liq...nG=Zoeken&meta=

Berichten: 5

Re: Wie zou mij kunnen helpen met vloeibaar kristal?

Jah okee, en die vormen dan een helische structuur die je kunt beinvloeien met de glasplaat eroverheen..

Maar ben op zoek naar de stof zelf.. dan kan ik daarvan het kristal rooster zoeken denk.. neem aan dat dat wel te vinden is..

Maar als het methyl groepen heeft wil dat dat zeggen dat het een koolstof binding is zeg maar.. dan moet ik het zoeken in de koolstof chemie???

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Wie zou mij kunnen helpen met vloeibaar kristal?

Het is inderdaad koolstofchemie en het "kristal" zelf is gewoon plastic :oops:

Ik heb mijn vorige reactie trouwens uitgebreid met een google zoeklink over liquid crystal polymers.

Berichten: 5

Re: Wie zou mij kunnen helpen met vloeibaar kristal?

Aha okee.. :oops:

Jah, polymeer zegt het al...

Maar dan is het een stuk makkelijker zoeken voor structuur formules en kristal roosters =D

Dank je wel !!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Wie zou mij kunnen helpen met vloeibaar kristal?

Scheelt wel idd als je een beetje de richting weet waarin je moet kijken, veel plezier met je werkstuk en een hoog punt toegewenst Afbeelding

Berichten: 5

Re: Wie zou mij kunnen helpen met vloeibaar kristal?

hahah jah das zeker handig als je weet waar je het moet zoeken..

raakte al behoorlijk verdwaald tussen de info die me niet kon vertellen wat ik wilde weten ^_^

Reageer