bio-assay met staphylococcus Aureus

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

bio-assay met staphylococcus Aureus

Hallo,

Ik heb een vraagje over een bio-assay om een bacterie-medium te testen. De bacterie die we gebruiken is Staphylococcus Aureus.

Staphylococcus Aureus behoord tot de ADP-ribosylerende toxinen. En het produceerd dus exotoxinen dat zijn eiwitten die worden uitgescheiden door de bacterie.

We moeten een bio-assay uitvoeren met deze bacterie:

Het is bekend dat schapen-erythorocyten lyseren onder invloed van exotoxine A. Het hemoglobine dat dan vrijkomt heeft een mooie rode kleur die je spectofotometrisch kan meten. Zo kun je dus een bacterie-medium testen door het aan schapen-erythorocyten toe te voegen.

Weet iemand nog meer over deze bio-assay of heeft iemand andere ideeen om het bacterie-medium te testen.

Alles is welkom!

Groetjes feline

Berichten: 740

Re: bio-assay met staphylococcus Aureus

Heel simpel: neem een bloed agar plaat (zijn altijd schapen bloed is op elke mlo hbo ziekenhuis en universiteit aanwezig) en plaat de bacterien uit.

Bij hemolyse krijg je een donkerrood hof rond de kolonies, zo zie je meteen of er lysis van cellen plaatsvindt.

Berichten: 1.153

Re: bio-assay met staphylococcus Aureus

En ik maar denken dat hij entrotoxine produceerd....pffff weg 4 jaar onderzoek.

Berichten: 740

Re: bio-assay met staphylococcus Aureus

?

Dat vat ik niet

Hij produceerd meerdere toxine waaronder ook coagulase en hemolytische toxinen

Berichten: 7

Re: bio-assay met staphylococcus Aureus

S. aureus produceert een EXOtoxine dat kan werken als een ENTEROtoxine. Uitgescheidde toxine dus die dus in de darm voor narigheid zorgt.

Verder is je vraag mij niet duidelijk. Je wilt een medium testen, maar wát van dat medium? Een bio-assay is wat anders dan een medium..

In het geval van een bio-assay: wil je het effect van het toxine op ery's testen? Probleem is dan dat ery's van zichzelf al rood zijn. Is dus geen lyse voor nodig.

Misschien een idee om een vloeibaar medium met de bacterie te enten, ery's erbij te doen en later af te draaien om troebelheid van bacteriegroei en ery's te voorkomen. Pas wel op dat je geen autolyse opwekt. De maat van toxineafscheiding is beetje moeilijk te meten, je kunt bacteriegroei stoppen, en een verdunningsreeks maken, of de hoeveeleheid ery's variëren, en zo een schatting maken.

Als je het medium wilt testen, waarop wil je het testen? Of wil je de aanwezigheid van S. aureus aantonen? Zie dan reactie van Roy. Coagulase is overigens geen toxine...

Berichten: 8

Re: bio-assay met staphylococcus Aureus

het was al duidelijk dat St. Aureus zou lyseren op een schapenbloed plaat. (dus een bloedagarplaat)

Ook moeten we het bacterie medium testen op de St. Aureus

we willen nu alleen een bacterie medium testen. Maar we moeten daarna die lysis ook meten. hoe doe je dit?

het bacterie kweken is me inmiddels duidelijk..

Berichten: 7

Re: bio-assay met staphylococcus Aureus

"het was al duidelijk dat St. Aureus zou lyseren op een schapenbloed plaat", de S. aureus lyseert niet, de ery's in de plaat lyseren.

Lysis van ery's kun je meten, zoals ik al zei, door troebelheden te meten, maar dan zit je ook met de troebeling van de bacteriegroei.

Reageer