IR spectrum tabel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 61

IR spectrum tabel

Hallo iedereen, daar ben ik weer (Sommige mensen denken: o nee, niet hij weer :oops: )

Ik heb een vraagje. Ik heb via SDBS en mijn IR spectrum tabel verkregen. Ik wil eigenlijk weten wat elke piek betekent. Is er ergens z'n tabel? Van een betrouwbare bron, dus niet van Wikipedia. Ik heb dus een bron nodig die ik als referentie kan gebruiken wat elke piek in de IR spectrum betekent.

Weet iemand waar ik zoiets kan vinden in een betrouwbaar site? Betrouwbaar site kan zijn: Een universiteit, een onderzoekscentrum, academie dat soort.

Of als iemand weet in welke boek daarover kan vinden, wil iemand me dat vertellen?

Alvast bedankt

Conget

Berichten: 22

Re: IR spectrum tabel

Al sje weet waar je naar zoekt zou je kunnen kijken op www.spec-online.de

Die is vaak wel goed maar je moet weten naar welke groepen je zoekt.

En voor boeken ja zoeen is er wel maar de titel pffff

spectrometric methods for organic compounds of zo 8-[

Die heet bij ons in de spreektaal, het groene boek met de paarse letters :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: IR spectrum tabel

You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 22

Re: IR spectrum tabel

nice, das er 1 voor mijn bookmarks :oops:

Berichten: 61

Re: IR spectrum tabel

Bedankt mod. Dit is precies wat ik wil, maar ik heb wel een vraag. Is deze site wel betrouwbaar of niet?

Berichten: 274

Re: IR spectrum tabel

Je zou ook in het crc handbook kunnen kijken. Daar staat het zeker weten ook wel in.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: IR spectrum tabel

Is deze site wel betrouwbaar of niet?
Tja, betrouwbaar... er zal misschien wat discussie zijn over de exacte grenzen waartussen bepaalde vibraties kunnen plaatsvinden (bijvoorbeeld, begint de S-H van een thiol bij 2550 of 2548.3?) maar de algemene regio's staan wel zodanig vast dat je die kunt vertrouwen.
nice, das er 1 voor mijn bookmarks :oops:
Fijn, hou je het aub ontopic?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer