[scheikunde] Bier brouwen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 915

[scheikunde] Bier brouwen

Ha freaks! -ik behoor er zelf toe, dus ik mag het zeggen-

We hebben een nieuwe opdracht voor school, noem het gerust een GIP. Het gaat over het brouwproces van bier.

Opdracht: brouw bier. Iedereen die me hier rond een beetje informatie kan verstrekken, ga je gang. Kom wel niet af met info rond hoe hoog het alcoholgehalte in je bloed kan zijn. :oops:

Ik zit momenteel in het 2de jaar chemie, hogeschool, dus basis heb ik al (kwestie van nuttige energie niet te verspillen). Ik ben ingelicht rond de wonderen van het brouwen (gerst-->mout, hop, water, gist...) dus zoek ik de onderliggende info en werkschema's (of duwtjes in die richting).

(Oh ja, hierbij denk ik aan een JeroenCV en een Marjanne en alle andere hobbybrouwers..(als ik me niet vergis)) 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] Bier brouwen

Eén schot voor open doel kan ik wel geven: http://www.hobbybrouwen.nl/
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] Bier brouwen

Waar woon je? ik ga zondag middag weer met de ketels aan de slag, dus kom maar langs... :oops:

kijk ook eens http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...ic=5948&hl=bier

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Bier brouwen

Ik kan je weinig helpen epiphonix :oops:

Ik brouw geen bier, ik maak zelf wijn. Dat gaat zo´n beetje op dezelfde wijze (met gist in een vat), maar de details zijn compleet verschillend.

Overigens zijn er voor zelf wijn maken legio goede weblocaties met talloze recepten. Ik maak me sterk dat dat voor zelf bierbrouwen ook moet zijn.

O ja..., ik hou wel van bier; als er getest moet worden... 8-[

Berichten: 915

Re: [scheikunde] Bier brouwen

Waar woon je? ik ga zondag middag weer met de ketels aan de slag, dus kom maar langs... 8-[
Ik woon veeeeeeer van Gouda :oops: .

Wijn-en bier-brouwen komt een beetje overeen, dacht ik zo, al is het maar in het gebruik/activeren van een gistcultuur.

Als je nu van "ik wil wel komen proeven" "ik hou wel van een organoleptisch onderzoek" maakt, klinkt het al beter (alcohol en mooie termen...)

We(want het is een groepswerk) zijn brewferm al tegengekomen. Maar aangezien we in chemie/chemie (ja, die 2de chemie heeft een betekenis) zitten, is dat toch wat ondermaats: "we nemen blik a, verwarmen dit en brengen dit bij zakje c...".

Bier brouwen kost ongeveer 8 weken tijd. Wij hebben ongeveer 4 weken... Dus daar moet ook rekening mee gehouden worden (waarschijnlijk de puur experimentele kant op, zoals: kunnen we de gist i p v te laten bezinken niet centrifugeren...)

Voor de rest zit ik nog een beetje in de knoop met enkele termen (zoals de eenheid ter beschrijving van een bier-kleur) en de verschillende gist/hopsoorten.

Alle tips blijven toch welkom.

-Alcohol is het antwoord, ik kan me alleen de vraag niet meer herinneren-

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: [scheikunde] Bier brouwen

Zoals raspoetin al zei http://www.hobbybrouwen.nl/forum/ voor een antwoord op al je vragen. Vooral het Forum daar bezoeken helpt.

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] Bier brouwen

Wat begrijp je niet van bier kleur?

Het is een schaal verdeling die wordt uitgedrukt in EBCU 3 is pils 120 is zwartbier

De bitterheid heeft ook zo'n schaal. EBU van 0 tot veel. 0 is niet bitter. 80 is gal.

Als je slechts 4 weken hebt kan je misschien kijken of je alleen gist kan kweken.

Zoek op het forum, hobbybrouwen, naar giststarter...

Berichten: 915

Re: [scheikunde] Bier brouwen

JeroenCV schreef: ...EBCU 3 is pils 120 is zwartbier...

...EBU 0 is niet bitter. 80 is gal...
aha! :oops:
Als je slechts 4 weken hebt kan je misschien kijken of je alleen gist kan kweken.
In 4 weken moet het mogelijk zijn van iets op fles te hebben, toch? Die laatste weekjes kunnen we het misschien laten staan op fles, om dan na de examens een troost te hebben.

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] Bier brouwen

ja op zich kan je in 4 weken iets hebben wat je zou kunnen drinken.

bijvoorbeeld ik heb gisteren gebrouwen:

Het brouwen zelf duurde van 12.00 tot 18.00

Dan in het gistvat gaat de hoofdvergisting ongeveer 4 dagen duren, dan zet ik het bier op lagering, dat gaat volgens mij 3 weken duren (weet ik nu nog niet hangt van de smaak ontwikkeling af etc.)

Dan gaat het bier in de fles en moet het minstens 2 weken liggen wil het echt drinkbaar zijn, dus volgens mij heb je toch wel 5 weken nodig.

Nu is het zo dat je het lageren kan inkorten, maar dan krijg je een minder lekker bier. En je kan na 1 week in de fles al je bier drinken, alleen is dan de koolzuurgehalte (de bubbeltjes) erg laag. Dus heb je dood bier.

Re: [scheikunde] Bier brouwen

het bier in de fles en moet het minstens 2 weken liggen


Dus dat tweede biertje wat ik ca. 3 maanden geleden heb gekregen, kan ik nu opdrinken?

Reageer