opleidingen chemie (Belgie)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

opleidingen chemie (Belgie)

Dag iedereen, ik weet niet of dit de geschikte plaats is om mijn vraagje te stellen, mr mss kan iemand van jullie wat duidelijkheid scheppen over het volgende:

Ik twijfel zelf om scheikunde te gaan studeren, ik heb al vernomen van bepaalde mensen dat als je gaat voor een master (vroeger licenciaat) ad universiteit, je bijna hoeft te doctoreren om een kans te maken op de arbeidsmarkt (lesgeven in middelbare scholen buiten beschouwing gehouden uiteraard). Daarom had ik enkele concrete vraagjes:

1. Wat houdt nu precies het verschil in tussen:

a) master (licenciaat) in de scheikunde

b) industrieel ingenieur in de scheikunde

c) burgerlijk ingenieur in de scheikunde

d) laborant

e) doctor in de scheikunde

2. Als je niet doctoreert, maar dus afstudeert als master in de scheikunde, voor welke jobaanbiedingen kom je dan in aanmerking?

Hopelijk kan iemand mij hier een antwoord op bezorgen. Dit is nl. het systeem in Belgie, ik weet uiteraard niet hoe de opleidingen in Nederland opgesteld zijn, maar aangezien ik er geen idee van heb hoeveel Belgen deze site bezoeken, leeek het me toch geen slecht idee om deze vraag hier te posten.

Alvast bedankt, Belgje

Berichten: 915

Re: opleidingen chemie (Belgie)

eenbelgje schreef: 1. Wat houdt nu precies het verschil in tussen:

a) master (licenciaat) in de scheikunde

b) industrieel ingenieur in de scheikunde

c) burgerlijk ingenieur in de scheikunde

d) laborant

e) doctor in de scheikunde
Als master krijg je een heel theoretische opleiding. Je weet dan van alle mogelijke reacties de achtergrond en het waarom. Je kan voorspellen welke reacties er gaan optreden als je een parameter gaat veranderen.

Als bachelor leer je deze competenties ook, maar dan veel praktischer. Je kan alle handelingen op een veilige manier uitvoeren.
2. Als je niet doctoreert, maar dus afstudeert als master in de scheikunde, voor welke jobaanbiedingen kom je dan in aanmerking?
Bijna alle deuren in de chemische sector zullen voor je open staan (als er werk is natuurlijk). Daarbuiten is het ook zo dat je in België werk vindt als je werk zoekt. Het tekort aan banen is slap gelul. Ik denk in jouw geval dan aan een procescoördinator of een laboverantwoordelijke.
Hopelijk kan iemand mij hier een antwoord op bezorgen. Dit is nl. het systeem in Belgie, ik weet uiteraard niet hoe de opleidingen in Nederland opgesteld zijn...
Sinds de invoering van het BaMa systeem (Bachelor/master), is er eenheid in heel Europa rond deze studierichtingen. Je kan een bachelor in de chemie halen in Nederland en er mee aan de slag geraken in België.

Let wel op: (dit is geen verwijt noch een belediging) Het is wel zo dat als een werkgever de keuze heeft om een bachelor/master aan te nemen die z'n diploma in België heeft gehaald en een bachelor/master die net hetzelfde diploma heeft, maar dan vanuit Nederland; de eerste zal worden overwogen. Dit heeft allemaal te maken met het goede onderwijssysteem in België (lees Vlaanderen in dit geval). We staan nu eenmaal ver vooruit met het onderwijs t.o.v. andere landen. (Wat waarschijnlijk compensatie is voor al die andere dingen).
Alvast bedankt, Belgje
We zijn d'r om elkaar te helpen nietwaar? :oops:

Berichten: 131

Re: opleidingen chemie (Belgie)

epiphonix schreef:

Bijna alle deuren in de chemische sector zullen voor je open staan (als er werk is natuurlijk). Daarbuiten is het ook zo dat je in België werk vindt als je werk zoekt. Het tekort aan banen is slap gelul. Ik denk in jouw geval dan aan een procescoördinator of een laboverantwoordelijke.
Ik geef je volledig gelijk epiphonix, alleen klop dit gedeelte niet echt in mijn ogen. Als je afstudeert als master chemie ( dus de vroegere licentiaat ) is de werkgelegenheid 'beperkt'. Bij al de andere richtingen is er inderdaad werk in overvloed. Bijna alle licentiaten chemie moeten nu eenmaal doctoreren om niet in het onderwijssysteem terecht te komen.

Dus de functie procescoördinator of een laboverantwoordelijke worden meestal ingepikt door ingenieurs. Aan het hoofd staat meestal de burgelijk ingenieur en voor de onderafdelingen zijn er de industrieël ingenieurs ( kleine verantwoordelijke functie).

Zo gaat het inderdaad 'meestal' , het kan voorkomen dat een licentiaat chemie 1 van deze functies boefent , maar dit is eerder zeldaam. ---> Doctoreren dus !!

Als je echt in het labo terecht wilt komen, moet je een professionele bachelor halen. De academische bachelor dient voor de overstap naar een masterdiploma. Een bedrijf zal nu eenmaal sneller iemand met een professionele bachelor aannemen daar die persoon meer practijkgericht is . Je hebt ook de academische en de professionele masterdiploma's, maar ik vermoed dat er wordt gestreefd naar 1 masterdiploma, namelijk een uniefdiploma...

Wat je juist doet buiten : onderzoek , lesgeven en vragen op het chemieforum beantwoorden als je doctor of professor ben in de scheikunde weet ik niet juist. Maar andere mensen op dit forum kunnen je hier zeker bij helpen :oops:

Berichten: 2.337

Re: opleidingen chemie (Belgie)

Dit heeft allemaal te maken met het goede onderwijssysteem in België (lees Vlaanderen in dit geval). We staan nu eenmaal ver vooruit met het onderwijs t.o.v. andere landen. (Wat waarschijnlijk compensatie is voor al die andere dingen).


Ja dit klopt, ook al is dit niveau in het middelbaar onderwijs sterk aan het dalen merk ik.

5 jaar geleden gingen de meeste leerlingen kiezen voor 6 uur of 8 uur, nu hebben ze de 8 uur al afgeschaft omdat er nog amper kandidaten waren. En voor de 6 uur wordt ik hopelijk één van de 15 die door mag. Het ligt niet aan het onderwijs zelf maar gewoon aan de motivatie en de luiheid van de leerlingen.

Berichten: 774

Re: opleidingen chemie (Belgie)

Ik studeer momenteel op de hoge school (plantijn) in Antwerpen, profesionele Bachelor Chemie.

Dat is drie jaar in totaal, in het derde jaar kan je kiezen voor proces operator, algemene chemie of biochemie.

Na deze 3jaar kan je gegarandeerd werk vinden ! bachelor = A1 diploma

Er is zelfs zo veel vraag naar chemie, dat je zelf met een A2 (TSO middelbare opleiding) zo aan de slag kan !

Maar als je natuurlijk een A1 hebt ipv A2, klim je veel sneller op in de bedrijfswereld !

En als je na deze 3j bachelor opleiding nog wilt verder studeren, kan dat met het nieuwe systeem in belgie. Je kan er dan nog 2 jaar bij nemen, dit is de master opleiding. Als je deze dan afwerkt, ben industrieel ingenieur !

Hier geldt hetzelfde, met een diploma van ingenieur klim je ook weer sneller op, en je krijgt op de koop toe niet al dezelfde praktische laboopdrachten. Ik bedoel dat je bv labo-baas wordt.

Je kan ook in een keer voor industrieel ingenieur studeren, zonder via het bachelor systeem te gaan.

Na deze 5 jaar kan je ook nog doctoreren, maar dit is wel vrij zwaar heb ik al gehoord...

Reageer