[scheikunde] Werking G-eiwitten in de neus

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Werking G-eiwitten in de neus

Hoi allemaal,

Ik maak mijn profielwerkstuk over parfums. Hiervoor wil ik ook de werking van de neus uitleggen. Ik kwam erachter dat zodra er een geurmolecuul aan een geurreceptor bindt (door middel van een waterstofbrug), deze van structuur verandert. De geurreceptor geeft dan via een zogenaamd G-eiwit een signaal door aan de reukzenuw. Maar ik ben eigenlijk erg benieuwd wat die G-eiwit precies doet en welke reactie er precies plaatsvindt? Ik kan alleen helaas weinig informatie vinden over G-eiwitten, de werking ervan en de precieze toepassing van G-eiwitten in de neus.

Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen en mij op een duidelijke, heldere manier uitleggen wat een G-eiwit is en wat het precies doet?

Alvast bedankt!

Linde

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Werking G-eiwitten in de neus

Inderdaad zijn neusreceptoren G-eiwit gekoppelde receptoren. De Engelse afkorting daarvoor is GPCR. Helpt dat je om via Google informatie te vinden?

Kijk ook eens op http://en.wikipedia.org/wiki/G_protein

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Werking G-eiwitten in de neus

GPCR zijn receptoren die zorgen voor communicatie binnen en buiten de cel. Het gedeelte dat zich aan de buitenkant van de cel bevind reageeert heel specifiek met 1 bepaald molecule, het gedeelte binnenin de cel reageert stteds met hetzelfde molecule, het G-eiwit. Verschillende stoffen kunnen dus dezelfde reactie in de cel tot gevolg hebben. Momenteel loopt er een groot landelijk onderzoeksproject gesponsort door de nederlandse regering, opgezet door TIPharma.

Reageer