Welke halogeendimmer

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Welke halogeendimmer

Ik wil voor mijn salontafel verlichting een halogeen dimmer kopen. Nu weet ik dat er diverse soorten zijn, welke moet ik hebben? (bij de gamma weten ze toch niks!)

Onderstaand is een foto van de trafo. Linksboven gaat de 230v naar de netvoeding en rechtsonder gaat naar mijn halogeen lamp.

Al vast bedankt voor de hulp

Afbeelding[/img]

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Welke halogeendimmer

Gewoon niet bij de Gamma langs gaan, maar bij een lampenwinkel. Daar weten ze het meestal wel.

Overigens kan je ook het aansluitschema van de door jou te kopen halogeendimmer raadplegen. Volgems het etiket moet het regelbaar vermogen tenminste 80 W zijn, dus ga daar in elk geval niet onder zitten.

Re: Welke halogeendimmer

De halogeenlamp loopt op 12 V, dat betekent dat je een halogeendimmer nodig bent en GEEN gloeilampdimmer.

Echter moet je even de transformator optillen en voelen hoe zwaar deze weegt. Weegt hij vrijwel niets dan heb je een elecktronisch dimmer nodig (duurste), weegt hij relatief zwaar, dan zit er een spoel in en dan met je een halgeendimmer gebruiken.

Busch & Jaeger leveren hele goede dimmers, maar zijn wel wat duurder.

Machiel (PRAXIS)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Welke halogeendimmer

We hebben het hier wel over een dimmer hé. Dat is nou niet echt 'rocketscience' in andere woorden:. De lage lonen landen kunnen al zeer goed gelijksspanningsdimmers maken. Het enigste waar je op moet letten is dat het de ampere dimt en niet de voltage. Want bij een laag voltage kan er nog best wat ampere lopen en dat is niet zuinig.

Het ligt er maar aan wat je wil betalen voor dat beetje minder vermogen consumptie, want daar gaat het uiteindelijk om.

Reageer