Salpeterzuur op brons ; oplosmiddelen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 14

Salpeterzuur op brons ; oplosmiddelen

Sinds bijna 2 jaar is er in de winkelruimte onder mijn etagewoning een kunstenaarsatelier gevestigd. De man boetseert bronzen beelden; laat die elders gieten, en patineert ze weer onder mijn woning. Hij heeft geen afzuiginstallatie, en het is een oudbouwpand met veel kieren.

Bij het boetseren (-1-)gebruikt hij een petrochemische was, waarvan hij meestal een grote pan heeft pruttelen. De bovenwoningen stinken daarvan naar uitgeblazen kaarsen. Het veroorzaakt geprikkelde en uiteindelijk pijnlijke longen. Slapen erin voelt niet lekker.

Patineren doet hij door salpeterzuur (-2-) over de verhitte bronzen beelden te gieten.

De geur daarvan komt vertraagd boven , maar geeft o.a. een metaalsmaak in de mond, en erg geprikkelde luchtwegen.

Milieudienst kon weinig meten (hij mocht e.e.a. voordoen en toen was er ineens niets boven te ruiken)

In december kwam er een bijna niet ruikbare walm door het bovenhuis die heel snel opsteeg (-3-) De effecten deden aan oplosmiddelen denken, maar de meesten hebben een kenmerkende geur begreep ik. De symptomen ervan waren:

-We raakten gedesoriënteerd, apathisch, besluiteloos, vergeetachtig

-Prikkeling op tong, zakken bijna door de knieën, heel stoned gevoel - zéér onprettig.

-Prikkelende neus. Heliumgevoel in hoofd. Schrijffouten

-Niet op woorden kunnen komen. Toetsen op het toestenbord kwijt zijn

-Zenuwbanen in ledematen voelen. Kloppende schildklier. "tintelend bloed"

-Trage reacties. Niet meer adequaat handelen. Slow motion gevoel. en visus

-Denken lukt niet echt meer. Tandarts-narcosegevoel in bovenlip, wangen en voorhoofd

-etc etc.



Dit hield steeds uren aan na het verlaten van het pand. We hebben 5 nachten niet in huis kunnen slapen

Mijn vragen:

- Kan iemand me vertellen over de gevaren van blootstelling aan genoemde processen, en,

-Heeft iemand een idee welke stof (-3-) hij gebruikte met die neurologische verschijnselen??

Bij voorbaat dank! We worden ons huis uitgejaagd zo, tenzij ik met plausibele info kom!

P.s. tips over evt. andere relevante fora zijn ook zeer welkom!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Salpeterzuur op brons ; oplosmiddelen

Hallo salpetra,

Dampen van salpeterzuur staan er wel bekend om dat ze behoorlijk irriterend kunnen zijn voor de luchtwegen, ik kan me echter moeilijk voorstellen dat jullie daar als bewoners meer last van hebben dan de kunstenaar zelf, aangezien ik zou verwachten dat de dampen in zijn atelier veel sterker zouden zijn, en hij daar het eerst last van zou moeten krijgen.

Desalniettemin, kan je het zeker niet uitsluiten dat je van die dampen last krijgt. De exacte medische gevolgen van blootstelling weet ik niet, maar de MSDS (Material Safety Data Sheet) heeft het niet over neurologische effecten.

Ik kan je alleen het volgende advies geven, als praten met de kunstenaar zelf niet werkt.

Neem opnieuw contact op met de milieudienst en vraag of ze onaangekondigd kunnen meten, zodat de kunstenaar niet vooraf maatregelen kan nemen om de dampen minder te laten zijn.

Misschien is het ook een idee om in het bestemmingplan te controleren of het is toegestaan dat de kunstenaar zijn kunsten uitvoert in het pand, en vraag bij de gemeente of hij alle (indien van toepassing) vergunningen heeft.

Succes er mee, en sterkte!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Salpeterzuur op brons ; oplosmiddelen

Helemaal niet meten, dat is een heilloze weg, welke gemeente kan luchtmetingen verrichten, veel te ingewikkeld. Als je het in jouw woning kunt ruiken is het foute boel, neem dat maar van mij aan.

Wat wel werkt: de activiteiten vallen onder de Wet milieubeheer, er is immer sprake van een bedrijfsmatige activiteit, dus een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer.

Waarschijnlijk vallen deze activiteiten onder het Besluit detailhandel en ambachtsbedrijven milieubeheer.Link

Lees dit besluit eens door. Hierstaat bijvoorbeeld hoe hij om moet gaan met gevaarlijke stoffen.

Schrijf een (aangetekende) brief aan de gemeente. Hierin maak je duidelijk dat er sprake is van een overtreding van de voorschriften en dat je er last van hebt en negatieve gezondheidseffecten.

Verzoek meteen om handhaving (op grond van artikel 18.4 van de Wet milieubeheer).

Het bevoegd gezag moet zo snel mogelijk, maar uiterlijk vier weken na de datum waarop het verzoek is ontvangen, beslissen of het inderdaad iets aan de overtreding zal doen. Het kan zijn dat er binnen die termijn geen antwoord komt of dat het bevoegd gezag uw verzoek afwijst.

Is dit zo, dan kun je in beroep gaan bij de Raad van State. Dit kost wél griffierecht, een gering bedrag. Je hebt geen advocaat ofzo nodig, iedere burger kan zo recht verkrijgen.

Berichten: 385

Re: Salpeterzuur op brons ; oplosmiddelen

Dit klinkt wel erg heftig. Als je de opgelopen schade kan bewijzen, ligt er misschien wel schadevergoeding in het verschiet. :oops: Je zou ook eens kunnen uitzoeken / vragen waarom de kunstenaar er zelf geen last van heeft. Dit verbaast mij namelijk erg. Als hij er zelf last van krijgt, stopt hij namelijk acuut.

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: Salpeterzuur op brons ; oplosmiddelen

Dank voor jullie reacties tot zover!!

Het meeste wat geopperd wordt hebben we gedaan/ geprobeerd; helaas zonder succes.

We hebben de indruk dat veel van de dampen mede afhankelijk van de windrichting meer of minder vertraagd boven komen. Er zit een sterkte luchtstoom tussen zijn plafond, dat niet dampdicht is, en de vloer van de 1ste etage.

Zelf heeft ie weinig last omdat (veronderstellingen!):

-Hij eraan gewend (verslaafd?) is. Ook langslopende buurtbewoners verbazen zich erover dat zij bij openstaande deur niet zelden enorme chemische walmen waarnemen, en dat de man daar doodleuk inzit.

-Zijn atelier is bijna 15 meter lang. Onze bovenwoningen zitten boven de eerste 7 meter. Hij pruttelt zijn chemische was in een van de achterste ruimtes. Patineren doet ie ook ergens daar. Patineren doet ie kennelijk ook vaak voordat ie weggaat. Daarna komen de dampen in ons huis. De milieudienst kan dan vanwege zijn afwezigheid geen causaal verband aantonen.

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: Salpeterzuur op brons ; oplosmiddelen

Overigens., wat die neurologische symptomen die zoewel ik als mijn buurvrouw in december ervoeren, ben ik héél benieuwd naar ideeen over de gebruikte stof(fen) (oplosmiddelen die zo goed als reukloos zijn??)

Nog eens de symptomen:

In december kwam er een bijna niet ruikbare walm door het bovenhuis die heel snel opsteeg (-3-) De effecten deden aan oplosmiddelen denken, maar de meesten hebben een kenmerkende geur begreep ik. De symptomen ervan waren:

-We raakten gedesoriënteerd, apathisch, besluiteloos, vergeetachtig

-Prikkeling op tong, zakken bijna door de knieën, heel stoned gevoel - zéér onprettig.

-Prikkelende neus. Heliumgevoel in hoofd. Schrijffouten

-Niet op woorden kunnen komen. Toetsen op het toestenbord kwijt zijn

-Zenuwbanen in ledematen voelen. Kloppende schildklier. "tintelend bloed"

-Trage reacties. Niet meer adequaat handelen. Slow motion gevoel. en visus

-Denken lukt niet echt meer. Tandarts-narcosegevoel in bovenlip, wangen en voorhoofd

-etc etc.

Re: Salpeterzuur op brons ; oplosmiddelen

-We raakten gedesoriënteerd, apathisch, besluiteloos, vergeetachtig

-Prikkeling op tong, zakken bijna door de knieën, heel stoned gevoel - zéér onprettig.

-Prikkelende neus. Heliumgevoel in hoofd. Schrijffouten

-Niet op woorden kunnen komen. Toetsen op het toestenbord kwijt zijn

-Zenuwbanen in ledematen voelen. Kloppende schildklier. "tintelend bloed"

-Trage reacties. Niet meer adequaat handelen. Slow motion gevoel. en visus

-Denken lukt niet echt meer. Tandarts-narcosegevoel in bovenlip, wangen en voorhoofd

-etc etc.


Stress en angst geinduceerd door echte waarneming van onbekende stoffen.

Berichten: 3.145

Re: Salpeterzuur op brons ; oplosmiddelen

-Hij eraan gewend (verslaafd?) is.
Dat lijkt mij sterk. Zeker aan nitreuze dampen (van salpeterzuur) word je niet verslaafd. Ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat hij etst met salpeterzuur zonder deugdelijke ventilatie. Ik doe wel eens proefjes met salpeterzuur en als ik een stukje van 0,1 gram metaal oplos in 1 ml salpterzuur dan doe ik dat al buiten, simpelweg omdat als je dat binnen doet, het al gauw niet meer te harden is. Dus ik geloof eigenlijk niet dat hij complete sculpturen zit te bewerken met liters salpeterzuur zonder afzuiging. Dan had die man niet meer geleefd :oops: .

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: Salpeterzuur op brons ; oplosmiddelen

Ik ben een fan van Ockhams Razor, maar alles toeschrijven aan stress en angst gaat me te ver, hoewel ik de stress en angst zeer zeker (h)erken en verantwoordelijk acht voor een deel van de symptomen.

Een groot gedeelte van de klachten verdween na een paar uur buiten zijn en kwam weer terug bij weer in huis gaan. Na 2 keer ademen beiden het gevoel door de knieen te gaan bijvoorbeeld.

En niet meer kunnen denken was niet echt door angst, maar triggerde mogelijk wel een cirkel.

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: Salpeterzuur op brons ; oplosmiddelen

-Hij eraan gewend (verslaafd?) is.
Dat lijkt mij sterk. Zeker aan nitreuze dampen (van salpeterzuur) word je niet verslaafd. Ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat hij etst met salpeterzuur zonder deugdelijke ventilatie. Ik doe wel eens proefjes met salpeterzuur en als ik een stukje van 0,1 gram metaal oplos in 1 ml salpterzuur dan doe ik dat al buiten, simpelweg omdat als je dat binnen doet, het al gauw niet meer te harden is. Dus ik geloof eigenlijk niet dat hij complete sculpturen zit te bewerken met liters salpeterzuur zonder afzuiging. Dan had die man niet meer geleefd :oops: .
De milieudienst heeft beiden als feit geaccepteerd.

- Geen ventilatie

- Patineren met salpeterzuur

Bovendien hebben we de indruk dat hij het regelmatig deed vlak voor vertrek. Niet zelden op vrijdagmiddag.

Verslaafd aan salpeterzuur bedoelde ik niet - sorrie voor het misverstand. Ik doelde op ook wel waargenomen fietslijmluchten - naar verluidt mogelijk tolueen (??)

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: Salpeterzuur op brons ; oplosmiddelen

Voor de meelevende belangstellenden:

De rechter heeft bepaald dat de verhuurder het contract met de kunstenaar binnen een maand dient te beeindigen.

Naar verwachting zijn wij daarmee verlost van de ellende.

E.e.a. overigens ondanks de bizarre rapportjes van de milieudienst.

Dank aan allen die meegedacht hebben!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: Salpeterzuur op brons ; oplosmiddelen

Nu, ruim een half jaar later, even een verslagje van de niet helemaal verwachte gang van zaken:

Zoals verwacht was na het vonnis van de kantonrechter de rem er min of meer af bij de kunstenaar. De dampen werden regelmatig voor ons ondraaglijk, en ook deels nieuw van geur en fysieke ervaring bij ons.

Op de aangezegde datum was hij nóg niet vertrokken, en de woningstichting (WBR - Woningbedrijf Rotterdam, nu Woonstad Rotterdam ) achtte het wijs en/of opportuun in hoger beroep te gaan bij het gerechtshof.

De milieudienst rijnmond (DCMR) heeft de woningstichting (WBR) vervolgens op haar verzoek van advies gediend. Ook die adviezen zijn bij het hof ingebracht door de woningcorporatie.

Ongeveer 2 weken na de aangezegde datum vertrok de kunstenaar alsnog. Opnieuw allerhande bedreigingen.

Op 25 mei kwam het arrest van het hof te Den Haag. Het vonnis van de kantonrechter werd bekrachtigd. O.a. op grond van de "grote hoeveelheid aan bewijs" (ondanks de rapporten van DCMR)

Te lezen is o.a. dat woonstad rotterdam ( v.h. woningbedrijf rotterdam - WBR ) de kunstenaar gezegd zou hebben dat een afzuiginstallatie niet aangebracht zou hoeven worden.

Voor wie het arrest wil nalezen, zie:

Arrest

Voor juristen:

Rechtbank Rotterdam sector kanton locatie Rotterdam 2 maart 2007,

7729 expl 06-514, en,

Gerechtshof 's-Gravenhage 25 mei 2007 rolnummer 07/415 KG. (gepubliceerd)

Na zijn vertrek verbeterde de geur in het bovenhuis na enige weken aanzienlijk. Wel hebben we nog maanden last gehad van een in de laatste 2 weken van zijn verblijf ontstane nieuwe damp. De geur daarvan is inmiddels ook allang verdwenen; de luchtbeleving is nog niet helemaal 100%

RIVM heeft pads opgehangen ( 1 week lang) en heeft voornamelijk op oplosmiddelen gezocht. Die werden niet in grote hoeveelheden aangetroffen.

Visite ervaart de lucht na enige uren verblijf nog soms als schrijnend in neus en ogen. Bij DCMR kloppen we uiteraard niet meer aan. Wel hebben we een klachtenlijst bij de directie daarvan ingediend.

Na een verzoek te luchten hebben we onlangs bij storm alle ramen en deuren van het atelier mogen openen. Dat leverde een verdere verbetering van de luchtbeleving op.

Er waren stoffen in de kruipruimte gestort; de afvoer lekte op de houten vloer; en er bevond zich een voetbalgroot gat in het plafond van de deurloze meterkast onder de vloer van de eerste etage.

We hopen dat alles weer helemaal goed komt,

Wordt vervolgd!

Reageer