Blauw gekleurde stikstof explosief ?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

Blauw gekleurde stikstof explosief ?

Ik vroeg me af waarom dat vloeibare stikstof die blauw gekleurd is explosief is. Ik kan hier nergens verdere info van vinden op het internet :oops: .

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Blauw gekleurde stikstof explosief ?

Vloeibare zuurstof heeft een blauwe kleur en heeft een hoger kookpunt dan vloeibare stikstof. Als je gedurende langere tijd een vat vloeibare stikstof aan de lucht laat staan, en steeds bijvult, wordt het steeds meer vervuild door vloeibare zuurstof.

Berichten: 3.145

Re: Blauw gekleurde stikstof explosief ?

Maar ook vloeibare zuurstof is niet explosief.... Hooguit kan het, als het voldoende geconcentreerd is, vuur ondersteunen.

Berichten: 2.337

Re: Blauw gekleurde stikstof explosief ?

Kan zuurstof branden? ik bedoel dan bestaat er een reactievergelijking O2 + O2 ---------------> ...

Mijn leraar vond dit eerder een filosofische vraag dan een wetenschappelijke :oops:

Berichten: 84

Re: Blauw gekleurde stikstof explosief ?

Kan zuurstof branden? ik bedoel dan bestaat er een reactievergelijking O2 + O2 ---------------> ...
:oops: Sterk 8-[

Met vloeibare zuurstof is het trouwens ook nog erg lastig om een vuurtje aan te wakkeren.

Bij ons in het bedrijf zijn er wel eens proefjes mee gedaan. Zo is er weleens als proef een brandende doek in een emmer met vloeibare zuurstof gestopt. De doek ging uit.... Ook boven de emmer (en dus in de dampen) ging de doek niet harder branden.

Overigens raad ik niemand verder aan om dit uit te proberen. Zuurstof en vuur moet je normaal gesproken gewoon NIET bij elkaar hebben.

Toch zijn er in de wereld zeker wel cryogene luchtsplitsings installaties ontploft. Door ophoping van koelwaterstoffen in het zuurstofbad ging het mis. In de luchtsplitsingsindustrie is er veel onderzoek naar gedaan, maar echt tot in details weten wat en hoe.... nee dat is nog niet bekend bij de geleerden.

Groeten

Luchtsplitser

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Blauw gekleurde stikstof explosief ?

Kan zuurstof branden? ik bedoel dan bestaat er een reactievergelijking O2 + O2 ---------------> ...
Ozon ontstaat onder andere door de invloed van UV-straling of hoge voltages (bliksem) op zuurstof.

De reactie is dan:

O2 ---> O + O

O2 + O ---> O3

Totaal gezien is dit: 2O2 + O2 ---> 2 O3

Maar is dit ´branden´?

Bij brand zie ik een vlam voor me. Die is hier niet aanwezig.

Verder is bij brand altijd sprake van oxidatie door zuurstof. Ook dat gebeurt hier niet.

Kortom: zuurstof brandt net zo als water. Het gebeurt niet, maar sommige mensen zien het toch weleens. :oops:

Berichten: 274

Re: Blauw gekleurde stikstof explosief ?

Mij is geleerd dat vuur een onomkeerbare reactie is. Je brandstof verbrandt en zal niet meer brandstof worden zoals het was.

Bij het voorbeeld dat je geeft Marjanne kan dat wel. De ozon kan weer zuurstof worden. In die zin zou ik het dan ook geen brand/vuur kunnen noemen.

Berichten: 364

Re: Blauw gekleurde stikstof explosief ?

Kan zuurstof branden? ik bedoel dan bestaat er een reactievergelijking O2 + O2 ---------------> ...
Ozon ontstaat onder andere door de invloed van UV-straling of hoge voltages (bliksem) op zuurstof.

De reactie is dan:

O2 ---> O + O

O2 + O ---> O3

Totaal gezien is dit: 2O2 + O2 ---> 2 O3

Maar is dit ´branden´?

Bij brand zie ik een vlam voor me. Die is hier niet aanwezig.

Verder is bij brand altijd sprake van oxidatie door zuurstof. Ook dat gebeurt hier niet.

Kortom: zuurstof brandt net zo als water. Het gebeurt niet, maar sommige mensen zien het toch weleens. :oops:
in mijn ogen is dat totaal geen verbrandingsreactie. Een verbrandingsreactie is een sterk exotherme reactie met moleculaire zuurstof zoals je zegt. Reactie met zuurstofradicalen is dus geen verbranding. Maar verbrandingesreacties kunnen ook plaatsvinden zonder vlam. De naam verbranden wijst dan eiglijk op oxideren, zoals ijzer dat roest.

Berichten: 37

Re: Blauw gekleurde stikstof explosief ?

Een verbrandingsreactie zonder brandstof zal moeilijk gaan lijkt mij.

Puur zuurstof zal zelf niet gauw ontbranden. Maar zuurstof kan wel radicalen vormen volgens mij, en dan alsnog met een brandstof (die in de meeste gevallen niet in de buurt is) een verbrandingsreactie veroorzaken. :oops:

Berichten: 13

Re: Blauw gekleurde stikstof explosief ?

Ok. Ik heb al iets meer info.

Vloeibare stikstof wordt bewaard onder een temperatuur van -196 graden. Vloeibare stikstof is kleurloos.

Als stikstof blootgesteld wordt aan zuurstof (vloeibare zuurstof = -183 graden), is deze explosief. De kleur van vloeibare zuurstof is lichtblauw.

Zou de reactie N2 + O2 dan niet explosief kunnen zijn onder deze temperatuur?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Blauw gekleurde stikstof explosief ?

Zou de reactie N2 + O2 dan niet explosief kunnen zijn onder deze temperatuur?
Ik kan me dat niet voorstellen.

Je hebt in gasflessen ook vloeibare lucht, bij kamertemperatuur. Dat explodeert ook niet, zelfs niet als je die laat omdonderen. Dat weet ik uit ervaring :oops:

Het schuin omrollen van zo´n gasfles om hem een paar meter te verplaatsen is ook geen vrouwenwerk... 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Blauw gekleurde stikstof explosief ?

<flauw mode>

Moet je de kraan eraf slaan, dan krijg je hem wel vooral niet waar je hem hebben wil, maar beweegt wel lekker

</flauw mode>

:oops:

Berichten: 84

Re: Blauw gekleurde stikstof explosief ?

Als stikstof blootgesteld wordt aan zuurstof (vloeibare zuurstof = -183 graden), is deze explosief.
Dit is absoluut niet zo
De kleur van vloeibare zuurstof is lichtblauw.
Dit klopt, het is zeker lichtblauw. Trouwens mooi om te zien.
Zou de reactie N2 + O2 dan niet explosief kunnen zijn onder deze temperatuur?
Nogmaals: Het mengsel van zowel gasvormige N2 en gasvormige O2 danwel beiden in vloeibare vorm is niet explosief. Niet bij de temperatuur van -196, -183 of bij kamertemperatuur.

Ook zal het niet met elkaar reageren.

Gelukkig niet! :oops: Dan hadden de fabrieken waar ik werk er allang al niet meer gestaan. Het hele spelletje van zuurstof en stikstof (en argon) maken vind plaats bij die lage temperaturen.

Het explosieve mengsel dat in die installatie kan ontstaan is het mengsel van zuurstof en de koolwaterstoffen..... De koolwaterstoffen hebben de nare eigenschap dat ze zich concentreren in de zuurstof. (dit als gevolg van hun eigenschappen)

Groeten

Luchtsplitser Afbeelding

Berichten: 364

Re: Blauw gekleurde stikstof explosief ?

N2 en O2 kunnen wel degelijk met elkaar reageren. uiteraard niet bij zulke lage temperaturen.

In verbrandingsmotoren (auto's etc.) kan de temperatuur zo hoog oplopen dat stikstof met zuurstof gaat reageren tot een heel resem aan verbindingen, de stikstof(x)oxiden(y). gelukkig gaan die uitlaaggassendan nog eens over een driewegkatalysator waardoor het grootste deel weer ontbonden wordt.

Reageer