zure zouten?!?!

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.337

zure zouten?!?!

Waarom zijn NaHSO4 en ZnCl zuren en geen zouten?

Berichten: 385

Re: zure zouten?!?!

In NaHSO4 zit een H+-ion. Dat maakt het zuur. Van zinkchloride weet ik het niet.

Berichten: 857

Re: zure zouten?!?!

ZnCl2 is een lewis-zuur

Er zijn namelijk 2 soorten zuren. Je hebt een Brønsted-zuur en Lewis-zuur.

Een Brønsted-zuur is een stof die een proton kan afstaan. H2SO4, HCl, HNO3, CH3COOH zijn allemaal Brønsted-zuren.

Een Lewis-zuur is een stof die een deeltje afstaat wat graag elektronen wil opnemen (het deeltje is elektrofiel = elektronenlievend). In het geval van zinkchloride is Zn2+ het zure deeltje.

Edit:

een proton (H+) is een deeltje dat graag een elektron wil om van zijn positieve lading af te komen. Het is dus naast een Brønsted-zuur ook een Lewis-zuur maar voor het gemak noemt iedereen een proton een Brønsted-zuur.

(Edit 2: ZnCl ---> ZnCl2 :oops: 8-[ )

Re: zure zouten?!?!

ZnCl is ook een zout en NaHSO4 is een zuur zout

Tja t leven is verwarrend niet? :oops:

Berichten: 89

Re: zure zouten?!?!

Een gehydrateerd zinkion is een zuur deeltje, omdat de watermoleculen zo sterk door Zn2+ worden aangetrokken, dat de H's van die watermoleculen zuur worden:

Zn(H2O)62+ <==> ZnOH(H2O)5+

Berichten: 89

Re: zure zouten?!?!

Onderstaande plaatje geeft bovenstaande verhaal weer.

Er zijn maar vier omringende watermoleculen getekend, de overige twee zitten aan de voor en achterkant van het zinkion.

Afbeelding

De stippellijntjes geven waterstofbrug-achtige bindingen weer. Omdat watermoleculen sterke dipolen zijn (met zuurstof negatief), worden watermoleculen met de zuurstofkant naar het ion aangetrokken. Het zinkion zorgt ervoor dat de electronenparen tussen O en H nóg meer bij O komen te liggen, zodat een H+ niet meer gebonden blijft en zo wordt er een H+ af.gestaan.

Berichten: 3.145

Re: zure zouten?!?!

Waarom zijn NaHSO4 en ZnCl zuren en geen zouten?
NaHSO4 is een zuur zout vanwege het ion HSO4-. Dit ion kan een proton afstaan en is een middelsterk zuur.

ZnCl is geen zout en ook geen zuur. Het bestaat niet :oops: .

ZnCl2 bestaat wel en is op zichzelf geen (Brønsted)zuur, maar de oplossing in water is wel enigszins zuur vanwege hydrolyse. De uitleg van gedep geeft dat prima weer, dus daar hoef ik niks aan toe te voegen.

Er zijn metaalchloriden, die dit effect nog veel sterker kennen. FeCl3 is een mooi voorbeeld. AlCl3 is nog zo'n voorbeeld. Dat laatste is zelfs zo extreem, dat als je water druppelt op AlCl3, dan hoor je een hoop gesis en het HCl-gas komt er in dikke nevelende wolken vanaf. AlCl3 is derhalve ook niet bepaald iets voor de eerste de beste startende hobbyist.

Re: zure zouten?!?!

woelen schreef:ZnCl is geen zout en ook geen zuur. Het bestaat niet  8-[   .
Sta ik daar mooi in m'm hemd :oops:

Berichten: 2.337

Re: zure zouten?!?!

Gerard schreef:
woelen schreef:ZnCl is geen zout en ook geen zuur. Het bestaat niet ;) .
Sta ik daar mooi in m'm hemd :oops:
Ik ook 8-[

NaHCO3 ontleedt direct in water dacht ik maar anders zou het dus ook een zuur zijn?

Berichten: 364

Re: zure zouten?!?!

NaHCO3 ontbind niet volledig in water. Bij oplossen gaat het natrium-ion allesins afsplitsen. Er is slechts een kleine fractie protonen die gaan afsplitsen, evenredig met de zuurconstante pKa2 van H2CO3.

Reageer