Galvanische bewerkingen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Galvanische bewerkingen

Hallo, kan iemand me vertellen hoe ik op een zeer kleinschalige en eenvoudige

manier onderdelen glanzend kan verchromen , en hoe ik aan de stoffen kan komen om de vloeistofsamenstelling in de baden kan maken?

Ik ben zeer geinteresseerd in deze mooie techniek , maar tevens bewust van de

millieuonvriendelijke bijkomstigheden en eventuele gevaren.

Ik zou dit op een serieuze manier willen aanpakken, maar heb nog te weinig

kennis en ervaring op dit gebied.

Wie kan mij op weg helpen?

Mar

Berichten: 385

Re: Galvanische bewerkingen

Alvast een beginnetje: wikipedia galvanisatie Verder kan je eens bij bedrijven gaan kijken die galvaniseren en boeken + internet bekijken. Dan kom je denk ik al een heel eind.

Berichten: 1.379

Re: Galvanische bewerkingen

Lucardie , eenvoudige galvanische processen als het zuur verkoperen of het vernikkelen vanuit een Watt's bad kun je eventueel thuis doen of op school uitvoeren.

Maar dat is misschien voor U te beperkt.



Het verchromen is veel moeilijker en is thuis of op school eigenlijk niet te doen. Als je het verchromen wilt leren moet je stage lopen bij een ervaren galvaniseur. Galvaniseurs werken met grote bakken chroomzuuroplossing, temperatuurregeling en afzuiging erboven. Als je zelf zonder ervaring gaat prutsen met chroomzuur in een bekerglas komt er weinig van terecht.

Als U ongelegeerd staal, zonder chroom dus, wilt behandelen is de eerste laag ( koper of nikkel ) het moeilijkste wat betreft de hechting. Een kathodische ontvetting, gevolgd door een dunne koperlaag die onder sterk reducerende omstandigheden vanuit een koper-cyanide complex moet worden afgescheiden, zijn de twee eerste behandelingen voor ongelegeerd staal. Na een zeer goede kathodische

(en anodische!) ontvetting kun je eventueel ook direkt met nikkel beginnen. Met zuur koper lukt het niet. Dat wordt op een dunne ijzeroxydelaag afgescheiden en hecht daardoor slecht.

Als U wilt vermelden om welk materiaal het bij U gaat en de afmetingen geeft kan ik misschien nog iets concreter reageren.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer