Vervuiling zeeën en oceanen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 180

Vervuiling zee

Hallo,

Iedereen weet dat onze waters sterk vervuild zijn deze tijd. Olietankers zijn hier een groot voorbeeld van. Maar is het waar dat er kernafval in de zeeën en oceanen gestort word? Ik heb ook gehoord dat er metingen gedaan waren in Groot Brittanië waar redelijk hoge kwik gehalten gemeten waren. ( Dit kan een roddel zijn natuurlijk) Is dit mogelijk? En in hoever en met welke snelheid kunnen deze vervuilende stoffen zich dan verspreiden over het water?

Mvg,

Codex

Berichten: 774

Re: Vervuiling zee

ik weet wel dat ze tegenwoordig olie in olietankers voorzien van bepaalde DNA strengen, als deze tankers dus olie op zee lozen, kan men achteraf na gaan van welke tanker deze olie kwam !

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Vervuiling zee

olie voorzien van DNA lijkt me onzin. Bovendien komen de meeste olievlekken niet van olietankers, maar van willekeurige andere schepen.

Olie kan worden herleid naar zijn bron door de samenstelling vast te stellen en te vergelijken met de lading van schepen die daar langsgekomen zijn. Dit zou je, net als DNA profiling, "fingerprinting" kunnen noemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Vervuiling zee

Iedereen weet dat onze waters sterk vervuild zijn deze tijd. Olietankers zijn hier een groot voorbeeld van. Maar is het waar dat er kernafval in de zeeën en oceanen gestort word? Ik heb ook gehoord dat er metingen gedaan waren in Groot Brittanië waar redelijk hoge kwik gehalten gemeten waren.
Olietankers: ik vind olietankers geen echte vervuiling. Die varen alleen door het water, net als containerschepen. Als je een ongeluk met een olietanker maakt, is dat natuurlijk een enorme bende, maar dat geldt ook voor andere schepen. Schepen hebben allemaal dieselmotoren, dus bij elk ongeluk is er risico op olielekkage.

Kernafval: er is in het verleden inderdaad een tijd geweest dat geimmobiliseerd kernafval op de bodem van de zee werd gedumpt. Hoe lang die immobilisatie werkt en wat voor een type afval dat is, daar heb ik geen idee over. Bij de opwerkingsfabriek bij het Ierse Sellafield gaan verhalen dat de zee radioactief is, maar dat heeft niets met dumping te maken.

Kwik is een van de zware metalen die in rivieren terecht kwam toen er nog onvoorzichting mee omgegaan werd. Het meeste van dat soort zware metalen komt vrij snel in het bodemslib te zitten. Alleen als er complexerende moleculen in de rivier terechtkomen, kunnen dat soort zware metalen worden losgeweekt uit dat slib en het water gaan vervuilen.

Berichten: 740

Re: Vervuiling zee

Het zijn meestal gewoon klets verhalen van de milieu maffia.

Ze moeten oets doen om in de publiciteit te komen, op welke manier dit gaat doet er voor hun niet toe.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Vervuiling zee

Roy van Heesbeen schreef: Het zijn meestal gewoon klets verhalen van de milieu maffia.

Ze moeten oets doen om in de publiciteit te komen, op welke manier dit gaat doet er voor hun niet toe.
Nee, dat ben ik niet met je eens. Als je zegt dat verschillende milieu-organisaties de feiten zo af en toe wat aan lijken te passen zodat ze voor hun straatje beter passen, dat geloof ik wel; maar zomaar zeggen dat ze alles maar zeggen om in de publiciteit te komen, nee, dat geloof ik toch echt niet.
Maar is het waar dat er kernafval in de zeeën en oceanen gestort word?
Ja, vroeger is er zeker kernafval in zee gedumpt. Of dat nu nog steeds gebeurt weet ik niet.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 242

Re: Vervuiling zee

Als je ziet dat er, zelfs nu nog, zo achteloos wordt omgegaan met schepen vol "gif" (sorry weet niet welk spul het was) waar laatst die rel over was voor de kust van west-afrika? Dan denk ik dat er inderdaad genoeg mensen zijn die er gewoon echt geen ene #### om geven en de oceanen zien als een enorme prullenbak ;) ;) :P Daar kan ik me erg kwaad om maken (en ik ben nog niet eens zo milieubewust :oops: )

Wat zouden deze mensen denken (nou zij misschien niet maar hun kinderen dan) als de oceaan een grote dode beerput is geworden? Vissoorten zijn nu al aan het uitsterven, zeezoogdieren zitten zo vol gif dat als er eentje aanspoeld hij bij het klein chemisch afval kan, en de overbevissing gaat maar door en het dumpen van afval en zooi in zee ook!

Snapt niemand dan dat als je 1 iets wegneemt, er automatisch iets anders meegaat?

Ik zie de hele wereld als een toren van Jinga (ofzo, weet niet precies hoe het heet, dat spelletje met die blokjes). Overal worden maar dingetjes weggepakt en alles wordt instabieler. Tot je het verkeerde wegpakt. Dan hebben we allemaal een probleem. 8-[

Berichten: 385

Re: Vervuiling zee

ben ik het voor een deel mee eens, sommige mensen denken geld te kunnen besparen of handig te doen door te dumpen in zee. Dat laatste, met die toren van jenga / piza vat ik niet helemaal...

Berichten: 180

Re: Vervuiling zee

De kringloop van de natuur. Als je het graan van de kip verstopt, gaat hij dood van de honger, en dan kan de vos ook al geen kippen meer eten,...

Reageer