fosforzuurgehalte bepalen

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 31

fosforzuurgehalte bepalen

hey, ik zit in mijn laatste jaar en doe mijn eindwerk over cola. 1 van mijn proeven is het fosforzuurgehalte bepalen. daarvoor heb ik een titratie uitgevoerd met NaOH en verschillende cola's.

mijn resultaten waren:

coca-cola: 14,2mL

pepsi: 14,6mL

river: 19,5mL

light: 12,4mL

zonder cafeine: 13,9mL

hoe kan ik daaruit het fosforzuurgehalte bepalen?? [!]

bedankt :oops:

Berichten: 857

Re: fosforzuurgehalte bepalen

je hebt x ml van een bepaalde OH- concentratie bij de fosforzuur gedruppeld. Hier van weet je dus het aantal mol wat je hebt toegedruppeld.

Je weet dus ook hoeveel mol fosforzuur gereageerd heeft met de natronloog. Dit reken je om naar een concentratie.

Berichten: 385

Re: fosforzuurgehalte bepalen

Er zitten toch nog wel meer zuren in cola dan fosforzuur, of niet?

Berichten: 31

Re: fosforzuurgehalte bepalen

ja dat denk ik ook.

Berichten: 31

Re: fosforzuurgehalte bepalen

mijn concentratie van NaOH was 0,02mol/L

Maar hoe kan ik nu verder?

Berichten: 857

Re: fosforzuurgehalte bepalen

Royal schreef: mijn concentratie van NaOH was 0,02mol/L

Maar hoe kan ik nu verder?
als je 0,02 mol per liter (=1000 ml) hebt. Hoeveel mol zit er dan in x ml.

Berichten: 31

Re: fosforzuurgehalte bepalen

dus bij coca-cola:

0,02:1000 *14,2

0,000284mol/l

is dit dan het fosforzuurgehalte?

Berichten: 385

Re: fosforzuurgehalte bepalen

Bijna

0,02 mol per l = ... mol per ml

Je hebt er 14,2 ml bijgedruppeld:

... mol per ml * 14,2 ml = 0,000284 mol

Dus je hebt nu het aantal mol hydroxide-ionen uitgerekend dat je erbij hebt gedaan. (per deeltje NaOH komt er 1 hydroxide-ion vrij)

1. Hoeveel ml cola heb je gebruikt om mee te titreren? (belangrijk om verder te rekenen bij stap 5)

2. Wat is de reactieverglijking?

3. Wat is de reactieverhouding tussen hydroxide en fosforzuur?

4. Hoeveel mol fosforzuur heeft er dus aan de reactie deelgenomen?

5. Wat is dan de concentratie fosforzuur? Je weet het volume en het aantal mol.

Berichten: 31

Re: fosforzuurgehalte bepalen

hey

ik had alles berekent en doorgestuurd naar mijn leraar die me begeleid bij mijn gip. Hij zei dat mijn reactievergelijking mis is maar ik kan de fout niet vinden aub help me

ik had als reactievgl:

2NaOH+2 H3PO4 --> 4 H2O+ 2 NaPO4

Kan iemand de fout vinden?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: fosforzuurgehalte bepalen

De reactievergelijking klopt inderdaad niet; vraag je eens af: welke deeltjes reageren er eigenlijk met elkaar?

Dus, je hebt een oplossing van NaOH. Wat is het 'werkzame' deeltje?

Hetzelfde voor fosforzuur.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 31

Re: fosforzuurgehalte bepalen

ik weet het echt niet:s

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: fosforzuurgehalte bepalen

Wat weet je van ionen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 31

Re: fosforzuurgehalte bepalen

dat positieven en negatieve reageren

Berichten: 385

Re: fosforzuurgehalte bepalen

Wat zijn de ladingen van de aanwezige ionen? Dit is handig om even op te schrijven, dan heb je overzicht. Kloppen alle geschreven zoutformules?

VB: het CuCl2 ,want het koperion is 2+ en het chloride-ion -1. Dus heb je twee chloride-ionen nodig om het zout neutraal te maken. Nu kun je de reactieverglijking opschrijven zonder het aantal deeltjes dat reageert. Dus het wordt dan:

natriumhydroxide + fosforzuur => water + ...

Vervolgens kun je zorgen dat de verglijking compleet wordt, dus dat er van elk ion evenveel voor als na de pijl staan. Dan is het klaar. :oops:

Berichten: 31

Re: fosforzuurgehalte bepalen

is het:

6 NaOH + 2 H3PO4 --> 6 H20 + 2 Na3PO4

zoja:

bij coca-cola: n(NaOH)= 0,284 want n=C . V = 0,02 . 14,2

dus 6NaOH: n= 0,284

en bij 2H3PO4 moet ik dan 0,284 delen door 3?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub (2e keer gevraagd!) Ik heb geen zin om het te blijven aanpassen.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Reageer