[scheikunde] Conductometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Conductometrie

Bij conductometrie meten we de geleiding om de snelheidsconstante te bepalen.

we gebruikten volgende reactie: CH3COOC2H5 + NaOH -> CH3COONa + C2H2OH

het ijken van de conductometer gebeurde dmv KCl - oplossingen met concentratie van 1M, 0.1M en 0.01M

Stel G0= geleding op tijdstip nul

Gt= op tijdstip t

Ge= G op einde van de hydrolyse (na +- 1uur)

formule: k= (1/at)*(G0-Gt)(Gt-Ge)

We zetten in een grafiek: Gt op de y-as en (G0 - Gt)/t op de x-as.

Als doel van deze proef: k bepalen: ik deed dat adhv van bovenstaande formule en dan bekom ik als eenheid van k 1/M*s (M= concentratie).

Klopt dit wel? Is de eenheid van k niet steeds 1/s ? (s= seconde)

alvast bedankt voor uw hulp!

met vriendelijke groeten

Berichten: 385

Re: [scheikunde] Conductometrie

Die reactie wordt een beetje lastig om te gebruiken. Hij klopt namelijk niet. Aan jou om wel de goed reactieverglijking weer te geven. Verder snap ik er niet veel van, wat is eigenlijk de snelheidsconstante?

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Conductometrie

Die reactie wordt een beetje lastig om te gebruiken. Hij klopt namelijk niet. Aan jou om wel de goed reactieverglijking weer te geven. Verder snap ik er niet veel van, wat is eigenlijk de snelheidsconstante?
Ik bedoelde niet C2H2OH maar C2H5OH ....

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 264

Re: [scheikunde] Conductometrie

de eenheden van k zijn afhankelijk van de orde van de reactie:

0e orde: mol L-1s-1

1e orde: s-1

2e orde: L mol-1 s-1

3e orde: L2mol-2s-1

...

ik weet niet welke orde die reactie van jou is, met die eenheden, maar nu kun je misschien een beetje beginnen zoeken in deze richting. die eenheden komen overeen met de snelheidsvergelijking. (die formule van je ken ik denk ik niet :oops: )

toch hoop ik dat je geholpen bent 8-[

Reageer