mol. extinctiecoeffcient dichloromethaan

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

mol. extinctiecoeffcient dichloromethaan

L.S.,

Wie weet er een site waar ik de mol. extinctiecoeffcient van dichloormethaan kan vinden. Google levert niks op.

vrolijke groet,

Lennard

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: mol. extinctiecoeffcient dichloromethaan

Bij welke golflengte?

Berichten: 1.153

Re: mol. extinctiecoeffcient dichloromethaan

Heb je verschillende websites bij verschillende golflengtes dan? :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: mol. extinctiecoeffcient dichloromethaan

Je kunt in ieder geval wel stellen dat dichloormethaan in het UV/Vis gebied nagenoeg volledig transparant is bij golflengtes boven de 250 nm.

Berichten: 1.153

Re: mol. extinctiecoeffcient dichloromethaan

Tuurlijk, maar dat is niet de vraag van de vraagsteller Afbeelding

Re: mol. extinctiecoeffcient dichloromethaan

Als ik het dus goed begrijp zou de mol. extinctiecoeffcient van dichloormethaan bij 450 nm 0 zijn bij volledigetransparantie.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: mol. extinctiecoeffcient dichloromethaan

Tuurlijk, maar dat is niet de vraag van de vraagsteller Afbeelding
@JeroenCV: De vraag is zonder de golflengte niet volledig. Het is mij niet duidelijk wat je in deze topic met je opmerkingen toe probeert te voegen, afgezien van irritatie bij mij opwekken.

Berichten: 5

Re: mol. extinctiecoeffcient dichloromethaan

Volgens de chemist index van ons zou DCM vooral licht tot 235 nm absorberen, maar als het me lukt zal ik de spectrofotometer laten "sweepen" over pure DCM dus beste golflengte kan ik checken. Ik moet die golflengte hebben waarbij DCM wel absorbeert en andere rommel (PBS buffer, polyvinylalc) niet.

In de oude literatuur die we hebben staan een hoop mol.extcoeef. maar net DCM niet. Wat is de extinctie per mol pure DCM bij 235 nm? Dat moet te berekenen zijn. Anders dan meet ik gewoon de extincties van de ijklijn.

Als iemand een suggestie heeft voor een snelle grove kwantitatieve analyse van DCM in water dan lees ik die graag! Ik ben van plan dat met spectroscopie te doen, het lijkt voor mijn biologenbrein een feasible methode.

bedankt voor de respons en vrolijke groet,

L

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: mol. extinctiecoeffcient dichloromethaan

Een nauwkeurige kwantitatieve bepaling van de hoeveelheid DCM in water kun je doen mbv headspace GC. Volgens mij gebruiken de meeste labs deze methode voor deze bepaling.

Een headspace GC is natuurlijk duur, maar je kunt het ook handmatig doen mbv een gewone GC en volledig afsluitbare potjes van ca 20 mL met een septum.

Headspace GC:

Een grote vial met het water wordt gedurende enige tijd verhit. Een sample uit de dampfase wordt geïnjecteerd in de GC zodat de vluchtige componenten zichtbaar worden. Natuurlijk moet je wel een ijklijn maken.

Berichten: 5

Re: mol. extinctiecoeffcient dichloromethaan

Yep...vanochtend de bespreking gehad over de feasebility van HS-GC (zit jij in Leiden Dr Quico?) Dat kan zeker alleen waren er wel eens samples misgegaan vroeger en HS-GC is goed geschikt voor lage concentraties (met 1 kalibratiepunt meten rond/onder 600 ppm), onze concentraties zijn vaak dichtbij verzadiging. Verdunnen is tricky door de vluchtigheid. Het is een analyse door een extern lab dus het duurt ook wel even voor we resultaten hebben.

Een eenvoudige spectroscopie methode opzetten leek me doenbaar.

L.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: mol. extinctiecoeffcient dichloromethaan

Ik heb op deze site een UV-spectrum van dichloormethaan gevonden. De eenheid van de absorbtie is alleen een beetje vreemd. Ik weet zo niet hoe en óf je dit terug kan rekenen naar een molair extinctiecoëfficient. In het spectrum kun je wel zien dat je het beste onder de 185 nm zou moeten zitten. Nadeel is dan wel dat hier ook meerdere verbindingen absorbtie gaan vertonen.

PS. Ik zit niet in Leiden, eerder aan de andere kant van het land :oops:

Nog wat gevonden: klik hier

Op deze pagina staat de absorptie van pure dichloormethaan bij een aantal golflengtes gegeven. De concentratie van pure dichloormethaan is 15.6 mol/L. Ik kom dan bij 235 nm uit op een molair extinctiecoëfficient in de buurt van 0.064 Lmol-1cm-1 aangenomen dat de absorptie in een cel van 1cm is gemeten. Dat is niet veel, maar je zit dan ook in de schouder van de absorptie te meten. De berekende waarde lijkt mij niet nauwkeurig voor waterige oplossingen met dichloormethaan, maar wel een indicatie van de orde grootte.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: mol. extinctiecoeffcient dichloromethaan

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>

@JeroenCV: jammer dat je deze beslissing neemt. Ik hoop dat je begrijpt dat ik je reactie even heb afgeschermd, dit is immers niet voor alle forumleden een ter zake doende discussie. Je weet hoe je het team kan bereiken voor vragen, opmerkingen of anderszinds.

@tno: je hebt je zin: jij zegt dat respect van 2 kanten komen, maar blijkbaar is jouw kant geen van de 2. Je ban is een feit.

</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

... en nu weer ontopic aub! :oops:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: mol. extinctiecoeffcient dichloromethaan

Merci voor de respons...nog niks gemeten want de spec was bezet...

l

Berichten: 5

Re: mol. extinctiecoeffcient dichloromethaan

Update: spectrofotometrie is niet geschikt voor het bepalen van DCM in water, de spectra van de hoofdrolspelers overlappen te veel, het enige "bruikbare" verschil ligt bij 875 nm maar dat is zo klein dat het verdwijnt in de ruis. Het wordt dus HS-GC.

L.

Reageer