Titratie CH3COOH - NaOH

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 28

Titratie CH3COOH - NaOH

Dag iedereen,

Ik zit met een paar vervelende vraagjes voor een taak chemie die we binnen enkele dagen moeten indienen. De vragen luiden:

- Bereken bij de titratie van HCl (20ml - 0.1M) met NaOH (0.1M) hoeveel HCl er rest na toevoeging van 10ml NaOH. Wat is de pH?

- Hoeveel ml van een 0.1M NaOH-oplossing moet men toevoegen aan 10 ml 0.1M CH3COOH-oplossing voor volledige neutralisatie? Welk is de pH van de oplossing op het ogenblik van neutralisatie?

Het zullen misschien makkelijke vragen zijn, maar ik kan echt niet op de manier komen hoe ze beantwoord moeten worden, dit terwijl ik toch goed ben in chemie. Jullie zouden me enorm vooruit helpen, moesten jullie zo gauw mogelijk mijn vragen beantwoorden (gelieve ook de methode te laten zien).

Sander

Berichten: 242

Re: Titratie CH3COOH - NaOH

We beginnen altijd met het opschrijven van de reactievergelijkingen.

Als je dat gedaan hebt, kan je zien in welke verhouding de stoffen reageren. Door te bedenken wat de concentratie van een sterk zuur inhoudt (wat betekent pH?) kan je de pH berekenen.

Succes!

Edit: Zoals je misschien gelezen hebt bij andere posts, wordt je huiswerk hier niet gemaakt. Je wordt wel geholpen zodat je het zelf snapt (daar heb je ook veel meer aan)...

We show you the door, but you must walk through it :oops:

Nu ik het nog eens overlees, geeft je laatste vraag aan dat je niet weet wat pH is.

de pH = -log[H+]

Het mooie van water is dat het altijd in evenwicht is: de H+ + OH- <--> H2O

Bij een neutrale pH zijn de concentraties H+ en OH-

gelijk. Heb je hier wat aan?

Berichten: 774

Re: Titratie CH3COOH - NaOH

je eerste vraag:

Je moet eerst de reactievgl opschrijven.

HCl + NaOH => NaCl + H2O

20 ml + 10ml

0,1M 0,1M

=>2 mmol 1mmol

=> NaOH is dus je limiterend reagens, er kan dus ook maar maximaal 10 ml van de 20 ml HCl reageren.

Er blijft dus 1mmol HCl over (link van de reactiepijl)

HCl is een sterk zuur: pH= -log(conc HCl)

Bij de conc van HCl moet men rekening houden met de verdunning.

==> pH = -log(1mmol/ (20mL HCl + 10ml NaOH) = 1,48

Berichten: 242

Re: Titratie CH3COOH - NaOH

zo kan het ook, eddy :oops:

8-[

Berichten: 774

Re: Titratie CH3COOH - NaOH

ja sorry ricky, ik was wss aan het typen toen jij ook net iets aan het schrijven was :oops:

We zullen de tweede vraag begeleiden.

Wat voor zuur is azijnzuur?

Wat voor een base is NaOH? (sterk, zwak, zéér zwak,...)

Berichten: 28

Re: Titratie CH3COOH - NaOH

Dankjewel Rickkie en rappen-eddy, sorry voor het ontbreken van de reactievergelijkingen. En Rickkie, het was zeker niet de bedoeling om jullie mijn huiswerk te laten maken; ik ben zeker niet het luie type van student, ik wil begrijpen wat ik opschrijf :oops: !

rappen-eddy, ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met de uitdrukking "mmol", deze hebben wij nog nooit gebruikt op school. Wij werken volgens de formule x.cz.Vz = y.cb.Vb . Mijn klasgenoten kwamen met een aantal personen een pH uit van 3...

Rickkie, ik weet wel wat pH is (een maat voor het aantal H+-ionen in een oplossing/vloeistof), maar ik vermoed dat onze leerkracht deze vraag gesteld heeft om te testen of we beseffen dat het EP bij zulk een reactie (vraag 2) bij een pH>7 ligt (zwak zuur - sterke base).

Kunnen jullie me nu verder helpen?

Sander

Berichten: 28

Re: Titratie CH3COOH - NaOH

Oké, het antwoord op de eerste vraag heb ik gevonden dankzij rappen-eddy, bedankt hiervoor. Het bleek veel eenvoudiger te zijn dan ik dacht. Nu rest er enkel mijn tweede vraag nog:

Hoeveel ml van een 0.1M NaOH-oplossing moet men toevoegen aan 10 ml 0.1M CH3COOH-oplossing voor volledige neutralisatie? Welk is de pH van de oplossing op het ogenblik van neutralisatie?

Alvast bedankt!

Sander

Berichten: 774

Re: Titratie CH3COOH - NaOH

mmol = mini mol = 0,001 mol

Azijnzuur is inderdaad een zwak zuur

NaOH is een sterke base.

CH3COOH + NaOH => CH3COONA + H2O

10mL x=?

0,1M 0,1M

Kan dit je al verder helpen?

Berichten: 28

Re: Titratie CH3COOH - NaOH

Sorry rappen-eddy, er gaat nog steeds geen lichtje branden. De reactievergelijking kende ik wel al.

Eigenlijk weet ik niet zo goed hoe ik aan deze opgave moet beginnen. Gaat het met de formule die wij op school geleerd hebben (x.cz.Vz = y.cb.Vb) ? Daarnaast begrijp ik ook niet goed wat onze leerkracht met "volledige neutralisatie" bedoelt. Is dit dan niet altijd bereikt bij een pH van 7? Blijkbaar niet, want anders stelt ze de vraag "Welk is de pH van de oplossing op het ogenblik van neutralisatie?" niet...

Alvast bedankt

Sander

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Titratie CH3COOH - NaOH

Heeft ze het ook over pKa en pKb gehad?

Berichten: 28

Re: Titratie CH3COOH - NaOH

Ja (wij gebruiken wel de termen pKz en pKb, om zuur en base aan te duiden), maar heb ik dit dan nodig om deze oefening op te lossen?

Ik ben via via aan deze informatie gekomen:

[CH3COOH-] = 0.05M

[OH-] = √(Kb . 0) = √(5.9 . 10-10. 0.054) = 5.6 . 10-6

pOH = -log [OH-] = 5.25

Dus: pH = 14 - 5.25 = 8.75

Toch denk ik dat hier iets niet klopt. Ik heb namelijk nog geen antwoord op de vraag hoeveel NaOH er toegevoegd moest worden, en ik begrijp ook niet hoe men aan [CH3COOH-] = 0.05M komt... Weet iemand raad?

Sander

Berichten: 42

Re: Titratie CH3COOH - NaOH

Wanneer U 10 ml 0,1 M NaOH bij 10 ml 0,1 M azijnzuur voegt krijg je een oplossing van x mol stof in 20 ml

Berichten: 387

Re: Titratie CH3COOH - NaOH

nog geen antwoord op de vraag hoeveel NaOH er toegevoegd moest


In welke verhouding reageren NaOH en CH3COOH met elkaar ??

Kijk dan naar de concentraties van je twee oplossingen, hoe vehouden die met elkaar ?

Bereken/ kijk dan hoeveel NaOH je aan 10ml, 0.1M CH3COOH je moet toevoegen.

Wat is de pH van een neutrale oplossing ??

Berichten: 7

Re: Titratie CH3COOH - NaOH

Ongeveer dezelfde vraag:

Titratie van 25 ml 0,1 M CH3COOH met 0,1 M NaOH

Wat is de pH als 2ml NaOH toevoegen.

Reactievgl

CH3COOH + NaOH --> CH3COONa + H2O

25ml 2 ml

0,1 M 0,1 M

= 2,5 mol = 0,2 mol

Formule:

pH = pKz + log (Cb/Cz)

Maar het probleem is dat niet weet hoe ik aan die concentraties kom?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Titratie CH3COOH - NaOH

Daar heb je anders alle getallen voor. Je weet het aantal mol van elke stof en het nieuwe totaalvolume.

Reageer