phenylalanine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

phenylalanine

Haj,

Ik heb een vraagje over de omzetting van phenylalanine tijdens de vertering in het menselijk lichaam. Ik weet dat het wordt omgezet in tyrosine en dan weer omgezet en weer omgezet en weer omgezet, en uiteindelijk wordt het adrenaline. Maar gebeurt dit in de dunne of dikke darm of wordt phenylalanine naar de lever vervoert en wordt het daar omgezet?

Groetjes, Nicole :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: phenylalanine

Maakt de inhoud van je darmen formeel deel uit van je lichaam? Zou fenylalanine uit de darmen worden opgenomen?

Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Phenylalanine_hydroxylase

Berichten: 6

Re: phenylalanine

Ik denk dat het bij de vertering van peptiden wordt gesplitst en dan vervolgens in de lever omgezet in tyrosine, middels phenylalanine hydroxylase. Maar dat was dus mijn vraag, ik hoopte op een antwoord :oops:

In ieder geval bedankt,

Nicole

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: phenylalanine

Hetzelfde denk ik ook (misschien niet alleen in de lever), maar ik ben op dit gebied geen expert. Waar ik op zinspeelde is dat de darminhoud geen deel uitmaakt van je lichaam. Vertering daar vindt voornamelijk "ongecontroleerd" plaats, of zelfs door micro-organismen. Als fenylalanine daar zou worden afgebroken zou het niet in je lichaam voldoende terecht kunnen komen.

Reageer