opstellen van reactievergelijkingen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 10

opstellen van reactievergelijkingen

ik heb het forum doorzocht wat betreft reactievergelijkingen maar heb nog geen oplossing gevonden voor mijn probleem. dus hopelijk kan iemand mij even verderhelpen?

We hebben onlangs in het labo het reducerend vermogen van metalen vergeleken (spanningsreeks van metalen) en in het laboverslag wordt er verwacht om de reactievergelijkingen uit te schrijven.

Nu, de regels voor het kloppend maken van de vergelijkingen begrijp ik (of misschien toch niet?) en de belangrijkste is dat het aantal deeltjes van elke soort voor en na de pijl gelijk moet zijn. ok, maar hoe kan ik nu een reactievergelijking schrijven als ik niet weet tot wat er gereageerd wordt?

bijvoorbeeld een eerste proef bestaat eruit om een reepje aluminium te dompelen in een ijzerchloride-oplossing. Dus kom ik tot het volgende:

Al + FeCl2 --> ?

Nu, ik begrijp niet hoe ik kan weten wat er achter die pijl moet staan!

wat ik wel weet is dat Al meer reducerend dan Fe dus wordt er ijzer afgezet op het aluminium en het Al brokkelt af maar dat helpt mij niks bij het schrijven van de vergelijking. Wie helpt mij op weg? (met enige schaamte want we zitten al een paar maanden verder... :oops: )

Berichten: 448

Re: opstellen van reactievergelijkingen

Fe slaat neer. In de oplossing blijven dus Cl--ionen achter. Deze moeten gecompenseerd worden door kationen. Er moeten dus kationen in de oplossing komen. Vanwaar zouden deze kationen kunnen komen? Wat gebeurt er met het Al?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: opstellen van reactievergelijkingen

Dit is een redoxreactie. Je moet dus vaststellen welke component er elektronen zal opnemen, en welke er elektronen zal afstaan. Dat kun je doen met behulp van een tabel van elektrodepotentialen. Zo'n tabel beschrijft zogenaamde halfreacties.

De complete reactie is eenvoudigweg de som van twee halfreacties (de een heen en de ander terug), zodanig vermenigvuldigd dat de elektronen verdwijnen.

Berichten: 10

Re: opstellen van reactievergelijkingen

ok, bedankt voor de reacties. even nadenken over wat jullie geschreven hebben.

Berichten: 10

Re: opstellen van reactievergelijkingen

die kationen kunnen volgens mij zeker niet van het water komen waarmee FeCl2 was aangelengd aangezien dat ionenvrij water was dus komen ze van het aluminium?

Dus als die kationen van het aluminium in de oplossing terecht moeten komen wordt het aluminium negatief geladen?

In die tabel van elektrodepotentialen (ik veronderstel dat dat de tabel is met titel "redox equilibrium") vind ik terug voor aluminium: Al3+, voor ijzer Fe2+ en voor chloor: Cl-

zit ik hier al wat juist of totaal naast?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: opstellen van reactievergelijkingen

Je zit bijna helemaal juist, behalve met dit stukje: "Dus als die kationen van het aluminium in de oplossing terecht moeten komen wordt het aluminium negatief geladen?"

Aluminium wordt wel degelijk positief geladen zoals je verderop aangeeft.

Zal aluminium elektronen opnemen of afstaan, en hoeveel?

En hoe zit dat met je ijzer(II)?

Berichten: 448

Re: opstellen van reactievergelijkingen

die kationen kunnen volgens mij zeker niet van het water komen waarmee FeCl2 was aangelengd aangezien dat ionenvrij water was dus komen ze van het aluminium?


Zelfs als er kationen in water zitten kunnen deze niet als tegenion dienen voor de Cl-. Omdat de som van de ladingen in water steeds nul zal zijn. Met andere woorden er zitten in water steeds evenveel positieve als negatieve ladingen.

Berichten: 387

Re: opstellen van reactievergelijkingen

Je moet het zo bekijken, je weet dat je FeCl2 en Al met elkaar laat reageren (voor de pijl), en het reageert tot Fe en ??? (na de pijl)

Dus : FeCl2 + Al --> Fe + ???

Dit gaat met twee half reacties

1 : Fe2+ + ? e- ---> Fe



2 : Al ---> Al3+ + ? e-

Je moet nu de twee half reacties t.o.v. e- aan elkaar gelijk maken.

(Dus, ? x Fe2+ en ? x Al.)

Dan weet je hoeveel FeCl2 er reageert met hoeveel Al.

Maak nu de reactievergelijking kloppend, wat hou je na de pijl over ??

Berichten: 10

Re: opstellen van reactievergelijkingen

ok, bedankt, geef me wat tijd zodat ik een degelijk antwoord kan geven en me niet compleet belachelijk maak :oops:

Berichten: 10

Re: opstellen van reactievergelijkingen

niet simpel hoor.

ik veronderstel dat Al elektronen opneemt en ijzer afgeeft?

dus FeCl2 + Al --> Fe + AlCl2 maar nu is het niet in balans dus

2FeCl2 + Al --> Fe + 2AlCl2?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: opstellen van reactievergelijkingen

Je zit bijna goed maar niet helemaal. Aluminium komt alleen voor als Al3+. Je zou dan in jouw reactievlg krijgen: 2 FeCl2 + Al --> Fe + 2 AlCl2+. Overigens is dit geen kernfusie/splijtings reactie dus dat ijzer in aluminium verandert kan ik me niet voorstellen.

Laat ik het je even makkelijker maken, dit is een redoxreactie bestaande uit 2 halfreacties:

Fe2+ + 2e- --> Fe (s)

Al (s) --> Al3+ + 3e-

Aan jou de taak om dit kloppend te krijgen.

Let op, als je bijvoorbeeld 5 Al doet, betekent het ook dat er 5 * 3 = 15 elektronen vrijkomen!

Berichten: 387

Re: opstellen van reactievergelijkingen

ik veronderstel dat Al elektronen opneemt en ijzer afgeeft?


precies andersom dus, ijzer neemt electronen op en aluminium geeft ze af !!

Berichten: 497

Re: opstellen van reactievergelijkingen

Schrijf gewoon de ionen op en laat dat chloride maar weg.

Het enige wat je moet doen is de 2 halfreacties van FsWd optellen in zo'n mate dat het aantal elektronen voor en achter de pijl gelijk is.

Dan kun je de elektronen wegstrepen.

Berichten: 10

Re: opstellen van reactievergelijkingen

ok, ik zit al direct met een bijkomend probleem:

Eerst zoek ik uit welke stof hier reduceert en welke oxideert. toch?

Ik kijk dan naar mijn tabel en Aluminium staat meer rechts dan ijzer dus concludeer ik dat aluminium een edeler metaal is dan het ijzer. Dus heeft aluminium een groter reductie potentiaal, toch?

De halfreactie van het aluminium verloopt dus in de reducerende richting en het ijzer oxideert dan.

dus kom ik tot het volgende:

Al3+ + 3e---> Al (s) (reductie)

Fe(s) --> Fe2+ + 2e- (oxidatie)

maar nu ben ik compleet in de war: in de cursus staat dat als er elektronen worden afgegeven men spreekt van een oxidatie, worden er elektronen opgenomen spreekt men van reductie.

dus zou het aluminium hier een oxidator moeten zijn en het ijzer een reductor?

zoek ik het nu te ver of wat is dat nu?

Afbeelding

Berichten: 497

Re: opstellen van reactievergelijkingen

Je doet het precies verkeerd om.

Ijzer is edeler dan aluminium, dus aluminium wordt geoxideerd en Fe(II) wordt gereduceerd.

Die halfreacties lopen allebei in de andere richting.

Probeer het nu eens te combineren.

Reageer