NO3 en PO4 testen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

NO3 en PO4 testen

Aquariums...

Om het nitraat en het fosfaat gehalte te testen in een aquarium maak ik gebruik van een aantal testsetjes beschikbaar in aquariumzaken.

Nu die dingen zijn tochwel enorm duur voor wat het is... Dat kost direct een 10-tal euro per setje waar dan een 30-tal testjes mee kunnen gemaakt worden.

Heeft iemand een idee welke producten gebruikt worden in die setjes? kwestie dat ik die dan zelf kan maken hé Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: NO3 en PO4 testen

Hoe duur is jouw eigen tijd? Dit ga je niet in een halfuurtje redden!

Berichten: 8

Re: NO3 en PO4 testen

Het is een hobby, dan kost tijd al heel wat minder geld hé :oops: .

Nu moet je weten dat ik een heel pak aquariums heb en dat ik er bijgevolg toch zo een paar setjes par maand doorjaag. Andere aquariumfanaten uit m'n omgeving zullen me trouwens ook graag zien komen met een alternatieve oplossing.

Is het doenbaar? Heel precies moet de meting niet zijn. Een indicatie van de hoeveelheid is eigenlijk al meer dan genoeg. De testjes uit de handel zijn trouwens gebaseerd op een kleurvergelijking en die is ook niet zo fameus.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: NO3 en PO4 testen

Helaas heb ik geen idee voor dit soort test. In heel grote hoeveelheden zal een echt analyse-apparaat misschien goedkoper zijn. Een tussenoplossing zou zijn om partijenkorting te bedingen op die testjes!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: NO3 en PO4 testen

Je moet gewoon zorgen dat je in een lab komt te werken waar men deze analyses doet... :oops:

Eens in de twee weken een vrij precies gehalte...

Berichten: 8

Re: NO3 en PO4 testen

k'heb misschien iets gevonden voor het nitraat:

http://www.anton-gabriel.at/homepage.htm (sorry lukt me niet om dat als link in te voegen)

En voor zover ik duits kan decoderen wordt daarin gebruik gemaakt van zink wat er me doet aan denken dat dit wel eens dezelfde methode kan zijn als die testsetjes van Sera (er zit daar een mini potje bij met een zeer fijn grijs poeder)

Berichten: 385

Re: NO3 en PO4 testen

Je zou een beetje aqariumwater apart kunnen nemen en daar dan een neerslagreactie mee doen voor fosfaat. Hierbij moet je wel zorgen dat alleen het fosfaat neerslaat. Daarna filtreren en afwegen en je kunt het fosfaatgehalte uitrekenen. Dit lukt echter alleen als er alleen fosfaat neerslaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: NO3 en PO4 testen

Yochem, weet je hoeveel fosfaat er in aquariumwater hoort te zitten?

Berichten: 3.145

Re: NO3 en PO4 testen

Fosfaat kun je aantonen met ammonium molybdaat. Dat is een reagens op fosfaat, en geeft een intense gele kleur bij lage pH. De intensiteit van de kleur is een maat voor de hoeveelheid fosfaat. Je zou ook de hoeveelheid neerslag kunnen meten, maar dat is niet eenvoudig om thuis te doen als je mg hoeveelheden hebt.

Nitraat zou je kunnen reduceren tot ammoniak (met bijvoorbeeld Devarda's legering) en dit ammoniak kun je vervolgens bij hoge pH laten reageren met koper (II) tot diepblauw tetrammine koper (II) complex. De intensiteit van de kleur is dan een maat voor de hoeveelheid nitraat.

Deze laatste methode is echter niet goed als er ook nitriet aanwezig is. Het geeft dan als resultaat de som van nitriet + nitraat (en dan is het een maat voor de totale hoeveelheid stikstof).

Berichten: 385

Re: NO3 en PO4 testen

@rwwh: nee, dat weet ik niet. (ik heb geen aquarium) Dat is toch niet van belang voor de door mij genoemde methode. Zit er daarvoor te weinig in?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: NO3 en PO4 testen

Aquariumtestkits kunnen 0-100mg/l nitraat en 0-5mg/l fosfaat aantonen.....

Reageer