[scheikunde] het oplossen van borax

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 26

[scheikunde] het oplossen van borax

heeey mensen,

Ik heb een titratie gedaan en heb daarbij borax opgelost in demiwater. Alleen weet ik niet wat er gebeurt als je de borax oplost... Splitst het in ionen of blijft het gelijk omdat het al een verbinding heeft met water? Wie kan mij helpen bij dit probleem?

groetjes Sabje

Berichten: 387

Re: [scheikunde] het oplossen van borax

Het splitst in ionen, het heeft water in zijn kristalstructuur, het is geen verbinding met water.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] het oplossen van borax

Dit is borax:

Na2B4O7·10H2O

Als je het in water oplost, verliest het zijn Na+-ionen:

Na2B4O7·10H2O ---> 2Na+aq + B4O72-aq

Berichten: 26

Re: [scheikunde] het oplossen van borax

Borax (Na2B4O7 • 10 H2O) reageert met het zoutzuur (HCl). Dit is een zuur-base reactie (de pH daalt tijdens de reactie die de kleuromslag bij de indicator veroorzaakt). De reactie is geen evenwichtsreactie, want HCl is een sterk zuur. De volgende stoffen zijn aanwezig:

- H+ (aq)

- Cl-(aq)

- H2O (l)

- Na+ (aq)

- B4O72- (aq)

Dit hadden we al, maar nu weten we niet wat reageert: reageert H+ met Na+ of met B4O7[/SUB]2- of met allebei ??

Berichten: 26

Re: [scheikunde] het oplossen van borax

VOLGENDE VRAAG (ik en mn partner in crime zijn zeer goed in scheikunde Afbeelding )

We hebben voor een andere titratie C6H4COOHCOOK (kaliumwaterstofftalaat) gebruikt. Ook hier is de vraag: wat gebeurt er als je het oplost in demiwater?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] het oplossen van borax

Dit hadden we al, maar nu weten we niet wat reageert: reageert H+ met Na+ of met B4O72- of met allebei ??
Wat zou je krijgen als Na+ met H+ reageert?
We hebben voor een andere titratie C6H4COOHCOOK (kaliumwaterstofftalaat) gebruikt. Ook hier is de vraag: wat gebeurt er als je het oplost in demiwater?
Probeer nu zelf eens een voorzet te doen, denkend aan de borax? :oops:

Berichten: 448

Re: [scheikunde] het oplossen van borax

Zouten en zuren dissocieren in water.

Bv:

NaCl + H2O --> Na+ (aq) + Cl- (aq)

C6H5COONa + H2O --> Na+ (aq) + C6H5COO- (aq)

C6H5COOH + H2O --> H+ (aq) + C6H5COO- (aq)

Berichten: 26

Re: [scheikunde] het oplossen van borax

Marjanne schreef: Wat zou je krijgen als Na+ met H+ reageert?

Probeer nu zelf eens een voorzet te doen, denkend aan de borax? :oops:
Na+ + H+ = Afbeelding Toch ??? (school opblazen zit toch in het huidige ziekenfonds of heb ik dat mis 8-[ )

Denkend aan borax denk ik dat kalium zich zal splitsen van de kaliumwaterstofftalaat Afbeelding

1 verslag maken duurt zow lang .... ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] het oplossen van borax

Twee positieve ionen bij elkaar zie ik nog niet zo gauw gebeuren... Na(s) + H2O doet wel boem ja...

Hoe reageert H+ met iets als NaOH? Zou je hier geen analoog voor kunnen vinden?

Je beantwoordt met je tweede opmerking eigenlijk je eerste vraag :oops:

Berichten: 26

Re: [scheikunde] het oplossen van borax

FsWd schreef: Hoe reageert H+ met iets als NaOH? Zou je hier geen analoog voor kunnen vinden?
Okee ... analoog?? :oops: ....

Misschien krijg je Na (s) + H2O (voor het knaleffect..) ... nee ik heb echt geen flauw idee ... (ik ben nog jong en jeudig en welwillend tot leren 8-[ )

Berichten: 387

Re: [scheikunde] het oplossen van borax

FsWd bedoelt : zuur + base --> zout + water

H+ + Cl- + Na+ + OH- --> Na+ + Cl- + H2O

(ik zag je reactie in nutteloos feit)

Berichten: 26

Re: [scheikunde] het oplossen van borax

Bedankt voor je reactie ... Ik zat behoorlijk vast, maar nu ondertussen weer vrij en blij :oops: ... Mn verslag krijg ik vandaag niet af, maar dat moet van het weekend maar gebeuren ....

Berichten: 448

Re: [scheikunde] het oplossen van borax

Misschien krijg je Na (s) + H2O (voor het knaleffect..) ... nee ik heb echt geen flauw idee ... (ik ben nog jong en jeudig en welwillend tot leren  )
In een waterig milieu kan Na (v) nooit gevormd worden.
Twee positieve ionen bij elkaar zie ik nog niet zo gauw gebeuren... Na(s) + H2O doet wel boem ja...


Of: Na (v) + H+

Reageer