salpeter

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 36

salpeter

wat is salpeter ik d8 altijd dat salpeter KNO3 was maar nou blijkt NaNO3 ook een vorm van salpeter te zijn. is dan de algemene term voor een salpeter een nitraat groep plus een alkalimetaal???

Berichten: 497

Re: salpeter

Ik heb al eerder een post van jou gezien.

Dit forum is niet bedoeld voor dit soort praktijken. :oops:

Wij hebben absoluut geen behoefte aan mensen die er maar wat op los knallen. 8-[

Berichten: 2.337

Re: salpeter

Dit is een chemieforum geen knal er maar op los forum. 8-[

Oftewel ben je een k3wl ofwel 12 jaar. Afbeelding

Er zijn genoeg andere forums waar ze je wel zullen helpen opblazen maar hier niet.

En nog nooit gehoord van een mengsel? :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: salpeter

@phj en @chemaniac

Als je twijfelt aan de bedoelingen van een topic, kan je beter rapporteren (Afbeelding) dan posten. Het team zal dan aktie ondernemen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 36

Re: salpeter

oei en als ik nou om zwavel ga vragen is het zeker helemaal slecht. joepie de poepie wel jmmr dat ik ze bij mijn baan allenbei nodig heb salpeter is namelijk een meststof (wij gebruiken heel veel mengsels met salpeter erin) en zwavel wordt gebruikt om schimmels weg te houden. nou had ik dus een discussie gehad met mijn baas over wat salpeter nou percies inhield. het is niet om een bom te maken of wat jullie dan ook wel niet denken ik wou gewoon weten wie er nou gelijk had ik of mijn baas. ik denk wel 2 keer na voordat ik een bom ga maken.



(ik houd wel van knallen maar alleen met nieuwjaar en gewoon gekocht).

((vooral siervuurwerk btw))

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: salpeter

Dat je een baan hebt is in ieder geval niet aan je taalgebruik af te lezen; die komt voort uit een leeftijd van 13-15 jaar...

Berichten: 36

Re: salpeter

hoezo aan mijn taalgebruik? zeiken jullie hier altijd mensen af als ze voor het eerst op deze forum komen. dat jullie perfect kunnen typen en allemaal van die dure woorden gebruiken kan ik niets aan doen. dat ik ben geboren met dyslexie kan ik ook al niks doen. ik ben btw 17 het is meer een bijbaantje zeg maar waar ikeen keer in de week werk. bij een tuinder.

Berichten: 385

Re: salpeter

Een antwoord van een leeftijdsgenoot (nou ja, 16 dan)... (O ja, er lopen er hier zeker wel wat volwassenen rond met angst voor onverantwoorde bommenmakers, maar niet onterecht.)

salpeter = triviale naam voor kaliumnitraat

salpeterzuur = HNO3 of oplossing daarvan.

Beide kunnen gebruikt worden bij bommen maken, dus vandaar de angst.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: salpeter

ONTOPIC

A.o.D. vroeg alleen maar wat salpeter nu precies is. Ik zie er geen gevaar in om dit gewoon te beantwoorden, mede doordat dit eenvoudig via google en wikipedia te vinden is. Let op he; komt-ie:

Salpeter is de triviale naam voor een aantal salpeterzure metaalzouten, met name voor gewone salpeter of kaliumnitraat (KNO3), Chilisalpeter of natriumnitraat (NaNO3), en kalksalpeter of calciumnitraat (Ca(NO3)2).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Salpeter
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 274

Re: salpeter

hoezo aan mijn taalgebruik? zeiken jullie hier altijd mensen af als ze voor het eerst op deze forum komen. dat jullie perfect kunnen typen en allemaal van die dure woorden gebruiken kan ik niets aan doen. dat ik ben geboren met dyslexie kan ik ook al niks doen. ik ben btw 17 het is meer een bijbaantje zeg maar waar ikeen keer in de week werk. bij een tuinder.
En jij mag ermee werken met die salpeter mengsels? En dat voor iemand die 1 keer in de week bij een tuinder werkt, knap hoor. Ze gebruiken het bij tuinders dagelijks, ik heb zelf 6 jaar bij een tuinder gewerkt als bijbaantje, maar ik heb er nooit mee hoeven/mogen werken.

Als het goed is weet je baas goed wat het is anders zou hij het ook niet gebruiken lijkt me. Dat van dat zwavel is inderdaad zo, meestal wordt het bij tomaten gebruikt om meeldauw tegen te gaan. Gebruiken jullie het in damp potten?

Berichten: 3.145

Re: salpeter

Angel of Death is gewoon iemand die graag eens wat wil experimenteren. Tja... waar kom je in eerste instantie bij uit? Juist ja, bij het vuur- en rookgedeelte van de chemie. Daar is niks mis mee en best begrijpelijk, het is het meest opvallende deel van de chemie, zeker voor de opgroeiende tiener die wel eens wat spectaculairs wil.

Ik wil Angel of Death dan ook aanmoedigen om vooral door te zetten op de soms moeilijke weg van de (thuis)chemie, maar dan wel op een verantwoorde wijze. Eerst kennis opbouwen, eerst eens experimenteren met andere minder gevaarlijke spullen en dan als je meer kennis hebt opgebouwd verder kijken. Zelf doe ik nu ook wel eens linke experimenten (bijv. met broom, of met explosieve mengsels als K3CrO8 + P), maar ik doe het dan ook met slechts 50 mg of zo, om ongelukken te voorkomen.

De sleutel tot veilig experimenteren is kennis, gecombineerd met gebruik van kleine hoeveelheden. En zelfs dan wil er nog wel eens iets fout gaan Afbeelding .

Experimenteren wordt ook veel leuker als je kennis opbouwt. Het is pas echt leuk als je dingen begrijpt en op gegeven moment dingen kunt voorspellen en zelf nieuwe leuke experimenten kunt bedenken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: salpeter

We willen uiteraard niet allemaal de brave ******** uithangen (sorry voor het taalgebruik), maar je een beetje tegen je enthousiasme beschermen.

Natuurlijk is knallen leuk, mits dat op een verantwoorde basis gaat. Hiervoor heb je een beetje vakkennis nodig die je opdoet met simpele experimenten.

Berichten: 387

Re: salpeter

als je in de richting van iets brandbaars of knallend wil maken begin dan met een 'onschuldig' rookbommetje (klein beginnen en niet in een buis stoppen, een LOSSE verpakking)

Ik ga je geen recept geven, dat moet je zelf maar zoeken.

Altijd goed afstand bewaren, en niet er tegen trappen als je denkt dat hij het niet doet. Altijd een langere lont gebruiken dan je denkt nodig te hebben.

Klein beginnen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: salpeter

OK mensen, het punt is duidelijk.

Graag ontopic, houd het zuiver, aardig en respectvol.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 36

Re: salpeter

ja ik werk bij een tuinder (bel maar naar gijsberts bv valkenswaard als je me niet gelooft.) en ja ook hou ik van scheikunde en zou ik graag wat proefjes thuis doen. sommige van jullie kunnen wel zeuren hoor. :oops: maar ja. ik sta nog steeds open voor sugesties.

btw is cloorgas niet giftig???

Reageer