voedingsbodems

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 52

voedingsbodems

hallo iedereen,

Kan iemand mij een overzicht geven van de verschillende soorten voedingsbodems die gebruikt worden in de microbiologie...?

Als iemand ook weet waar bacterien het liefst op groeien mag je het gerust er ook bij zetten.

Bedankt!!

Berichten: 774

Re: voedingsbodems

er zijn honderen soorten bodems dat men kan gieten,

specifiek voor iedere bodem groeien er bepaalde bacterien op.

Kan je je vraag misschien iets specifieker stellen?!

Berichten: 52

Re: voedingsbodems

hallo daar,

ik zal mijn probleem wat beter probeeren uitleggen:

ik moet 3 (rottings)bacterien uit een wortel(groente) halen en deze isoleren.

alleen moet ik weten op welke voedingsbodem deze bacterien het liefste groeien.

het daarbij komend probleem is ook dat ik niet weet welke bacterien er op de wortel gaan groeien, dit gaat microscopisch onderzoek immers uitmaken...



maar als u mij kunt vertellen op welke voedingsbodem, bacterien (liefst alleen bacterien, om cotaminaties te verwijderen) het liefste groeien, zou je me een hele stap vooruit helpen.

Alvast merci

Berichten: 1.379

Re: voedingsbodems

Als je bacterien een pleizier wilt doen kun je ze het beste een fosfaatbuffer met een pH van ongeveer 7 aanbieden. Een klein beetje suiker erbij wordt op prijs gesteld.

Niet te veel want dan gaat dit als een conserveringsmiddel werken dat water gaat onttrekken aan de bacterie.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 6

Re: voedingsbodems

hetgeen waar je naar zal moeten kijken is welke eigenschappen de bacterie heeft. Bijvoorbeeld de bacterie van de proteus familie vind het lekker om op bloedagar te groeien wat andere bacterien en schimmels dus weer niet leuk vinden.

dit is makkelijk te achterhalen in de boekwerken. dan zal je moeten zoeken in welke families op welke voedingsbodem vind. toch maar de bibliotheek in :oops:

Berichten: 27

Re: voedingsbodems

ik weet niet of ik je kan helpen, maar ik zet even de voedingsmedia die ik ken op een rijtje.

NA= nutriënt agar, een rijk niet selectief voedingsmedium waarop de meeste micro-organismen kunnen groeien.

BLA=bloedagar: ook een rijke algemene voedingsbodem waarop bijna alles groeit, het toegevoegde schapenbloed dient om het effect van bepaalde micro-organismen op bloedcellen te kunnen zien, een kenmerk dat gebruikt kan worden bij determinatie van soorten. de eigenschappen van bacterien op bloedagar kunnen in 3 soorten verdeeld worden.

-alfa typen, dit type bacterien breekt bloedcellen deels af, zichtbaar aan een groenige hof rond de kolonie.

-beta typen. Deze bacteriën maken rode bloedcellen stuk waardoor een meer of minder grote heldere hof rond de kolonie ontstaat.

-gamma typen. indifferente bacterien tasten de bloedcellen niet aan, de bodem blijft troebel rood.

MSA= mannitolzoutagar: een medium met extra hoog zoutgehalte waar de meeste bacteriën niet tegen kunnen. Staphylococcen(huidbacterie) groeien hier wel goed op.

MCA= MacConkey Agar: een veelgebruikt medium met oa galzouten. De meeste bacteriën kunnen daar niet tegen, maar de familie van de Enterobacteriaceae wel.

VRBG-agar(samenstelling grotendeels gelijk aan MCA-agar) wordt gebruikt om alle Enterobacteriaceae aan te tonen.

SAB= Sabouraud agar,

OGGA= Oxytetracyline gist glucose agar: beide(SAB en OGGA) zijn selectieve media met een lage pH, waarp schimmels en gisten goed groeien.

ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Berichten: 15

Re: voedingsbodems

Ik kan je ook nog wel helpen.

Ik heb een bestand voor je geupload.

Klik hier voor de Media en Identificatie praktijk bundel.

Laat me even weten of je er iets aan heb gehad a.u.b.

Vriendelijke groet,

Johan

Berichten: 15

Re: voedingsbodems

Raffino schreef: Ik kan je ook nog wel helpen.

Ik heb een bestand voor je geupload.

Klik hier voor de Media en Identificatie praktijk bundel.

Laat me even weten of je er iets aan heb gehad a.u.b.

Vriendelijke groet,

Johan
p.s. Moderator, mag dit wel geplaatst worden?

MVG Johan

Zoniet laat het me ff weten, dan regel ik dat

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: voedingsbodems

Raffino, tenzij je zelf het auteursrecht hebt op dit dictaat, of als je van Fontys toestemming hebt, of als er op het document geen auteursrechten rusten kunnen we het laten staan.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 660

Re: voedingsbodems

waar je ook kunt zoeken

www.oxoid.com

staat genoeg over voedingsbodems op deze site.

zelf heb ik ook zo'n soort onderzoekje moeten doen en wij zijn gewoon op internet en in boeken gaan zoeken welke bacterien er nou eigenlijk in kunnen voorkomen en dan een plaat maken waar ze allemaal of in ieder geval veel van deze op groeien. desnoods maak je meerdere platen. maar ik denk dat je uiteindelijk toch zal moeten gaan zoeken .. mischien zijn er wel bedrijven of instellingen die je kunnen helpen gewoon proberen even een emailtje sturen... er zijn vast genoeg bedrijven die wortels verwerken.

mvg kevin

Berichten: 52

Re: voedingsbodems

bij deze wil ik iedereen bedanken die mij geholpen heeft

met deze info kan ik eens heel pak verder

groeten

Tom

Berichten: 52

Re: voedingsbodems

Platen****Gram***Kok/staven

Mc*******-******S

CNA*****+ ******K

Bloed****+ & -***K & S

Chocolade+ & -***K & S

Saponine*+ & -***K & S

Nog een klein tabelletje. Ik heb er nog wel meer voor je, maar niet op dit moment.

Oh haha had de bovenstaande post nog niet gelezen!

Berichten: 1

Re: voedingsbodems

Raffino schreef: Ik kan je ook nog wel helpen.

Ik heb een bestand voor je geupload.

Klik hier voor de Media en Identificatie praktijk bundel.

Laat me even weten of je er iets aan heb gehad a.u.b.

Vriendelijke groet,

Johan
goeiedag, zou het mogelijk zijn om deze link nogmaals actief te zetten. ik zit namelijk in mijn 1ste jaar chemie en moet een project maken voor microbiologie

ik zag uw reactie en ik denk dat ik dit ook zou kunnen gebruiken

dank bij voorbaat

Berichten: 2.337

Re: voedingsbodems

Raffino was het laatst actief in oktober 2008. De kans dat hij dit leest is dus ook klein. Probeer misschien eens via de e-mail functie van het forum.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: voedingsbodems

http://www.oxoid.com/UK/blue/orgbrowse/org...sp?c=UK&lang=EN

Deze site vind ik zelf een goed beeld geven. gesorteerd op organismen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer