zwavelzuur, superontstopper

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 840

zwavelzuur, superontstopper

http://www.onlinebouwmarkt.nl/winkel/view_...AVELZUUR&page=1

ik heb hier een superontstopper gevonden op basis van geconcentreerd zwavelzuur. nu wil ik alleen weten of hier nog andere stoffen doorheen zitten zoals conserveringsmiddelen.

Ook, omdat ik nog geen grote ervaring heb (ik heb wel met 4 M zoutzuur gewerkt, maar niet meer) zal ik graag wat tips krijgen bij het werken met dit zuur.

Hoe kan ik trouwens veilig een hele kleine hoeveelheid zavelzuur in een reageerbuis krijgen , zonder te morsen. moet t miscchien weet in een glazen pot doen die ik in het scheikunde lokaal kan vinden? zoja waar koop ik dat soort potten?

Jor

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: zwavelzuur, superontstopper

4M Zoutzuur en geconcentreerd zwavelzuur zijn echt van een heel andere gevarenklasse. Als je gemorst zwavelzuur met een doekje opveegt loop je al grote risico's!

Handschoenen, veiligheidsbril, labjas!

Een kleine hoeveelheid krijg je veilig uit de fles met een pasteurpipetje.

Voordat je met een (nieuwe) stof gaat werken moet je daar altijd de veiligheidsregels bij doorlezen. In Nederland wordt daarvoor vaak het boek "chemiekaarten" gebruikt. Op het internet kun je de gevaren vaak vinden op zogenaamde "MSDS" formulieren: "material safety data sheet".

Berichten: 3.145

Re: zwavelzuur, superontstopper

Dat geconcentreerde zwavelzuur dat jij gekocht hebt is behoorlijk zuiver. Die laatste twee procent is hoofdzakelijk water. Deze vloeistof is slechts heel licht bruin, wat duidt op een heel klein beetje organische verontreiniging, maar in de praktijk zal dat de pret nauwelijks drukken.

Echter... gezien jouw vragen zou ik je willen aanraden om die fles voorlopig maar even dicht te laten en eerst eens wat kennis opbouwen over deze stof (en over chemie in het algemeen???).

Geconcentreerd zwavelzuur verkoolt papier, hout, maar ook je huid binnen enkele tientallen seconden. Dat is dus echt een groot veiligheidsrisico. Je moet ook erg voorzichtig zijn met het mengen van dit zuur met water. Als jij zomaar een paar ml zuur en een paar ml water bij elkaar doet in een reageerbuis en dan schudt om te mengen, dan vliegt de boel je om de oren. Zwavelzuur reageert met water onder extreme warmte ontwikkeling. Altijd eerst water in een buisje doen, en dan voorzichtig een kwart volume aan zuur er bij. Dan even schudden/roeren en af laten koelen en dan weer een beetje zuur er bij. Nooit water op zuur schenken, dat is vragen om spatten en wegkoken.

Je kunt het beste het zuur in die fles laten en vanuit die fles in een reageerbuis schenken. Deze flessen zijn er op ontworpen om tegen het agressieve zuur te kunnen. Veel andere flessen (en dan met name de dop) rotten snel weg. Vanuit die originele fles kun je best goed in een reageerbuis schenken zonder morsen, als je maar voorzichtig bent.

Altijd handschoenen dragen en oogbescherming.

Berichten: 497

Re: zwavelzuur, superontstopper

Een kennis van mijn TOA heeft eens in een erlenmeyer water op gec. H2SO4 geschonken.

De bodem is eruit geknald en hij kreeg een regen van het goedje over zich heen. :oops:

Berichten: 840

Re: zwavelzuur, superontstopper

ik heb dit zwavelzuur 98% nog niet gekocht hoor. ik kan ook 37% aanschaffen.

werkt dit ook voor de meeste reacties.

en waar koop ik goedkoop een laboratorium jas+ bril +handschoene?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zwavelzuur, superontstopper

Ligt eraan wat jij onder de meeste reacties verstaat. Wat ben je ermee van plan?

Berichten: 274

Re: zwavelzuur, superontstopper

woelen schreef: Dat geconcentreerde zwavelzuur dat jij gekocht hebt is behoorlijk zuiver. Die laatste twee procent is hoofdzakelijk water. Deze vloeistof is slechts heel licht bruin, wat duidt op een heel klein beetje organische verontreiniging, maar in de praktijk zal dat de pret nauwelijks drukken.
Dat dacht ik ook dat die lichtbruine kleur niet uitmaakte toen ik een eiwit destructie uitvoerde voor een kjeldahl bepaling, helaas maakte het wel uit. 25 liter zwavelzuur voor niks.

Het zwavelzuur zou je in een reageerbuis kunnen krijgen met een pipet. Voor de veiligheid zou je als je geen beschikking hebt over een zuurkast buiten kunnen werken of op een goed geventileerde plaats. Dampen van zwavelzuur worden als kankerverwekkend beschouwd.

Berichten: 3.145

Re: zwavelzuur, superontstopper

Dampen van zwavelzuur???? Zwavelzuur dampt niet hoor. Het is absoluut niet vluchtig bij normale temperatuur en het begint pas te nevelen bij 250 graden of zo.

Het wordt een ander verhaal als je het hebt over oleum e.d. Daar komt SO3 uit en dat nevelt/rookt behoorlijk aan de lucht.

Dus, zwavelzuur is best veilig te gebruiken (voor wat betreft dampen) en ik heb ook nog nooit gehoord dat je werken met zwavelzuur in de zuurkast of buiten moet doen. Zwavelzuur is een gevaarlijk goedje, maar niet vanwege dampen.

Voor hele precieze zaken als wat Boanerges noemt is die technische zwavelzuur uiteraard niet geschikt, maar voor de experimenten, zoals Jor die voor ogen heeft is het uitermate geschikt.

@Jor: Ik zou gewoon die 98% zwavelzuur kopen, maar me wel eerst goed verdiepen in de eigenschappen van dit spul. Met 98% zuur kun je leuke experimenten doen, die je niet met 37% kan doen. En indikken van 37% zuur moet je niet willen, dat is echt vreselijk. Om wat 30% zuur te maken uit 98% is goed te doen.

Neem daarvoor een bekerglas met 100 ml water en schenk daar voorzichtig (!!) 10 ml 98% zuur in. Goed roeren met plastic of glazen staafje (geen metaal!) en even laten afkoelen. Nogmaals 10 ml 98% zuur er bij en weer roeren. Dan heb jij ongeveer 30% zuur.

Nogmaals, wel handschoenen en oogbescherming gebruiken. Handschoenen koop je bij een supermarkt (van die rubberen handschoenen). Een geschikte bril bij een bouwmarkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zwavelzuur, superontstopper

Hou er wel rekening bij dat je bij dikkere handschoenen het gevoel van "ik heb iets vast" deels verliest; je gaat harder in dingen knijpen om ze toch te voelen, met soms brekend glas als gevolg.

Berichten: 840

Re: zwavelzuur, superontstopper

ok hardstikke bedankt.

ik zal me eerst nog wat meer verdiepe in het gebruik.

komen er van sapeterzuur of zoutzuur trouwens wel nevels af?

volgens mij van zoutzuur wel maar van HNO3 weet ik t niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zwavelzuur, superontstopper

Ik herhaal mijn vraag: waar wil je het precies voor gaan gebruiken?

Berichten: 840

Re: zwavelzuur, superontstopper

nou welke proef exact weet ik ook nog niet. maar deze 3 zuren horen , volgens mij staat dat op woelens site, in elk home lab. ik wet alleen niet of ik 10% of 30% zoutzuur over het algemeen nodig heb. mijn vraag voor jou post FwSd staat nog steeds.

Berichten: 3.145

Re: zwavelzuur, superontstopper

FsWd, probeer een beetje aardiger te zijn voor nieuwkomers op het forum. In de laatste paar threads vind ik dat jouw toon niet altijd even vriendelijk overkomt. Ik snap best dat je bepaalde vragen hebt bij het gebruik van sommige stoffen, maar dat rechtvaardigt niet de manier waarop je anderen benadert. :oops:

-------------------------------------------------------------------------------------

Als je een beetje serieus wilt experimenten in een huislabje, dan zou ik in ieder geval zwavelzuur en zoutzuur willen hebben. Voor experimenten in waterige oplossing is zwavelzuur 20% en zoutzuur 10% prima geschikt. Ik heb de zuren dan ook in deze concentratie staan.

Ik koop mijn zuren echter zo geconcentreerd mogelijk en verdun zelf. Zoutzuur heb ik gekocht bij Hornbach (30%, 5 liter voor pakweg EUR 10).

Als het kan, dan zou ik ook nog salpeterzuur toevoegen. Maar dat is wel iets minder noodzakelijk om mee te starten. Dus eerst zwavelzuur en zoutzuur, indien mogelijk salpeterzuur.

De reden om zowel zwavelzuur als zoutzuur te hebben is dat de anionen toch wel verschillend zijn. Chloride ionen zijn behoorlijk sterke complex vormers (bijv. met koper(II) ionen) en sulfaat ionen veel minder. Aan de andere kant, sulfaat ionen kunnen gereduceerd worden, bijv. tot sulfide of sulfiet en dat is weer niet mogelijk met chloride. Het soort experiment bepaalt welk zuur je gebruikt. Salpeterzuur heeft weer als prettige eigenschap dat het vrijwel nergens complexen mee vormt, maar bij sterkere concentratie werkt het oxiderend en dat is soms ook weer lastig. Als je alle drie de zuren hebt, kun je alle kanten op.

Reageer