UV/Vis Vraagje

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 33

UV/Vis Vraagje

Wij gebruiken hier een Jenway 6405 UV/Vis spectrofotometer.

Nu kwamen wij er per toeval achter dat de volgorde waarin je de golflengtes opgeeft bij de multiwavelength mode uitmaakt voor de absorptie. iemand enig idee hoe dit kan. Ik kan hier geen verklaring voor vinden en hrb al enige tijd druk gemailt met de fabrikant maar kom er niet uit. het zou niet uit moeten maken volgensmij in welke volgorde je meet. er is geen drift en als ik een halve dag later meer krijg ik gewoon dezelfde getallen en de zelfde verschillen dus het is wel constant.

Groetjes Marjolein

Berichten: 2.399

Re: UV/Vis Vraagje

Dat moet inderdaad niet uitmaken....

Mijn gok is dat de monochromator niet goed meer functioneert.

Re: UV/Vis Vraagje

Wat voor een resultaat vindt je voor een spectrum, als het in de aansturing van de de stappenmotor zit zou je zo wel een goede waarden moeten vinden en als je het hebt zou je de golflengte moeten controleren met een holmiumfilter.

Maakt het verschil of je van hoge naar lagere of van lage naar hogere golflengte gaat?

Berichten: 33

Re: UV/Vis Vraagje

Als ik een spectrum meet meet ik weer andere waardes. zo uit mijn hooft kan ik ff niet zeggen wat voor waardes. :oops: kanik maandag wel even naar kijken. ben nu nl thuis. als ik continue mee is het trouwens ook weer anders.. Afbeelding Jep maakt verschil als ik van laag naar hoog ga of van hoog naar laag..

Berichten: 25

Re: UV/Vis Vraagje

Marjolein,

Ik weet niet of je al een oplossing hebt (gezien de datum van je toppic) maar als service engineer UV bij een concurrerend bedrijf kan ik je melden dat het niet uit moet maken of je van hoog naar laag of van laag naar hoog meet. Ik zou (zoals eerder ook gemeld in de comments) eens kijken met bekende standaarden (Holmium filter 250-550 nm gebied en Didymiumfilter 550-850 nm gebied) en kijken wat de golflengtes zijn van de toppen die je vind. Zit er een duidelijk verschil in dan zou ik zeker naar een technisch probleem gaan kijken bijv. (monochromator)stappenmotor.

Via internet ben ik er achter gekomen dat de Jenway6405 een 5 nm bandbreedte heeft. Dit zou ook van invloed kunnen zijn op je resultaten. Apparaten met een kleinere bandbreedte hebben minder last van afwijkingen. Wij gebruiken 2 nm of kleiner.

Berichten: 25

Re: UV/Vis Vraagje

Marjolein,

Ik weet niet of je al een oplossing hebt (gezien de datum van je toppic) maar als service engineer UV bij een concurrerend bedrijf kan ik je melden dat het niet uit moet maken of je van hoog naar laag of van laag naar hoog meet. Ik zou (zoals eerder ook gemeld in de comments) eens kijken met bekende standaarden (Holmium filter 250-550 nm gebied en Didymiumfilter 550-850 nm gebied) en kijken wat de golflengtes zijn van de toppen die je vind. Zit er een duidelijk verschil in dan zou ik zeker naar een technisch probleem gaan kijken bijv. (monochromator)stappenmotor.

Via internet ben ik er achter gekomen dat de Jenway6405 een 5 nm bandbreedte heeft. Dit zou ook van invloed kunnen zijn op je resultaten. Apparaten met een kleinere bandbreedte hebben minder last van afwijkingen. Onze machines gebruiken 2 nm of kleiner.

Reageer