aantal beduidende cijfers

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 152

aantal beduidende cijfers

Hallo iedereen! we zijn bezig met het valideren van een HPLC-methode voor de bepaling van parabenen. Nu alles een beetje van start gegaan is en de eerste metingen gebeurt zijn, zit ik met een probleem... hoeveel beduidende cijfers gebruik ik in mijn berekeningen??? tot nu toe heb ik alles uitgerekend met alle cijfers die mogelijk waren, maar het wordt tijd om eens af te ronden, ik weet alleen niet waar ik de grens kan leggen. Ik heb vanuit een stockoplossing allerlei standaarden gemaakt die in een concentratie ng/µl uitgedrukt zijn. het maximale volume dat ik kon nemen met pipetten was 10 microliter, ik kon afwegen tot op 0.01 mg. Hoe kan ik dan het beste de concentraties van de verschillende oplossingen afronden? persoonlijk zou ik zeggen: elk gewicht rond ik af tot 1 mg (want afwegen tot 0.01 mg lijkt me toch niet mogelijk met de balans die we hadden, voortdurend schommeling in de laatste getallen) en elk volume tot op 10 µL, maar hoeveel beduidende cijfers nemen ik dan voor de concentratie zelf???? Heeft dit dan iets te maken met absolute en relatieve fout of is dit totaal iets anders (iemand begon daar over, maar ik begreep er eerlijk gezegd helemaal niets van).

Iemand de oplossing?

alvast heel erg bedankt!

groetjes

stef.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: aantal beduidende cijfers

Als je werkt volgens een normmethode of volgens een goed werkvoorschrift, dan moet daar iets in staan als ´rond het eindresultaat af op ... decimalen´.

Als je dat niet hebt, dan kun je een schatting van de mogelijke fout maken. Je inventariseert dan alle mogelijke fouten. Op een pipet staat een mogelijke fout. Van een balans kun je die schatten als 0,5 x het laatste getal van het display. Soms moet je de mogelijke fout schatten (bijv. bij een analoge aflezing).

Aan de hand van de formules die je gebruikt voor het berekenen van het eindresultaat maak je een schatting voor de totale mogelijke fout. Dit heeft inderdaad te maken met
Heeft dit dan iets te maken met absolute en relatieve fout
.

Je rondt af op het cijfer dat in de mogelijke fout niet gelijk is aan nul.

Bijv.: 3,0 ± 0,4

12 ± 1

12,3 ± 0,2

1,2.102 ± 200

Reageer