verwarmen

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 840

verwarmen

de standaard verhitter van stoffen is de gasbrander. ik heb er echter geen en ik heb ook geen gastoevoer pijpje. kan ik gewoon de blauwe vlam van het fornuis gebruiken? of komter dan roet op mn reageerbuis?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: verwarmen

Juist het gele gedeelte van een vlam roet, het blauwe veel minder.

Re: verwarmen

Je kunt de blauwe vlam van een fornuis wel gebruiken of bv een spiritusbrander ,campinggas brandertje verfafbrander(hete fohn) maar een fornuis in de keuken is niet direct een laboratrium. roet van een reageerbuis is makkelijk te verwijderen dus dat zou geen probleem hoeven te zijn.

Berichten: 497

Re: verwarmen

Ik gebruik 9/10 keer mijn spiritusbrandertje, maar voor het grotere werk neem ik een campinggasbrander.

Zorg er wel voor dat je je leefomgeving niet verontreinigt met chemicalien!

Berichten: 385

Re: verwarmen

Hoe haal je roet dan weg?

Berichten: 3.145

Re: verwarmen

Roet haal je weg door het even in een blauwe vlam te houden. Je kunt het ook wegpoetsen met een doekje.

Zelf gebruik ik als brander vaak zo'n hobbygasbrander. Je moet niet een brander nemen met een lange hoge bus, maar zo een met een klein campinggaz busje. Die vallen niet zomaar om. De vlam moet regelbaar zijn. Als je met kleine vlam werkt, dan gaat zo'n busje geweldig lang mee.

Afbeelding

Dit type brander is het meest veilig en heel goedkoop. Die van mij kostte maar EUR 15, inclusief een set van drie gasbusjes.

Ik wil een ieder ten zeerste afraden om in de keuken te werken. Je wilt toch niet dat je overal in huis chemicalien hebt? Werken met chems moet je op 1 plek doen, geisoleerd van alle andere huishoudelijke zaken, dit om verspreiding en lange termijn blootstelling te voorkomen. Zelf ben ik daar erg precies in. Alleen in mijn experimenteerhok zijn chems, verder nergens (behalve dan het gewone schoonmaakspul).

Berichten: 387

Re: verwarmen

Tip : koop een steen grilletje van TUV . Ik heb er een gekocht bij Het Goed (tweede hands spullen winkel) voor 3.50 euro, en hier zaten twee spiritus brandertjes bij.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: verwarmen

topic is wel een beetje oud, sorry.

maar, wat voor temperaturen haal je met dit brandertje? ik vraag me af of ik er ook aluminium mee kan smelten... :)

Berichten: 654

Re: verwarmen

Dat lukt wel met zo'n brander. Die halen geloof ik tot boven de 900°C. Om welke reden en hoe wil je het aluminium smelten? Het is, zoals alles, niet zonder gevaren.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: verwarmen

Dat lukt wel met zo'n brander. Die halen geloof ik tot boven de 900°C. Om welke reden en hoe wil je het aluminium smelten? Het is, zoals alles, niet zonder gevaren.
Voor kleine objecten. Voor bijvooreeld RC auto (tandwielen, bodemplaat, velgen).

Het zal in het begin wel twee keer niks zijn (heel oneven en lucht ofzo).

Ik heb al gelezen op internet dat het gevaarlijk is met water op die hoge temperatuur. Dus ik dacht dan voor de eerste test aan een klein ijzerenbakje, daarin die aluminium smelten en dan in speciaal zand te doen. Gietzand.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: verwarmen

Proleem is, is dat de 'houder' waar je aluminium in zit, die temperatuur zeer ruim moet kunnen verdragen. Controleer dat eerst: als het halverwege gaat smelten en je vloeibare aluminium loopt eruit ben je niet blij...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3.145

Re: verwarmen

Hier wil ik heel kort zijn. GA THUIS GEEN ALUMINIUM ZITTEN SMELTEN! Dit is vragen om problemen. Gesmolten aluminium is erg brandbaar en een kleine druppel water hierin leidt tot heftige explosies met rondspattend gesmolten aluminium. Niet doen, zeker niet als je verder nog geen ervaring hebt met dergelijke gevaarlijke processen.

Dit staat voor mij in het zelfde rijtje van idiote dingen als electrolyseren van gesmolten natriumhydroxide of kaliumhydroxide. Er zijn gewoon bepaalde dingen die je beter niet thuis kunt doen, tenzij je echt over professionele lab-apparatuur beschikt en over flink wat kennis en ervaring en inzicht in de gevaren en risico's.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: verwarmen

woelen schreef:Hier wil ik heel kort zijn. GA THUIS GEEN ALUMINIUM ZITTEN SMELTEN! Dit is vragen om problemen. Gesmolten aluminium is erg brandbaar en een kleine druppel water hierin leidt tot heftige explosies met rondspattend gesmolten aluminium. Niet doen, zeker niet als je verder nog geen ervaring hebt met dergelijke gevaarlijke processen.

Dit staat voor mij in het zelfde rijtje van idiote dingen als electrolyseren van gesmolten natriumhydroxide of kaliumhydroxide. Er zijn gewoon bepaalde dingen die je beter niet thuis kunt doen, tenzij je echt over professionele lab-apparatuur beschikt en over flink wat kennis en ervaring en inzicht in de gevaren en risico's.
Ik ga het niet elektrolysen ofzo, ik wil er kleine objecten mee maken. Het gaat om maar paar gram.

Bedoel je 'thuis' als in niet in huis of 'thuis' als niet rond het huis? Ik dacht het in de tuin te doen op een veilige afstand, bakje met een lange arm en de brander op de grond.

Ik kan ook met tin beginnen, maar das niet zo sterk d8 ik. Tin smelt al bij me soldeerbout en buig je zomaar om. :)

Op dit moment ben ik ook nog niet zo ver om het te smelten, ben wat aan het inventariseren voor de juiste veilige gereedschap en rondvragen, maar wil uiteindelijk wel wat maken/smelten dat lijkt me vet handig.

Is zoiets handig? http://www.carlroth.nl/catalogue/catalogue...ct=showBookmark

Berichten: 3.145

Re: verwarmen

Ik bedoel dat je het helemaal niet doet, ook niet rondom het huis. Zoals ik al zei in mijn vorige post, sommige dingen kunnen maar beter helemaal niet gedaan worden buiten een professionele setting. Zelfs met een paar gram kunnen er heel vervelende dingen gebeuren. Stoffen die bij gewone temperatuur heel onschuldig zijn, kunnen bij temperaturen van bijna 1000 C heel vervelende en gevaarlijke eigenschappen hebben.

Ik probeer je zeker niet van het experimenteren en hobbyen af te houden (zie mijn antwoorden in het electrolyse thread van jou), maar ik zou het niet fijn vinden om te moeten vernemen dat je jezelf flink hebt verwond met een uit de hand gelopen experiment. Ik doe zelf heel veel aan hobbychemie en werk ook best wel eens met gevaarlijke stoffen (soms wel eens heel wat ergere dan bijv. geconcentreerd zwavelzuur), maar werken met gesmolten metalen of gesmolten zouten bij temperaturen van pakweg 1000 C gaat mij echt een stap te ver.

Het doen van hoge temperatuur chemie of fysica is iets dat speciale materialen vereist. Zo zul je aluminium moeten smelten onder een beschermende atmosfeer (argon), omdat het heftig reageert met zuurstof uit de lucht als het zo heet is en direct oxideert zodra je het bewerkt. Neem voor de gein eens een stukje aluminiumfolie en houd dat in een vlam van een propaanbrander. Het verbrandt volledig en vormt een heel gemakkelijk afbrokkelende massa. Hete aluminium kun je ook beslist niet in iedere willekeurige mal gieten. Een mal van plastic of karton vliegt gelijk in de fix of verkoolt. Je zult keramische mallen moeten hebben.

Ik merk ook aan je posts dat je heel enthousiast begint, maar als je wat meer ervaring krijgt en wat meer hebt geexperimenteerd dan zul je ook zelf meer oog krijgen voor de risico's van bepaalde zaken.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: verwarmen

Oke... dan wacht ik met aluminium smelten. Is er ook een (goedkoop) alternatief waarmee ik ook kleine objecten kan maken (tandwielen, bodemplaat RC Auto, drukknoppen met mallen). Bijvoorbeeld plastic smelten? Hars? Plastic zacht maken met oplosmiddel en in een model...? Fanta/Cola fles goed plastic? Cd's goed plastic?

Is dit bijvoorbeeld te doen (veiliger)?
Met een verf-stripper en een mal moet het ook kunnen. Gewoon zorgen dat de mal schoon en glad is.

Hierop de kunstof-plaat (evt. doorzichtig acryl of polycarbonaat) horizontaal laten rusten door een hoek vast te houden (indien nodig met handschoen).

De plaat verwarmen met de verf-stripper op een lage stand en een voldoende grote afstand.

Zodra de plaat begint te verweken de afstand iets vergroten of ff wegrichten. Door het gewicht zal de plaat over de mal zakken.

Als het nodig is met een stomp en glad voorwerp (bijv. een jus-lepel) het materiaal een handje helpen. Met een stukje dunne pijp kunnen hoekjes aangeduwd worden.
van: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/570991//

Reageer