Pijnverlichtend effect van Cafeïne

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Pijnverlichtend effect van Cafe

In sommige gevallen wordt cafeïne toegevoegd aan pijnstillers voor hun pijnverlichtend effect. De toevoeging van cafeïne in pijnstillers is niet noodzakelijk efficiënter, maar het geeft wel meer ongewenste neverwerkingen.

Ik zoek een verklaring voor dit pijnverlichtend effect.

De andere eigenschappen van cafeïne waren vrij duidelijk en was veel uitleg over te vinden, maar nerges vermeld men iets over het pijnverlichtend effect.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Pijnverlichtend effect van Cafe

Voorzover ik weet (en net na zoeken heb kunnen vinden op internet) heeft caffeïne geen pijnstillend effect. De enige bedoeling om het toe te voegen aan pijnstillers en koortsremmers is dat het je iets opwekt en dus mogelijk en tijdelijk iets beter laat voelen.

Berichten: 9

Re: Pijnverlichtend effect van Cafe

Zou kunnen hoor , mercikes

Berichten: 387

Re: Pijnverlichtend effect van Cafe

Caffeine heeft ook een diuretic effect en kan helpen restanten of bijproducten van medicijnen uit het lichaam te 'spoelen'

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Pijnverlichtend effect van Cafe

Volgens mij heeft caffeine een versterkend (en: synergetic) effect op de werking van paracetamol. Hoe dat komt weet ik niet.

Re: Pijnverlichtend effect van Cafe

Even de litteratuur ingedoken en hieronder de conclusie van een metastudy.

andere publicaties lijken redelijk in overeenstemming maar meestal gerelateerd aan een specifieke pijnsituatie (bv rheuma,postoperatief enz.)

Dus Caffeine effect is een placebo-effect

In conclusion paracetamol is an effective analgesic for post-surgical pain. Caffeine adds little to the analgesic effect of paracetamol. However, there is some evidence that codeine 60 mg adds to the analgesic effects of paracetamol 600 mg, using pain relief or pain intensity scores as outcomes, but this is not necessarily translated into an increase in number of patients who obtain moderate to excellent pain relief.

Bron: J Clin Pharm Ther. 1996 Aug;21(4):261-82

Voor asperine :

CONCLUSION: Codeine 60 mg may produce a small increase in the analgesic effect of aspirin 650 mg. However, this effect is not clinically meaningful. Caffeine has no adjuvant analgesic effect. At over-the-counter (OTC) doses, caffeine and codeine are not useful in aspirin formulations.

Bron: J Clin Pharm Ther. 1997 Apr;22(2):79-97.

Correctie

Reageer