boterzuur synthese door Clostridium?!

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

boterzuur synthese door Clostridium?!

goedenavond,

ik ben nieuw hier op het forum, omdat ik na lang rondkijken heb besloten dat het antwoord op mijn vraag toch echt niet te vinden is in een ander topic.

het gaat om mijn profielwerkstuk, dat over de bacteriedodende werking van deodorant gaat. ik weet het: uitgekauwd onderwerp (wel grappig dat zoveel mensen onafhankelijk van elkaar op het idee komen om het te testen :oops: )

maar goed, het gaat me specifiek om de synthese (goede woord?) van boterzuur door bacterien uit het Clostridium-geslacht. er is vrij weinig te vinden op internet over de aanmaak van boterzuur. ook de 2 boeken die heb helpen me niet echt verder.

Elementaire microbiologie door Ir. G.A. Harrewijn. 4e herziene druk. ISBN 9031309281

Bacteriologie voor laboratorium en kliniek 2 Door N.M. Knecht en Dr. L. Lombos. 2e herziene druk. ISBN 9031310662

het enige wat in die boeken staat is een schema met een opzet als dit:

SUIKERS -> permease / enzymen -> MONOSACHARIDEN -> fosforylering / enzymen -> PYRUVAAT -> fermentatieenzymen -> REACTIEPRODUCTEN

hierbij zijn de termen in hoofdletters de stoffen die in elkaar over gaan, en de termen in kleine letters tussen de pijltjes de namen van de processen en de stoffen die erbij betrokken zijn. de reactieproducten zijn voor de Clostridiumbacterien boterzuur, butylalcohol, aceton, isopropylalcohol, CO2

is er iemand die wat toelichting kan geven hierbij? wat zijn bijv de reacties die plaatsvinden en wat zijn de fermentatie-enzymen?

mvg,

marnix

Berichten: 740

Re: boterzuur synthese door Clostridium?!

Fermentatie is de omzetting van bepaalde stoffen zonder zuurstof.

In de biochemie resulteerd dit vaak in de vorming van bijvoorbeeld alcohol (gisten), zoals bier en wijn brouwen.

Op google en dan zoeken op fermentatie zal vast een aantal hits geven.

Reageer