Verschil interne standaard en spike

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Verschil interne standaard en spike

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een interne standaard en een spike? Het liefst met bronnen erbij, want internet biedt totaal geen eenduiding antwoord!

Dankjulliewel! :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Verschil interne standaard en spike

Was het niet zo dat een interne standaard een stof is die zich gelijk gedraagt als het te detecteren analiet, terwijl het wel van elkaar onderscheiden kan worden? Spiken doe je daarentegen met je analiet zelf.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Verschil interne standaard en spike

Vond ik ook een mooie uitleg ja, maar bewijs het maar eens :oops:

Berichten: 129

Re: Verschil interne standaard en spike

een spike is een standaardadditie, je voegt een hoeveelheid toe van het element of de verbinding die je wil bepalen. een spike wordt vaak gebruikt om de terugvinding te bepalen, en zo een idee te krijgen over hoe juist de methode is.

bij interne standaard wordt een tweede, liefst gelijkend element aan het staal toegevoegd. de methode wordt gebruikt als er schommelingen in het signaal optreden die je niet kan controleren, bijvoorbeeld bij emissiespectroscopie met vlam waar variaties in gasdebiet het emissiesignaal beinvloeden. door de verhouding van de twee signalen (Ianaliet/Iint stand) te maken kan je de schommelingen wegwerken. het resultaat is een veel rechtere ijklijn.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Verschil interne standaard en spike

een spike wordt vaak gebruikt om de terugvinding te bepalen, en zo een idee te krijgen over hoe juist de methode is.
Hoe werkt dat dan rekentechnisch?

Kan je dit verhaal ook ondersteunen met een (of meer) betrouwbare bron?

Berichten: 129

Re: Verschil interne standaard en spike

het kadert allemaal in het deel validatie, waar je nagaat of de methode doet wat ze zou moeten doen

in Belgie wordt voor milieuanalyse meestal de richtlijnen van VITO gevolgd, over de terugvinding vind je hier informatie:

http://www.vito.be/milieu/pdf/cma_2006/6A.PDF, punt 4.1.2

voor nederland bestaan er analoge normen, meestal een NEN.

meer info vind je zeker ook in het boekje van de heronreeks "Statistiek, validatie en meetonzekerheid voor het laboratorium" of "Kwaliteitszorg en statistiek in het laboratorium". maar die heb ik niet bij de hand nu

spike (standaardadditie) is eigenlijklijk de engelse benaming maar wordt in de labo's courant gebruikt, idem voor recovery (terugvinding)

rekentechnisch:

je meet enerzijds je staal en anderzijds je staal met een hoeveelheid standaard toegevoegd. daaruit bereken je de teruggevonden waarde. dit vergelijk je met de werkelijk toegevoegde waarde, zo bekom je het percentage terugvinding.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Verschil interne standaard en spike

Dankjewel!!! Helemaal top, precies wat ik nodig had! Vooral de verwijzing naar VITO is erg fijn aangezien het om een Vlaamse klant gaat :oops:

Nogmaal dankjewel!

Reageer