[scheikunde] Titraties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Titraties

bij een titratie is nodig 4x te verdunnen.

ik heb hiervoor ter beschikking:

100ml maatkolf

200ml maatkolf

10ml pipet

25ml pipet

ik heb geleerd dat je daarvoor in een 100ml maatkolf 25ml van de oplossing dient te pipetteren, en vervolgens aan te vullen met demi-water.

mijn leraar zegt echter dat in een 200ml maatkolf 2x25ml pipetteren nauwkeuriger is.

maar een berekening wijst hier niet op:

mijn manier:

0.3 (mogelijke afleesfout / ijkfout door ijking op andere temperatuur van maatkolf)---- x 100% = 0.3%

100 (volume maatkolf)

0.5 (mogelijke afleesfout / ijkfout door ijking op andere temperatuur van pipet)

---- x 100% = 2%

25 (volume pipet)

totaal mogelijke fout van 2.3%

manier van mijn leraar:

0.3 (mogelijke afleesfout / ijkfout door ijking op andere temperatuur van maatkolf)

---- x 100% = 0.15%

200 (volume maatkolf)

0.5 (mogelijke afleesfout / ijkfout door ijking op andere temperatuur van pipet)

---- x 100% = 2% x 2 doordat je 2 maal pipetteert = 4%

25 (volume pipet)

totaal mogelijke fout van 4.15%

de afleesfouten en ijkfouten zijn misschien niet juist, maar zo moeten wij ze leren.

doe ik iets verkeerd, of zit mijn leraar ernaast?
in het begin was er niets en toen is dat ook nog ontploft

Berichten: 387

Re: [scheikunde] Titraties

Een keer pipetteren is nauwkeuriger dan twee keer, twee keer is twee keer de fout !!

Of een maatkolf van 200ml ook twee keer zo onnauwkeurig is als een 100ml, volgens mij niet. het betreft het opwarmen/ afkoelen van het glas ten opzichte van de standaard ?0 C. als dit alleen door de omgevingstemperatuur zou gebeuren dan zal de 200ml twee keer zo onnauwkeurig zijn, maar een gedeelte van de fout gebeurd door opwarming via je hand en dan zal een kleinere maatkolf sneller opwarmen dan een grote. Dus ik denk dat de grotere minder dan twee keer zo onnauwkeurig is.

Je cijfers snap ik niet helemaal.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Titraties

even wat duidelijker:

mijn beredenering

1x pipetfout

1x grote maatkolf fout

=2.3% onnauwkeurig

manier van mijn leraar

2x pipetfout

1x kleine maatkolf fout

=4% onnauwkeurig

hij redeneert dus dat de fout van de maatkolf kleiner is omdat je met een vaste fout op een groter volume werkt, relatief kleiner dus. maar omdat je 2x pipetteert is de fout daarin dubbel. dit is volgens mij daarom onnauwkeuriger

zoals jij zegt

ik zou ook graag argumenten willen horen van de andere kant

(de absolute fouten mag ik zo overnemen, of dit nu klopt of niet)
in het begin was er niets en toen is dat ook nog ontploft

Berichten: 387

Re: [scheikunde] Titraties

Het is laat , ik weet het !

Jouw redenatie

1x pipetfout

1x kleine maatkolf fout

Je leraar

2x pipetfout

1x grote maatkolf fout
hij redeneert dus dat de fout van de maatkolf kleiner is omdat je met een vaste fout op een groter volume werkt,
Als de fout hetzelfde is, bij welk volume maatkolf dan ook is het anders, dan is het dezelfde fout op een groter volume ten opzichte van twee keer pipetteren.

Wat is meer fout ??

Berichten: 104

Re: [scheikunde] Titraties

Hoi ik denk dat er verwarring is ontstaan omdat je nergens over het te pipetteren volume spreekt, het kan zijn dat je leraar er bedoeld dat je eerst 4 * moet verdunnen en daarna een hoeveelheid moet pipetteren (25ml) die je gaat titreren.

Ik weet het niet, maar het zou kunnen.

Ruud

Reageer