Wat is propanediol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 110

Wat is propanediol

Kan iemand mij uitleggen wat propanediol is? 1,2-propanediol wordt wel gebruikt in een anti-teekmiddel. Als ik dit zelf zou willen maken, kan ik dan aan propanediol komen? zo ja, waar? Ik las ergens dat het erg duur is, is er wellicht een goedkoper alternatief? En als laatste: is dit een natuurlijke (niet schadelijke) stof? Het is om op mijn hond te spuiten, zodat hij niet wordt opgevroten door de teken en mag dus niet schadelijk zijn bij (per ongelijke) inname.

Alvast bedankt!

Berichten: 857

Re: Wat is propanediol

Aan (zuiver) propaandiol kom je niet als particulier. Zelf maken is ook geen optie..of je moet een laboratorium hebben met de benodigde chemicaliën om de stof te maken maar dat betwijfel ik.

Ik denk dat je het beste naar een dierenarts kan gaan want die heeft ongetwijfeld goed spul tegen teken. Propaandiol is volgensmij vrijwel niet schadelijk maar het is nooit goed om zomaar chemicaliën op een levend organisme te spuiten. De dierenarts zal je kunnen helpen.

Edit:

Propaandiol info Acros.be

Berichten: 20

Re: Wat is propanediol

Kijk eens hier; http://en.wikipedia.org/wiki/1%2C2-Propanediol.

Het is volgens mij een oplosmiddel om het actieve bestandsdeel in op te lossen. Ik gebruik voor mijn Engelse bulldog gewoon een goedje van de dierenspeciaalzaak. Actief bestandsdeel Fipronil.

Teken en vlooienbestijdingsmiddelen bevatten een insecticide die ingrijpt op het centrale zenuwstelsel van ongewervelden.

zie ook hier; http://en.wikipedia.org/wiki/Fipronil

Een tekenpincet is ook handig en misschien kan je eens zoeken op de diverse hondenforums voor goede bestrijding.

Berichten: 104

Re: Wat is propanediol

ik gebruik frontline voor mijn hond, ik heb daarnaast ook een tekentang. Indien er al eentje op de hond vast zit. Frontline is te verkrijgen bij de dierenarts.

Berichten: 110

Re: Wat is propanediol

Bedankt voor de antwoorden!

Ik ben bekend met alle chemische middelen tegen teken. Die wil ik juist vermijden, omdat ik geen gif wil gebruiken op mijn hond. Propanediol kwam ik tegen als oplosmiddel in een natuurlijk antiteekmiddel, met oa eucalyptusolie. Om precies te zijn ging het om 1,2 propanediol (100%) en om p-menthane-3,8-diol. Beide zeggen mij als scheikundige leek niets. Maar begrijp ik het goed dat het geen onschuldig middel is? Gezien de waarschuwing vermijd contact met ogen en huid op jeffreyButer's link?

Berichten: 110

Re: Wat is propanediol

JeffreyButer schreef: Aan (zuiver) propaandiol kom je niet als particulier.Propaandiol info Acros.be
En als willekeurige niet-particulieer, kun je er dan wel aankomen?

Berichten: 22

Re: Wat is propanediol

Als je een lab hebt als bedrijf, ja geen probleem (maar ik neem aan dat dat niet het geval is) :oops:

En zo ja, kan ik een bestelling bij je plaatsen? 8-[

O, en het zal btw toch ook niet de stof zijn chemisch zuiver of wel dan?

Berichten: 857

Re: Wat is propanediol

Esther6 schreef:
JeffreyButer schreef: Aan (zuiver) propaandiol kom je niet als particulier.Propaandiol info Acros.be
En als willekeurige niet-particulieer, kun je er dan wel aankomen?
Je kan chemicaliën alleen (legaal) kopen als je geregistreerd staat bij de kamer van koophandel (volgens mij). Het is namelijk de bedoeling dat chemicaliën niet vrij voor iedereen verkrijgbaar zijn. Ik weet niet of je aan nog meer eisen moet voldoen om chemicaliën te bestellen maar het blijft voor een particulier moeilijk te krijgen.

Over mijn link:

Hier is nog een link met veiligheidsgegevens van de stof. Hierin is alle informatie te vinden die nodig is. De veiligheid die in acht genomen moet worden neemt men bij laboratoria zeer serieus. Dus of het een goed idee is om je hond in te smeren met propaandiol weet ik niet. Het blijft een chemische stof waar je je hond mee wilt wassen en ik weet absoluut niet hoe je hond op de stof zal reageren. Ik raad het in principe ook af tenzij iemand kan bevestigenen dat het geheel onschadelijk is en er absoluut niets mis kan gaan. De dood van je hondje wil ik niet op mijn geweten hebben...

Is er echt geen goedje wat hondvriendelijk is?

Berichten: 110

Re: Wat is propanediol

Dank JeffreyButer! Duidelijk verhaal. Je hoeft je geen zorgen te maken, ik smeer mijn hond niet zomaar in met iets zonder dat ik zeker weet wat ik aan het doen ben :oops: Maar ik begrijp en waardeer je waarschuwing!

Het probleem met de bestaande middelen is dat producenten zeggen dat de middelen onschadelijk zijn voor huisdieren, maar of dat ook zo is.... Zo kreeg mijn hond een giga jeukuitbarsting met wonden tot gevolg door het ozo onschuldige middel stronghold. Afijn...

Ik wil nu etherische olieen gaan uitproberen, zoals citroen, pepermunt ed. Die wilde ik oplossen in water, maar toen stuitte ik dus op een olieenmengsel opgelost in propaandiol. Dat zette mij aan het denken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Wat is propanediol

Volgens mij is het veiliger om gewoon een geregistreerd dierengeneesmiddel tegen teken te gebruiken in plaats van het zelf mengen van wat chemicaliën. Het lijkt me niet dat je je hond als een proefdier voor je eigen mengsels wilt gebruiken.

Berichten: 168

Re: Wat is propanediol

Lijkt mij ook. Thuisdoktoren veroorzaakt veel meer schade dan gedaan wordt door wat jeuk. Probeer dan eerst eens een ander tekenmiddel dan stronghold voor je zelf met chemicaliën aan de slag gaat!

Astmapatiënten hebben ook de keuze uit verschillende middelen, net als zoveel andere patiënten met andere ziektes. Als je voor het één overgevoelig bent, is er een goede kans dat je met een ander middel wel overweg kunt. Dat geldt denk ik ook voor je hond.

Berichten: 110

Re: Wat is propanediol

JeffreyButer schreef: veiligheidsgegevens
Op basis van deze info zie ik dat dit idd geen geheel onschuldig middel is. Wel weer apart dat dit in een zgn. natuurlijk middel als oplosser zit. Maar ja, als consument wordt je vanalles wijs gemaakt.

Bedankt iedereen!

Berichten: 448

Re: Wat is propanediol

Aan (zuiver) propaandiol kom je niet als particulier.


Ik heb nogtans 200 ml zuiver propaandiol gekocht.

Berichten: 857

Re: Wat is propanediol

JeffreyButer @ wo 07 maart 2007 om 10:17 uur schreef:Aan (zuiver) propaandiol kom je niet als particulier.


Ik heb nogtans 200 ml zuiver propaandiol gekocht.
Je kan chemicaliën alleen (legaal) kopen als je geregistreerd staat bij de kamer van koophandel (volgens mij).


Legaal he!!

Berichten: 448

Re: Wat is propanediol

scientist 1 schreef:
JeffreyButer @ wo 07 maart 2007 om 10:17 uur schreef:Aan (zuiver) propaandiol kom je niet als particulier.


Ik heb nogtans 200 ml zuiver propaandiol gekocht.
Je kan chemicaliën alleen (legaal) kopen als je geregistreerd staat bij de kamer van koophandel (volgens mij).


Legaal he!!
Legaal in de apotheek.

Reageer