[scheikunde] Chemisch evenwicht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Chemisch evenwicht

Hey iedereen, ik ben echt de kluts kwijt, ik moet nl. een verslag maken van onze proef met het chemisch evenwicht als onderwerp...

Als we ijzer(III)nitraat met KSCN lieten reageren kregen we een rode kleur ...

Als we het lieten afkoelen bleef het rood(evenwicht bleef rechts?), toen het verwarmd werd, kreeg het een lichtere kleur...(evenwicht links?) Volgens mij is het dan een exotherme reactie...

Maar ik snap niet waarom dat als we verder werkten met de verwarmde proefbuis en lieten reageren met AgNO3 dat er dan oranje neerslag gevormd werd? :oops: Ik vind nergens welke ionen er verwisseld worden, die de oorzaak kunnen zijn.

Hetzelfde hebben we gedaan met de koude proefbuis, maar laten reageren met NaOH, dat als resultaat een emulsie gaf...

Misschien kunnen jullie wat tips geven?

Alvast bedankt!! hopeloze sandra ;) 8-[

Berichten: 677

Re: [scheikunde] Chemisch evenwicht

Ag+ slaat neer met thiocyanaat:

Ag+ + SCN- ---> AgSCN

Dit neerslag is normaal wit, maar de kleur bij jou kan te maken hebben met sporen Fe(III) en SCN- die aan het neerslag geadsorbeerd werden.

Je conclusie dat de reactie exotherm is, is juist. Dit is een toepassing van het principe van Le Châtelier.

Het neerslag dat je bekomt in basisch midden is de neerslag van Ijzerhydroxide:

Fe3+ + 3 OH- ---> Fe(OH)3

Beide reacties (en ook het verwarmen, natuurlijk) verleggen het evenwicht

Fe3+ + SCN- <=> Fe(SCN)2+

naar links.

(Opmerking: afhankelijk van de verhouding Fe / SCN krijg je verbindingen met verschillende stoichiommetrie, bij overmaat ijzer is dit Fe(SCN)2+ ; bij overmaat SCN is dit Fe(SCN)63-

Al bij al is dit een vrij complex systeem.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Reageer