[scheikunde] de mathematische slinger

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] de mathematische slinger

Hallo,

Ik moet een werkstuk magen over de mathematische slinger.

ik heb de proef al op school gedaan.

Maar ik moest bepalen of de massa invloed van T en van g had T=trillingstijd en g=zwaartekrachtsversnelling het is natuurlijk dat als de massa verhoogd wordt dat de zwaartekrachtsversnelling sneller gaat maar de trillingstijd wordt de trillingstijd dan ook veranderd ik heb geen formule om dat uit te kunnen rekenen.

dus mijn vraag is er een forumule en mischien welke om dat uit te kunnen rekenen?

Of word de trillingstijd verandert als je de massa verandert?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] de mathematische slinger

Ik begrijp niet veel van je vraag en het heeft ook niet zoveel met chemie te maken.

Ik ga hier ook de antwoorden niet geven, want dan krijgt het Chemieforum weer de valse beschuldiging dat iedereen hier rapporten over kan typen.

Google eens op ´slinger trillingstijd´.... :oops:

Berichten: 7

Re: [scheikunde] de mathematische slinger

Ja het heeft meer met natuurkunde te maken en ik had niet echt iets nuttigs kunnen vinden op google

Berichten: 7

Re: [scheikunde] de mathematische slinger

Ik heb het gevonden omdat er niks in de formule staat over de massa is de massa er niet afhankelijk van dus als je de massa veranderd, veranderd de trillingstijd niet

Berichten: 497

Re: [scheikunde] de mathematische slinger

Je kan al heel wat door middel van experimenteren bepalen.

Misschien is het leuk om zelf zo'n opstelling te bouwen en te kijken hoe de trillingstijd van verschillende factoren afhangt.

Berichten: 448

Re: [scheikunde] de mathematische slinger

De periode (T) is onafhankelijk van de massa.

T = 2π / ω

ω is de hoekfrequentie [ω] = rad.s-1

ω is niet afhankelijk van de massa maar wel van g en nog iets. Aan jou om hierachter te komen.

-m g sin θ = m d2s / dt2 en s = l θ

Vorm dit om en stel gelijk aan nul:

… + … sin θ = 0

Bij kleine uitwijkingen kunnen we sin θ benaderen door θ.

Dus laat de sin nu wegvallen.

Deze vergelijking kun je nu herschrijven als:

… + ω2 θ = 0

Dan weet je wat ω is. Nu is het aan jou om de ontbrekende dingen in te vullen.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] de mathematische slinger

Bij voldoende kleine initiele amplitude en bij verwaarlozing van wrijving kun je de slinger door een homogene niet-gedempte tweede orde lineaire differentiaal vergelijking beschrijven.

In de praktijk zit er natuurlijk demping in (en dan verschijnt er naast de Θ-term en de d2Θ/dt2 ook nog een dΘ/dt). Het is een leuk experiment om die demping te bepalen (de coefficient voor dΘ/dt).

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] de mathematische slinger

Je bent algemener bezig als je de gebruikelijke slingerformule omzet naar een formule met traagheidsmoment en koppel. Dan kun je omega ook voor andere geometrien uitrekenen. Bijvoorbeeld een driehoek of een vierkant slingerend aan een punt.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] de mathematische slinger

Leuk experiment, maar het past maar matig op een chemisch forum.

Misschien heb je dan hier iets aan: onze collega, Wetenschapsforum.nl.

Succes!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] de mathematische slinger

Je bent algemener bezig als je de gebruikelijke slingerformule omzet naar een formule met traagheidsmoment en koppel. Dan kun je omega ook voor andere geometrien uitrekenen. Bijvoorbeeld een driehoek of een vierkant slingerend aan een punt.
Dat is behoorlijk hoog gegrepen hoor. Wil jij iemand de J laten uitrekenen van een roterend vierkant of driehoek? De J en de torsieveer (rotatiestijfheid) bepalen dan de resonantie frequentie. Voor mij (en waarschijnlijk ook voor jou) zal het uitrekenen van die J-waarde niet zo moeilijk zijn, maar voor een VWO leerling is dat toch echt out-of-scope. Lijnintegralen behoren niet tot de leerstof (en als het om een massief vierkant of driehoek gaat heb je zelfs een oppervlakte integraal nodig).

EDIT: Ik weet nu niet meer precies wat je wilt. Als je een mechanische slinger wilt laten uitrekenen met aan het uiteinde van de draad een niet-punt massa (driehoek of vierkant) dan wordt het helemaal leuk.

Berichten: 448

Re: [scheikunde] de mathematische slinger

EDIT: Ik weet nu niet meer precies wat je wilt. Als je een mechanische slinger wilt laten uitrekenen met aan het uiteinde van de draad een niet-punt massa (driehoek of vierkant) dan wordt het helemaal leuk.
In principe is dit hetzelfde als voor een puntvormig lichaam met alle massa in het massamiddelpunt.

Enkel is hierbij ω = √(mgd/I)

Berichten: 497

Re: [scheikunde] de mathematische slinger

T = 2л√m/g?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] de mathematische slinger

Wat gebeurt er als je een slinger langer maakt?

Berichten: 497

Re: [scheikunde] de mathematische slinger

l/g bedoel ik.

Reageer