[scheikunde] Praktische opdracht verzeping

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 481

[scheikunde] Praktische opdracht verzeping

Beste chemisten,

Misschien doet mijn naam woede doen opkomen bij jullie ( :oops: ) heb ik toch een klein vraagje. ( Tsja, ik ga fysica studeren, maar scheikunde heb ik ook in mn lessenpakket 8-[ )

We zijn van plan een onverzadigde vet te nemen, en deze met behulp van broom te verzadigen.. Vervolgens willen we deze ( die met broom een addittie reactie is aangegaan) laten verzepen..

Natuurlijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan, en mijn scheikunde docent wist het ook niet erg goed, dus hierbij vraag ik aan u..:

1) Als je een onverzadigde vet met broom laat reageren, welke stofjes ontstaan er dan?

2) Als je het vervolgens met natronloog laat koken ( verzepen), verzéépt het dan ook, en ontstaan er geen gevaarlijke taferelen?

mvg,

Fysicus
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Berichten: 857

Re: [scheikunde] Praktische opdracht verzeping

1) het is afhankelijk van welk vet(zuur) je hebt

2) Als je iets gaat verzepen dan verzeept het ook. Koken in natronloog is de goede manier hiervoor

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Praktische opdracht verzeping

1) Schrijf de reactie eens uit als molecuulformule.

Broom op zich is gevaarlijk. Wil je daar echt mee werken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Praktische opdracht verzeping

Waarom eigenlijk verzadigen met een halogeen? Ik kan me addities voorstellen met minder lastige stoffen, die wel ongeveer hetzelfde werken qua reacties :oops:

Berichten: 481

Re: [scheikunde] Praktische opdracht verzeping

Mijn scheikundedocent zei'' Met waterstof verzadigen is te gevaarlijk, dus doe maar met broom'' ..

En welke stoffen weet je dan, die minder gevaarlijk zijn, en toch het zelfde effect? ( Elk soort advies is welkom.. :oops: )
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Praktische opdracht verzeping

Nou het zal niet precies hetzelfde zijn, maar ik dacht aan hydratie met een sterk zuur. :oops:

Nu denk je vast: en mijn verzeping dan? Kan nog steeds en dan heb je met 1 synthese beide stappen gedaan ;)

Zou je toch halogeen willen adderen, dan zou ik eens zoeken op joodgetal; ook leuk om dat erin te verwerken 8-[

Reageer