[scheikunde] Aromatische chloorkoolwaterstoffen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 3

[scheikunde] Aromatische chloorkoolwaterstoffen

Voor het vak Organische moet ik een presentatie geven over aromatische chloorkoolwaterstoffen maar het lukt mij niet echt.

Als iemand een goede link of uitleg/informatie heeft laat dan maar komen.

Mijn probleem is dat ik niet weet waar te zoeken.

Het zo leuk zijn als ik al dit weekend antwoord krijg want ik ben intern.

Ik heb nog een week-en-half dus ik heb nog wat tijd.

Alvast bedankt.

Groetjes Dieter

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Aromatische chloorkoolwaterstoffen

Zoek eerst eens op wat aromatische koolwaterstoffen zijn, en wat hun eigenschappen zijn. Waar ze veel gebruikt worden/werden etc.

Verdiep je dan eens wat in de gechloreerde versies hiervan. De dioxines zijn een heel bekend voorbeeld hiervan :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Aromatische chloorkoolwaterstoffen

In je topictitel schrijf je over "chloorkoolwaterstofbruggen". Die waterstofbruggen die daar inzitten komen in je vraag niet meer voor. Kun je daarover meer zeggen? Zoek je waterstofbruggen?

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Aromatische chloorkoolwaterstoffen

In  je topictitel schrijf je over "chloorkoolwaterstofbruggen". Die waterstofbruggen die daar inzitten komen in je vraag niet meer voor. Kun je daarover meer zeggen? Zoek je waterstofbruggen?
Ik zal dat verkeerd getypt hebben van die waterstofbruggen.

Maar ik vind hier nog altijd weinig over bv. op wikipedia krijg je alleen aromatische koolwaterstoffen. En niet met chloor. Dan wel DDT, Lindaan en dioxine met een Cl atoom van die site.

Is dan bv. 2-Chloortolueen ook een aromatische chloorkoolwaterstofbrug of zit ik er helemaal naast. Geef anders eens wat voorbeelden.

Alvast bedankt voor het snel reageren.

Groetjes Dieter

Re: [scheikunde] Aromatische chloorkoolwaterstoffen

Ik denk dat het moeizaam gaat het zijn over het algemeen zeer stabiele en ecotoxische stoffen die men probeert uit te bannen

Een viertal klassen, misschien helpt dat je verder.

organochloorbestrijdingsmiddelen (OCB)

polychloordibenzo-p-dioxinen (PCDD)

polychloordibenzofuranen (PCDF)

polychloorbifenylen (PCB)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Aromatische chloorkoolwaterstoffen

rwwh schreef: In  je topictitel schrijf je over "chloorkoolwaterstofbruggen". Die waterstofbruggen die daar inzitten komen in je vraag niet meer voor. Kun je daarover meer zeggen? Zoek je waterstofbruggen?
Ik zal dat verkeerd getypt hebben van die waterstofbruggen.

Maar ik vind hier nog altijd weinig over bv. op wikipedia krijg je alleen aromatische koolwaterstoffen. En niet met chloor. Dan wel DDT, Lindaan en dioxine met een Cl atoom van die site.

Is dan bv. 2-Chloortolueen ook een aromatische chloorkoolwaterstofbrug of zit ik er helemaal naast. Geef anders eens wat voorbeelden.

Alvast bedankt voor het snel reageren.

Groetjes Dieter
Nu doe je het WEER... er zit geen waterstofbrug in :oops:

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Aromatische chloorkoolwaterstoffen

Ik zal zeer verstrooit zijn. Ma ik ga pas deze week verder kunnen werken dus zal ik niet meer antwoorden tot volgende vrijdag. Alle extra informatie is welkom.

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

groetjes dieter

Dit was de (letterlijke) opdracht:chloorkoolwaterstoffen: (aromatische)

-soorten (DDT,lindaan)

-toepassingen

-milieu-effecten

Berichten: 126

Re: [scheikunde] Aromatische chloorkoolwaterstoffen

Ik zit samen met Dieter in de klas en we werken samen aan dit project. We moet en dus een bespreking doen over de Aromatische CHLOORkoolwaterstoffen... We zoeken een proefje om te doen in ons labo en dit te verwerken in de presentatie en nog enkele voorbeelden van zulke Aromatische CHLOORkoolwaterstoffen die we kunnen bespreken ! Indien je een link hiervan hebt zou die meer dan welkom zijn !!

Groetjes

Lennart Maebe

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Aromatische chloorkoolwaterstoffen

Je herhaalt alleen de vraag. Dat helpt niet.

Wat hebben jullie al? Heb je al eens gezocht in boeken en op het internet? Wat zoek je precies? Wij kunnen jullie werkstuk niet schrijven.

Lindaan op Wikipedia DDT op Wikipedia

Berichten: 126

Re: [scheikunde] Aromatische chloorkoolwaterstoffen

Onze exuses,

maar we waren op het verkeerde spoor aan het zoeken. Onze eerste opgave van de leerkracht was over de chloorkoolwaterstoffen, en nu blijkt het dat ze het verandert heeft naar Halogeen koolwaterstoffen (aromatische!)... Nu zoeken we iets ( een proef) om te doen in ons labo, over zulke halogeen koolwaterstoffen die we in onze presentatie kunnen stoppen. En omdat zo een presentatie redelijk nieuw is voor ons, en ik al een grof schetsje had gemaakt wat we allemaal gingen zeggen.. post ik het hier even. Heb je iets dat we kunnen toevoegen hieraan, posten dan aub!

Eerst een stukje algemene inleiding

1- Koolwaterstoffen (ruwe bespreking)

2- Aromatische koolwaterstoffen (ruw)

3- Aromatische Halogeen koolwaterstoffen (ruw)

4- Bespreking 1 voor 1 de halogeenwaterstoffen met voorbeeld en uitleg van verschillende soorten (zoals DDT,dioxides,Lindaan,PCB's)

En voor punt vier zouden we graag een bepaalde proef uitvoeren (grotendeels voor de show maar het zou wel iets moeten zijn dat we ook kunnen uitleggen)

Alvast bedankt,

Astrocomix

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Aromatische chloorkoolwaterstoffen

Ik zou niets voor de show weten om uit te voeren met deze componenten.. Wat dat betreft zijn ze maar saai... (en stabiel dus).

Misschien kun je iets laten zien over de toepassing van deze stoffen?

Hoe dioxine ontstaat. Het effect op het lichaam (er was ooit een ongeluk met dioxine, ik weet niet meer waar..., Sopheso?).

De toepassingen ooit van DDT en lindaan (gamma-HCH), beide bestrijdingsmiddelen, PCB´s (transformatorolie). Het zijn alle drie inmiddels verboden verbindingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Aromatische chloorkoolwaterstoffen

paradichloorbenzeen zit in WC luchtverfrissers.

Berichten: 266

Re: [scheikunde] Aromatische chloorkoolwaterstoffen

Seveso was het italiaans dorpje met de dioxine-ramp.

In belgie zijn er al twee voedselcrisissen gebeurt met deze producten.

Berichten: 264

Re: [scheikunde] Aromatische chloorkoolwaterstoffen

Marjanne schreef:Wat dat betreft zijn ze maar saai... (en stabiel dus).
:oops: zou iemand me eens de reden kunnen geven van de stabiliteit van aromatische chloorkoolwaterstoffen? (resonantie?)

we zijn in organische chemie bezig met reactiemechanismen, sn1, sn2 en E1, E2 en daar zijn er (volgens mij) toch al een paar chloorkoolwaterstoffen als reagens aan bod gekomen. als ze niet reactief zijn, kan dit dan?

of zie ik het weer verkeerd 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Aromatische chloorkoolwaterstoffen

Het verschil zit het hem in wel of niet aromatisch zijn :oops:

Reageer