Eenheid van weerstand

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

Eenheid van weerstand

Goedendag,

ik zou graag de eenheid van weerstand willen weten bij het berekenen van de weerstand in een tuinslang. Zouden jullie ook de methode hoe je hier aan komt kunnen posten. Volgens mij is het iets met joule maar ik weet het niet precies.

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Eenheid van weerstand

Wat bedoel je met de weerstand van een tuinslang? De tegendruk als er water door stroomt? De weerstand tegen buigen/knopen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 17

Re: Eenheid van weerstand

we hebben zeg maar een vat met water laten leeglopen door een gat onderin en dat gat verlengt met een buis, we hebben toen naar het debiet gekeken etc en dit vergeleken met het resultaat zonder buis aan het gat, dit levert 2 verschillende getallen op en als je die van elkaar aftrekt krijg je de weerstand van de slang (wrijving) hier heb ik de contante van nodig.

Berichten: 168

Re: Eenheid van weerstand

Zo'n gat zelf heeft ook een weerstand. Als ik mijn boeken bij de hand heb, zal ik je even op weg helpen. Je bent in ieder geval op zoek naar de frictieconstante f.

Berichten: 17

Re: Eenheid van weerstand

Het gat heeft zelf ook inderdaad een weerstand maar deze laat ik even buiten beschouwing want ik weet dat dit zon 35% is maar het gaat nu echt om alleen de wrijving in de slang zelf

Berichten: 70

Re: Eenheid van weerstand

Leidingverlies van vloeistofleidingen wordt gemeenzaam uitgedrukt in mWK (meter waterkolom). Dit getal geeft aan met hoeveel meter waterkolom de weerstand in een buis, afsluiter, reductie... overeenstemt.

Eigenlijk is dit een drukverlies: als je ervan uit gaat dat 10 mWK = 1 bar, dan kan je evengoed het leidingverlies uitdrukken in bar (of Pa), maar het is gebruikelijk het verlies weer te geven als mWK. (F: mCE, D: mWs)

Cordidalement

:oops:

Berichten: 74

Re: Eenheid van weerstand

De frictiefactor f is eenheidsloos.

Je bedoelt misschien wrijvingskracht (N), wrijvingsenergie (J) of energiedisspatie ( door wrijving m2/s2).

Dit is allemaal onder redelijke aannames te berekenen met behulp van tranportverglijkingen en de wet van bernoulli. Dit is een stuk ingewikkelder dan dat van mironteau.

Ik wil je best met deze formules helpen, maar ik denk dat je met het gegeven van mironteau al genoeg kan bereiken voor jou doel.

Berichten: 1.379

Re: Eenheid van weerstand

Het lijkt mij handiger de stromingsweerstand van een tuinslang te beschrijven met de Wet van Poiseuille. Aannemende dat er in de slang een laminaire ( = gelaagde) stroming optreedt.

Maar als as11m de proef gaat doen die hij voorstelt ( verschil in debiet tussen vat met slang en vat zonder slang) dan denk ik dat hij een resultaat krijgt dat (praktisch) onafhankelijk is van de lengte van de slang. Dat zie je als je goed naar de formule van Poiseuille kijkt.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 17

Re: Eenheid van weerstand

de proef is vorige week al uitgevoerd en er is inderdaad gekeken naar het verschil van wrijving met verschillende lengtes buis en daar is een resultaat uit gekomen en daar heb ik de eenheid van nodig

Berichten: 27

Re: Eenheid van weerstand

ff offtopic

technologie practicum zeker:P

ook eerste jaar AS?

Ik had ook zo'n soort practicum gedaan. Ik had gekeken wat de invloed van een bocht in een slang is op de uitstroom snelheid van water. dit is te berekenen door het debiet te delen door de oppervlakte van de uitstroom opening.

MVG Martijn

Berichten: 17

Re: Eenheid van weerstand

haha jah klopt 8-[

over de wet van bernoulli inderdaad, dat is ook een goed idee. maar weet iemand het al :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Eenheid van weerstand

Er is bij jouw tuinslang een analogie met electrische stroom: V = I . R

In tuinslangtaal: drukverschil = debiet x weerstand.

Andersom: weerstand = drukverschil / debiet.

Het drukverschil heeft de eenheid Pascal, oftewel kg.m-1.s-2

Het debiet heeft de eenheid m3.s-1

Voor de eenheid van de weerstand geldt dan de eenheid:

kg.m-1.s-2.m-3.s oftewel:

kg.s-1-m-4 (kg/m4s)

(Ik heb hier gewoon de eenheden van drukverschil en debiet-1 vermenigvuldigd).

Dit mag simplistisch lijken, maar werkt altijd: V = I.R. De eenheid volgt trouwens ook uit de wet van Poiseuille. Vraag blijft wat de weerstand van een slang precies voorstelt, want op het moment dat je hem buigt, is de weerstand weer anders...

Edit: typfoutje.

Tweede edit: foutje in formule weggehaald (al die SUP´s ook...)

Berichten: 1

Re: Eenheid van weerstand

Beste as11m,

Interessante proef, zeg!!! Komt me bekend voor....

Je weet overigens ook hoe je de weerstand/frictie verhoogt!?! Door vragen te stellen op chemieforum waarvan je de antwoorden zelf prima had kunnen verzinnen....en wij maar denken dat niet alles bij elkaar te googlen is...

Afbeelding

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: als je dan niks te melden hebt... post dan niks...</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
Alles is alleen maar interpretatie

Reageer