waarmee tank je een waterstofauto?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 27

waarmee tank je een waterstofauto?

hallo,

Ik wil graag weten welke stof men tankt in een waterstof auto.

waterstof gas dat onder druk in een soort van lpg tank wordt gepompt?

of waterstof dat gebonden is aan een andere stof?

google is mijn vriend maar weet niet alles...

MVG Martijn

Berichten: 22

Re: waarmee tank je een waterstofauto?

je eerste gok was goed, het is gewoon waterstofgas onder erg hoge druk dit word in een brandstofcel omgezet in water en electro.

dat maakt een waterstof auto dus gewoon een electrische bak die zijn eigen stroom kan maken.

P.S.

check de link

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandstofcel

Berichten: 84

Re: waarmee tank je een waterstofauto?

biokatalysator schreef:Ik wil graag weten welke stof men tankt in een waterstof auto.

waterstof gas dat onder druk in een soort van lpg tank wordt gepompt?

of waterstof dat gebonden is aan een andere stof?
Hoi

Er zijn meerdere opties mogelijk.

Er zijn systemen waarbij de waterstof onder druk in een cilinder wordt opgeslagen. Dit zijn speciale cilinders waarin de waterstof bij een druk van 400bar opgeslagen wordt. Het tanken verloopt op een manier vergelijkbaar met het tanken van LPG.

Het is ook mogelijk om vloeibare waterstof te tanken (hoewel, mogelijk..... er zijn maar een paar locaties op de wereld waar vloeibare waterstof getankt kan worden...) De waterstof wordt in een speciale tank opgeslagen.

DIt is een zeer goed geisoleerde tank en doormiddel van een speciale constructie wordt de waterstof langer vloeibaar gehouden. Voor gebruik wordt de waterstof tot gas verdampt.

Zie deze link

Groeten

Luchtsplitser

Berichten: 27

Re: waarmee tank je een waterstofauto?

bedankt voor jullie reacties :oops:

hier kan ik zeker mee vooruit

MVG Martijn

Berichten: 15

Re: waarmee tank je een waterstofauto?

biokatalysator schreef: bedankt voor jullie reacties :oops:

hier kan ik zeker mee vooruit

MVG Martijn
Ook weer geholpen tijntje:P

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: Het spammen met onzinnige berichten, zoals alleen een link, smilie of reclame, is niet toegestaan. Plaats alleen opmerkingen als je echt iets toe te voegen hebt!</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 242

Re: waarmee tank je een waterstofauto?

Van wat ik weet van brandstofcellen is dat ze potentieel gevaarlijk zijn als waterstof los in de tank zit. 1 lekje en je hebt een beetje een probleem. Dat wordt opgelost door het waterstof in een andere stof te "verpakken" (het spijt me ik weet niet welke) net zoals bij acetyleenflessen.

Dus in de tank zelf zit het waterstof wel verpakt aan een andere stof, maar het tanken gebeurd voor zover ik weet gewoon wel met waterstof en niet dat je een hele tank verwisseld ofzo 8-[

Sorry voor het compliceren van de zaak :oops:

Re: waarmee tank je een waterstofauto?

Opslag waterstof zie link en rickie je informatie is niet complicerend maar complementerend dus OK

http://www.vsb-vzw.be/default.asp?WebpageId=19

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: waarmee tank je een waterstofauto?

Van wat ik weet van brandstofcellen is dat ze potentieel gevaarlijk zijn als waterstof los in de tank zit. 1 lekje en je hebt een beetje een probleem. Dat wordt opgelost door het waterstof in een andere stof te "verpakken"
Je haalt een paar zaken door de war: opslag van waterstof kan (zoals boven al beschreven op verschillende manieren. Dat kan gewoon onder druk, als vloeistof, of ook in palladium gediffundeerd.

Dit heeft dus niets met de brandstofcellen te maken!

Overigens is de zelfontbrandingstemperatuur van waterstof zeer hoog, dus lekkend waterstof is minder gevaarlijk dan veel andere gassen!

Reageer