reacties zuren en basen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

reacties zuren en basen

ammonia+salpeterzuur=ammoniumnitraat

ammonia+zwavelzuur=ammoniumsulfaat

ammonia+zoutzuur=dat dan ammoniumchloride?

en:

natriumhydroxide+zoutzuur=keukenzout+water

natriumhydroxide+zwavelzuur=natriumsulfaat?

natriumhydroxide+salpeterzuur=natriumnitraat

en dan nog een vraagje, kan iemand mij mischien uitleggen waar ik salpeterzuur vandaan kan halen of zelf maken, ik heb wel iets gehoord over ammoniumnitraat met zwavelzuur, en ammonia via een zekere ostwald proces oxideren en dan door water leiden, hier is blijkbaar ook een katalysator nodig.

zou iemand mij hier wat meer over kunnen vertellen en als er fouten in staan dat alstublieft aangeven

Bij voorbaat dank.

Gr. Ernst aka MrDrokz

Berichten: 2.337

Re: reacties zuren en basen

ammonia+salpeterzuur=ammoniumnitraat klopt

ammonia+zwavelzuur=ammoniumsulfaat klopt

ammonia+zoutzuur=dat dan ammoniumchloride? klopt

en:

natriumhydroxide+zoutzuur=keukenzout+water klopt

natriumhydroxide+zwavelzuur=natriumsulfaat? klopt maar ook plus water

natriumhydroxide+salpeterzuur=natriumnitraat klopt maar ook plus water

Salpeterzuur gewoon kopen bij de drogist.

Je moet dan wel 10 euro per liter geven ongeveer. :oops:

Maard aar doe je lang mee.

Zelf maken lijkt mij nogal dom omdat je er dan nog het ammoniumsulfaat moet uitkrijgen en de restanten zwavelzuur het gaat nooit zuiver zijn.

En uit ammonia maken moet je al in een labo zitten waar al heel wat materiaal staat denk ik. De katalysator is platina (duur!)

Berichten: 3.145

Re: reacties zuren en basen

Waarom wil je deze reacties uitvoeren? Zo interessant zijn ze niet. Of wil je graag beschikken over de stoffen als ammoniumnitraat, natriumnitraat e.d.? In het laatste geval zou ik ze maar gewoon proberen te kopen. Al die stoffen zijn relatief eenvoudig te verkrijgen.

Let wel even op met die reactie met zwavelzuur. Zwavelzuur is tweewaardig. Eerst wordt slechts 1 proton van zwavelzuur geneutraliseerd en met NaOH krijg je in eerste instantie nattriumwaterstofsulfaat, NaHSO4. Pas bij verder toevoegen van NaOH krijg je Na2SO4.

Berichten: 10

Re: reacties zuren en basen

oke bedankt ja ik moet voor scheikunde salmiak maken uit zouten(ammoniumsulfaat+bariumchloride)maar ik vroeg me zo af of er ook andere manieren waren om dat te doen, ik heb ook op wikipedia gelezen over die platina katalysator, ik weet niet zeker maar ik denk dat zoiets ook bij een autosloop gekocht kan worden.

Gr. Ernst aka MrDrokz

Berichten: 10

Re: reacties zuren en basen

uhm oja is trouwens natriumhydroxide(base)+natriumbisulfaat(zuur) een experiment die de moeite waard is om uit te voeren, en welke stoffen komen hier bij vrij?

Gr.Ernst aka MrDrokz

Berichten: 448

Re: reacties zuren en basen

NaOH + NaHSO4 --> Na2SO4 + H2O

Veel kun je niet doen met Na2SO4.

ps: NaHSO4 is geen zuur, het is een amfolyt.

HSO4- + H+ <--> H2SO4

HSO4- <--> SO42- + H+

pH = 1/2 (pKa + pK'a) = 1.96

De oplossing is dus duidelijk zuur.

Berichten: 2.337

Re: reacties zuren en basen

Veel kun je niet doen met Na2SO4.


Het wordt gebruikt als laxeermiddel :oops:

Reageer