zwart vs wit

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 774

zwart vs wit

Iedereen weet dat als in je in de zon loopt met zwarte kleren aan, dat het warmer is dan als je witte kleren draait.

)Wit "reflecteert" het zonlicht.)

Kan iemand hier een fysische uitleg bij geven?

Berichten: 126

Re: zwart vs wit

hmm, intressante vraag. Maar ik denk dat het iets te maken heeft met de stralen van de zon. Iedereen weet dat er ROGGBIV (alle kleuren die de zon zend)bestaat, en dat inderdaad sommige hiervan weerkaatst worden. Daarom is bv. gras groen en niet oranje

->Omdat zwarte kleuren gewoon de zon adsorberen en wit niet ?

Berichten: 774

Re: zwart vs wit

ja dat is eigenlijk nog een vraag, waar moeten we zwart plaatsen in de kleurencirkel?

Berichten: 2.337

Re: zwart vs wit

Wit licht bevat alle roggbiv kleuren dus zwart misschien geen?

Berichten: 218

Re: zwart vs wit

Allereerst in zwart en wit officieel gezien géén kleur.

In de cirkel van licht, denk ik dat zwart in het midden te vinden is (stomme gok).

Ik weet overigens wel een beetje hoe kleuren werken.

Wanneer de straling van de zon een atoom raken, zullen er elektronen (uit de buitenste laag???) naar een lagere schil worden verplaatst. Echter, gezien de natuur altijd op zoek is naar de energetisch gunstige stand. Zal het elektron terugschieten, naar haar oorspronkelijke schil. Hierbij komt energie vrij, welke in de vorm van fotonen wordt uitgezonden en afhankelijk van de 'hoeveelheid' energie zal de kleur bepalen.

Gezien wit alles reflecteerd, neem ik aan (ook gezien de warmte die je voelt) dat het 'materiaal' zwart alles zal absorberen.

Ik zal vast en zeker wat foutjes in mijn verklaring hebben zitten, maar ik verwacht en denk dat het ongeveer zo zit.

Ik hoor het wel,

Groetjes

Berichten: 264

Re: zwart vs wit

zwart slorpt volgens mij alle kleuren op en is bijgevolg niet echt een kleur (denk aan opslorpende zwarte gaten) daarom zal het ook alle straling (IR?) opslorpen en zal je het warmer hebben...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: zwart vs wit

Zwart is geen kleur, over of wit een kleur is wordt nog wel eens gediscussieerd. Zwart in het kleurenspectrum plaatsen is dus niet mogelijk; en aangezien wit, als het al een kleur is, geen monochromatisch licht geeft, past dat ook niet in het spectrum.

Het feit dat zwart materiaal straling absorbeert en omzet in warmte is inderdaad de algemene uitleg waarom bijvoorbeeld een zwarte auto in de zon sneller opwarmt dan dezelfde auto in het wit.

Voor een wat ingewikkelder behandeling, zie: Zwarte straler op Wikipedia
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 387

Re: zwart vs wit

Bestaat 'puur' wit eigenlijk wel ??

(Ik bedoel dus het wit wat geen kleur is)

Ik vind dat wit in de praktijk gewoon een kleur is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: zwart vs wit

De verwarring ontstaat omdat het oog een heel slechte spectrometer is. Er zijn slechts 3 sensoren, en die hebben ook nog een vrij breed gebied waarover ze reageren. Op die manier kan het oog niet eens het verschil zien tussen een mengsel van monochromatisch geel plus monochromatisch blauw licht (een witte LED), en een continu spectrum van rood tot violet (zonlicht).

Dit maakt het wel mogelijk dat we heel veel kleuren die de ogen kunnen onderscheiden ook met een simpele RGB monitor kunnen reproduceren.

Zie ook:

http://dx.sheridan.com/advisor/cmyk_color.html

Berichten: 5

Re: zwart vs wit

Eventjes voor de juistheid, bij bestraling van atomen of moleculen,(met licht of andere elektromagnetische straling(zelfs met elektronen zelf(kan x-stralen oplevern))) zullen elektronen naar een HOGER energieniveau gaan en dus naar een HOGERE schil "migreren". En inderdaad, indien het elektron "terugvalt" naar een lager energieniveau, wordt dit verschil in energie uitgezonden ovv fotonen, met een frequentie die sterk varieert naargelang de stof die bestraald werd alsook de energie van de straling die het elektron deed "verspringen"

Van het volgende ben ik niet heel zeker, iemand nog wat toe te voegen of verbeteren Afbeelding

Ik denk dat wanneer een zwart object bestraald wordt, met zonlicht bijvoorbeeld, dat de enige(door de "naakte sensoren" van de mens) waargenomen straling die terug wordt uitgezonden Infra rood is, dat is namelijk de warmte die je voelt. Het zou niet echt mogelijk zijn (althans hier op aarde toch) DENK IK!, dat een zwart object alle straling maar zou absorberen. Dat strookt een beetje met de wet van behoud van Energie denk ik, bovendien zouden we dan daarvan meer gebruik maken als een soort batterij

Re: zwart vs wit

Iedereen weet dat als in je in de zon loopt met zwarte kleren aan, dat het warmer is dan als je witte kleren draait.
Iedereen weet dat als je onder extreem koude omstandigheden rondloopt met witte kleding het warmer is dan als je zwarte kleding draagt.

Weet iedereen dat?? :oops:

Zwarte kleding absorbeert meer warmte(straling) dan witte kleding als de omgeving warmer is dan de lichaamstemperatuur en zwarte kleding straalt meer warmte(straling) uit dan witte kleding als de omgeving kouder is dan de lichaamstemperatuur

Berichten: 364

Re: zwart vs wit

inderdaad, vandaar dat ze daar in het oosten oook geen fel witte kleren dragen. Witte kleren houden misschien wel warmte van buiten tegen maar ze voeren geen lichaamswarmte af (van binnen naar buiten)

Berichten: 774

Re: zwart vs wit

en misschien nog een bedenking, waarom leven zwarte mensen in warmere gebieden zoals afrika. Waarom leven deze mensen niet op de noordpool of koudere landen.

:oops:

Re: zwart vs wit

De pigmentatie van de huid is het resultaat van miljoenen jaren evolutie. Dat verklaart de verschillen in huidskleur die we om ons heen zien. Mensen die dicht bij de evenaar zijn geboren, waar de zon het meest intensief is, hebben een hogere melanine productie dan mensen die verder van de evenaar af wonen.

Melanine is de kleurstof die het lichaam maakt en die huid en haar kleurt. Melanine absorbeert UV-stralen en beschermt zo de huid tegen zonneschade. Een donkere huid absorbeert maar liefst 25 procent meer UV-stralen dan een blanke huid.

Zwarte mensen krijgen in zonarme gebieden op den duur zelfs een vitamine D gebrek omdat teveel UV wordt geabsorbeerd

Reageer