[scheikunde] stabiliteit chloridecomplexen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

[scheikunde] stabiliteit chloridecomplexen

Hallo,

We hebben in een practicum proberen Ni, Co en Fe te scheiden op een kolom (anionenwisselaar) waarbij we achtereenvolgens HCl 9M, 4M, 0,5M en salpeterzuur 0,005 hebben gebruikt.

Nu weten we dat Nikkel als eerste van de kolom afkwam (grotendeels bij 9M), dus een lage affiniteit voor de kolom had.. Nu hebben we als bijvraag wat we dan kunnen zeggen over de stabiliteitconstanten van de chloridecomplexen. Maar nu weet ik niet of Nikkel daarom juist een heel stabiel complex vormt of net niet..Ik zou denken dat het een niet erg stabiel complex vormt omdat het zo makkelijk uitgewassen wordt?

Iemand die me miss iets meer over chloridecomplexen kan vertellen en of mijn redenering goed zit?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] stabiliteit chloridecomplexen

Weet je wat die anionenwisselaar precies doet met anionen, zoals chloride en sulfaat?

Berichten: 19

Re: [scheikunde] stabiliteit chloridecomplexen

Weet je wat die anionenwisselaar precies doet met anionen, zoals chloride en sulfaat?
Dat is idd een goede vraag

De werking van de kolom werd ons niet uitgelegd want het ging over de spectroscopie.

Kan iemand daar miss iets uitleg over geven? of een website?

Berichten: 19

Re: [scheikunde] stabiliteit chloridecomplexen

Met wat googlen ga ik nog eens proberen er een theorie achter te verklaren:

Ik denk dat Nikkel geen complex vormt (kan iemand me zeggen waar ik zoiets kan vinden? Bestaan daar tabellen voor?) met chloor en er dus gewoon uitspoelt..

Door de hoge concentratie (9M) gaan de andere 2 complexen vormen (waar vind ik hoe sterk die zijn?).

We doen steeds een lagere concentratie door de kolom... dus zal het zwakste complex (element dat moeilijker met chloor bindt) het steeds moeilijker krijgen om de weinige chloorionen vast te houden en uiteindelijk uitspoelen. Het sterkste complex blijft het langst in de kolom. Salpeterzuur zorgt dan dat alle chloor eruit gaat zodat alle complexen zoiezo stuk gaan.

Goede redenering?

Als iemand me nu nog aan waarden voor die complexvorming kan helpen om mijn theorie en resultaten aan te toetsen zou dat heel fijn zijn :oops:

Berichten: 677

Re: [scheikunde] stabiliteit chloridecomplexen

Er bestaat een werk, getiteld "Stability constants of metal-ion complexes" van Sillen en Martell, uitgegeven in 1964 bij de Chemical Society in Londen. Van dit werk zijn verschillende supplementen verschenen.

Ongetwijfeld ga je hierin de nodige gegevens vinden.

Om dit werk te raadplegen ga je wel naar een universiteitsbibliotheek moeten. Het werk is o.a. aanwezig in de campusbibliotheek exakte wetenschappen van de KU Leuven. Zie http://opac.libis.be/F voor de catalogus.

Reageer