Glucose in DMEM

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 102

Glucose in DMEM

Ey mensen,

Ik heb een vraag, ik ben denk ik weer te lastig aan het denken. Zouden jullie me hiermee kunnen helpen :oops: ?

In een DMEM-fles zit 23 mM glucose (500 ml fles), ik wil die concentratie naar 30 mM brengen. Nu is mijn vraag hoeveel glucose moet ik daar nu bij doen?

Je zou zeggen 30-23 = 7 mM, maar dit lijkt me iets te simpel 8-[ .

Alvast bedankt,

Broekhem

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Glucose in DMEM

Je kan geen concentratie toevoegen, je kan alleen zoveel glucose toevoegen dat de concentratie stijgt.

Ik ga er even van uit, dat (1) de fles vol is, dus 500 mL, en (2) dat het volume niet noemenswaardig zal veranderen als je meer glucose toevoegt.

Je hebt 23 mM en je moet hebben 30 mM. Als je 1 liter zou hebben, moet je dus 7 mmol toevoegen. In 500 mL zou dat dan zijn..?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 102

Re: Glucose in DMEM

De helft neem ik aan, dus 3,5 mmol, en dit dan even omrekenen naar gram.

Maar die in die 500 ml is een concentratie van 23 mM (23 mmol/L), zou het dan niet 7 mmol moeten zijn dat toegevoegd moet worden?

Alvast bedankt Beryllium

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Glucose in DMEM

Je hebt inderdaad 23 mmol/L, en je wilt hebben 30 mmol/L. Je wilt dus voor elke liter totaal 7 mmol toevoegen. En dat is inderdaad 3.5 mmol in jouw fles van 500 mL.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 102

Re: Glucose in DMEM

Ja ik snap hem, was verkeerd aan het denken.

Thnx

Reageer