wood's metaal

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

wood's metaal

Ik moet voor mijn studie onderzoeken uit hoeveel van welke componenten wood's metaal is opgebouwd. Wood's metaal smelt bij ca. 65 graden, dus het verkrijgen van een vloeibare vorm is makkelijk. Mijn vraag is: hoe ga ik het in oplossing krijgen, zodat ik kan verdunnen, ijkreeksen maken, inspuiten in allerlei analyse-apparaten, etc? Alvast bedankt!

Berichten: 387

Re: wood's metaal

Wood's metal bestaat uit Bi (50%), Pb (26,7%), Sn(13,3%) en Cd(10%)

Ik denk dat je redelijk lang moet koken in geconcentreerd zoutzuur.

Berichten: 1.379

Re: wood's metaal

G.i.B. heeft gelijk. Het oplossen in zoutzuur onder H2 vorming gaat heel moeizaam. Daarom kun je voor deze legering beter beginnen met het oplossen in geconcentreerd salpeterzuur Zo kun je de vertragende waterstofvorming vermijden.

Het overtollige salpeterzuur kun je op een waterbad bij 100o C. laten verdampen. Daarna kun je alsnog verder gaan met zoutzuur.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 74

Re: wood's metaal

Wat wij doen om een de concentraties metalen in grond te bepalen. Is het oplossen in koningswater door het 2 uur onder reflux te laten koken.

Let wel op met de dampen, want die zijn niet echt gezond.

Dit kun je dan met behulp van een AAS analyseren.

Ik heb het een paar weken terug ook een keer met een aluminiumlegering gedaan. Om de gehaltes aan andere metalen te bepalen.

In dit geval zul je heel weinig moeten oplossen, omdat de absorpties anders buiten de ijkreeks zullen vallen.

Berichten: 4

Re: wood's metaal

Maar wat is dan het doel om het overtollige salpeterzuur af te dampen en alsnog zoutzuur toe te voegen? Werkt het net zoals bij het oplossen van goud, waardoor zowel een oxidator als de stabiliserende werking van de chloride nodig is?

Berichten: 1.379

Re: wood's metaal

Het probleem bij goud is anders dan bij de vier metalen van de Wood's legering. Bij goud is het een thermodynamische probleem en bij Wood's is het een kinetisch probleem.

Voor goud heb je een hoge oxydatiepotentiaal nodig Met alleen HCl lukt het niet.

De Wood's legering bestaat uit vier metalen die alle vier een hoge kathodische waterstofoverspanning nodig hebben voor de H2-vorming. Zoek eventueel onder de zoekterm "hydrogenovervoltage".
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer